Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Linqid
Sharkbait skrev:
Linqid skrev:
Sharkbait skrev:Reklamera inom rimlig tid, eller maximalt 2 år.
3 år som konsument, 2 år som näringsidkare.

Gäller detta något annat?

"Fel ska reklameras från det att köparen märkte eller borde ha märkt felet "inom skälig tid". Den yttersta tidgränsen är två år."

http://www.konsumentverket.se/Vara-omra ... ttigheter/
Jag tolkade det som att vi pratade om nybilsköp, dvs köp av en bilhandlare. Då är det 3 år som gäller. När du köper av en privatperson räknas du inte som konsument.
av Gunner
Frångår konsumentköplagen och återgår till meningen med tråden, om det kan vara av intresse!? 101,5 mil körda sedan senaste tankningen. Datorn angav 33 kvar till tom. Efter påfyllning blev uträkningen 0,51 / mil! Då har värmaren gått 2 gånger / dygn 4-6 gånger / vecka. Övningskörande dotter var och varannan dag. Som upphör från och med i dag, då hon fick kortet i dag! (Ja ett grattis är på sin plats! :D ) Så jag kan nu dra mig tillbaka. Då jag är uppe i 4 av 4, utan en krona till körskolor :) Men när till och med ungarna älskar nya kärran. Så är väl det, minst sagt! Ett gott betyg åt utvecklingen av produkten!? :)
//Mats
Senast redigerad av 1 Gunner, redigerad totalt 0 gånger.
av perhall
0,51 är riktigt bra och det låter som att det ju går att nå EU-mixen om man kör lugnt.
Min T4 har 0,68 och det räcker till motorvägskörning eller variererad lugn körning. EU-mixen är rimlig.
BMW:n kan man glömma att nå EU-mixen med om man inte kör i 80 km/h med fullpumpade däck.
Samma med D4/D5 AWD, oavsett manuell eller automat är det endast vid extremt lugn körning man kan nå EU-mixen.
Om nu Volvo lyckats ta fram en motor som dels har en unikt låg EU-mix och det dessutom är lättare att nå den än i de motorer som tillhör förra generationen (dvs de femcyl dieslarna), då har Volvo verkligen gjort något imponerande!

Nån som provat att kallstarta en VEA-diesel i riktig kyla? Både BMW:s och Audis tvålitersdieslar låter som att de ska sprängas... ungefär som Volvos gamla 2,0D...
PH
Användarvisningsbild
av bem
Gunner skrev:
Men när till och med ungarna älskar nya kärran. Så är väl det, minst sagt! Ett gott betyg åt utvecklingen av produkten!? :)
//Mats
Ja det må sannerligen vara ett gott betyg åt bilen, brorsans och syrrans ungar som är i körkortsåldern nu är totalt ointresserade av bilar (fastän ungarnas föräldrar har V70 och XC60) och ungarna deras övningskör lite motvilligt bara för att få "kortet" så småningom (förhoppningsvis). De verkar inte "förstå" och uppskatta komforten osv i en Volvo :D Bortskämda ungar... Och att de skulle vilja ha egen bil nån gång i framtiden har jag aldrig hört de yttrat nåt om. Det var skillnad när en annan skulle ta körkort - alla kompisar skulle ju ha det så fort det bara gick och kul var det ju också med övningskörningen. Och egen bil skulle man ju ha ganska omgående. Ja ja tiderna förändras.

/Bo
av Gunner
Ja du Per! Kallstart denna vinter får vi nog vänta på :D. Men något som gör mig förundrad är ju skillnaden i däcktryck/däckkvalitet? På V50 var det hiskliga 3,2 bar på mischelinsulor lättrullande specialare. Klagar ej, då de höll i näst intill 3 år. Men nu är man nere på 2,6 bar och mer normalt tryck samt Nokiadäck. Borde inte då specialarna ge samma fördel på nya bilen? Dumt tänkt där förmodligen, då bil och vikt/prestanda inte går att jämföra!
//Mats
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
Gunner skrev:Frångår konsumentköplagen och återgår till meningen men tråden, om det kan vara av intresse!? 101,5 mil körda sedan senaste tankningen. Datorn angav 33 kvar till tom. Efter påfyllning blev uträkningen 0,51 / mil! Då har värmaren gått 2 gånger / dygn 4-6 gånger / vecka. Övningskörande dotter var och varannan dag. Som upphör från och med i dag, då hon fick kortet i dag! (Ja ett grattis är på sin plats! :D ) Så jag kan nu dra mig tillbaka. Då jag är uppe i 4 av 4, utan en krona till körskolor :) Men när till och med ungarna älskar nya kärran. Så är väl det, minst sagt! Ett gott betyg åt utvecklingen av produkten!? :)
//Mats
Det låter ju riktigt lovande med den förbrukningen, sjunker kanske lite med tiden sen när den blir inkörd, det har den D5 gjort som jag har kört iaf. Ja då får man väl säga grattis till körkortet :), fick själv mitt i somras, och skrev upp och allt på min 18-årsdag och klarade det. :D övningskörde XC60in i 2 år och många bilar blev verkligen helt tokiga när dom såg xc60in med övningskörningskylt på, den gången vi hade glömt skylten eller när den ramlat av (fick fästa med dubbelhäftande tejp) så betedde sig inte alls bilarna så konstigt och dumt. Så XC60 med övingskörningskyllt retar gallfeber på många. :P

