Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av AudiRaacing
Abs lampan har börjat lysa i bilen och var ut igår och försökte ta ut felkoder men den la inte på nånting inom abssystemet. OBD-verktyget har jag köpt från Teknikmagasinet och programmet jag använde var mobilescan. Misstänker att jag använder felprogram eller så är sensorerna hel vid hjulen och då med andra ord så är relät eller pumpen deffekt?
av BjarneJ
Kolla om du kan hitta någon i din närhet som har Vol-FCR. Många av de lite billigare diagnostikverktygen kan inte utläsa ABS-fel.
Att börja gissa vart felet ligger är ingen idé då det kan medföra onödiga rep. Ett ganska vanligt fel är styrboxens lödningar, men det går att ta isär styrboxen och löda om. Kolla i annat fall om det finns en bilverkstad i din närhet som för några hundralappar kan utläsa var felet ligger.
Användarvisningsbild
av kebabpizza
Årsmodell? På tidiga modeller går det ju att läsa ut felkoder från alla system vid styrboxen i motorrummet utan några hjälpmedel.
av BjarneJ
kebabpizza skrev:Årsmodell? På tidiga modeller går det ju att läsa ut felkoder från alla system vid styrboxen i motorrummet utan några hjälpmedel.
Helt korrekt, men eftersom skribenten har skaffat en felkodläsare m.m. är en rimlig utgångspunkt att det är tal om årsmodell 97 eller senare och därmed försett med OBD-uttag.
Användarvisningsbild
av kebabpizza
BjarneJ skrev:Helt korrekt, men eftersom skribenten har skaffat en felkodläsare m.m. är en rimlig utgångspunkt att det är tal om årsmodell 97 eller senare och därmed försett med OBD-uttag.
Ja, jag tänkte inte helt rätt där, även tidiga 850's har ju faktiskt ODB, fast version 1 och till det är det bara Volvos egna läsare som passar vid närmare eftertanke.
Användarvisningsbild
av Hilmer
kebabpizza skrev:
BjarneJ skrev:Helt korrekt, men eftersom skribenten har skaffat en felkodläsare m.m. är en rimlig utgångspunkt att det är tal om årsmodell 97 eller senare och därmed försett med OBD-uttag.
Ja, jag tänkte inte helt rätt där, även tidiga 850's har ju faktiskt ODB, fast version 1 och till det är det bara Volvos egna läsare som passar vid närmare eftertanke.
Använder Vol-FCR på min -96a och den plockar det mesta.
Till motorelektroniken, farthållare och ECC krävs det dock att man bygger sig en egen avkodare så man får fram blinkkoderna.
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Jag har bytt tändbox och bränslebox seda[…]

https://www.youtube.com/watch?v=iu9z5m78Szw

Polestar 5

Är Polestar 5 och ES90 samma bil under skale[…]