Jag har inte kallstartat en vea diesel än men den xc60 dieseln vi innan mullra på så himla gött när det va kallt ute riktigt härligt ljud, Man börjar sakna XC60in även om den inte är någon raket i högre farter. :D
Användarvisningsbild
av GustavE
Gunner skrev:Frångår konsumentköplagen och återgår till meningen men tråden, om det kan vara av intresse!? 101,5 mil körda sedan senaste tankningen. Datorn angav 33 kvar till tom. Efter påfyllning blev uträkningen 0,51 / mil! Då har värmaren gått 2 gånger / dygn 4-6 gånger / vecka. Övningskörande dotter var och varannan dag. Som upphör från och med i dag, då hon fick kortet i dag! (Ja ett grattis är på sin plats! :D ) Så jag kan nu dra mig tillbaka. Då jag är uppe i 4 av 4, utan en krona till körskolor :) Men när till och med ungarna älskar nya kärran. Så är väl det, minst sagt! Ett gott betyg åt utvecklingen av produkten!? :)
//Mats
Stort grattis till din dotter! :D. Extra roligt att det var utan körskola också.
Problemet är väl att du inte får se din nya V60 så mycket närmsta tiden, den lägger väl dottern beslag på nu? :D
Hur mycket hade den dragit enligt färddatorn när du tankade?
Skönt att kunna köra över hundra mil per tank, stå ute i kylan med ett kladdigt dieselpumpmunstycke gör man helst så sällan som möjligt.
/ Gustav
av Gunner
Ja det må sannerligen vara ett gott betyg åt bilen, brorsans och syrrans ungar som är i körkortsåldern nu är totalt ointresserade av bilar (fastän ungarnas föräldrar har V70 och XC60) och ungarna deras övningskör lite motvilligt bara för att få "kortet" så småningom (förhoppningsvis). De verkar inte "förstå" och uppskatta komforten osv i en Volvo :D Bortskämda ungar... Och att de skulle vilja ha egen bil nån gång i framtiden har jag aldrig hört de yttrat nåt om. Det var skillnad när en annan skulle ta körkort - alla kompisar skulle ju ha det så fort det bara gick och kul var det ju också med övningskörningen. Och egen bil skulle man ju ha ganska omgående. Ja ja tiderna förändras.

/Bo[/quote]

Jo Bo!
Sen har vi dem som skickar ungarna på intensivkurs för ca 30 lakan!
I stället för att ge lite tid, erfarenhet OCH värdefull gemenskap! I ett roligt sammanhang :!:
Man kan börja bli något orolig, för framtiden! ??:-/
//Mats
av Gunner
Stort tack till er alla! :) Grattis Simon! Stort att ta det på dagen, Inte lätt i dag. Men man ser vilken betydelse det har, vem man får på uppkörningsdagen och så skall det ju inte vara. Dottern tyckte själv hon gjorde mindre misstag första gången hon körde upp, det här var andra. Snäll gubbe, som påtalade det som han tyckte brister (men som kommer med tiden). Du är godkänd sa han bara. Många glädjetårar vart det och jag fick faktiskt köra de åtta milen hem. Då dottern bara studsa runt! :D Gustav! Befarar att du får rätt!! :). Datorn angav 0.46 för kännedom!
//Mats
av Ulmerkotte
Gunner skrev:Frångår konsumentköplagen och återgår till meningen med tråden, om det kan vara av intresse!? 101,5 mil körda sedan senaste tankningen. Datorn angav 33 kvar till tom. Efter påfyllning blev uträkningen 0,51 / mil! Då har värmaren gått 2 gånger / dygn 4-6 gånger / vecka. Övningskörande dotter var och varannan dag. Som upphör från och med i dag, då hon fick kortet i dag! (Ja ett grattis är på sin plats! :D ) Så jag kan nu dra mig tillbaka. Då jag är uppe i 4 av 4, utan en krona till körskolor :) Men när till och med ungarna älskar nya kärran. Så är väl det, minst sagt! Ett gott betyg åt utvecklingen av produkten!? :)
//Mats
Grattis till dotterns körkort! .. Har trafikfostrat 3 döttrar, men med hjälp av trafikskolor, gött är det när alla är klara!. För att knyta an till tråden, kul att barnen uppskattar VEA-Volvo! konstigt vore väl annars?
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 39

Sommarvaxning av pärlan. IMG_0598.jpeg

Internet I bilen

Hej jag har en v60 t5 2019 med simkort i bilen men[…]

Tycker den fälgen ser riktigt bra ut! Dock sv[…]

Tomgång och vevhusventilation