Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SvenB
Det förstås. Men det är det som gäller om man vill utnyttja servicegarantin.
Användarvisningsbild
av joel80
Du skulle kunnat kontakta dem och ev. komma överens om att de stod för bytet på någon verkstad i din närhet.. Alternativt att dom stod för bärgning till Strängnäs.
Surt att du själv fick stå för kostnaden. Jag skulle nog om jag var dig vara på säljaren och förklara och visa bilderna på skiten. Försöka få någon form av ersättning.. du har troligen både garanti och absolut konsumentköplagen i ryggen.
av mortimer
Vad exakt innebär servicegarantin; i alla fall i detta ärendet ? Kunde TS åkt tillbaka och bett de byta beläggen på deras kostnad/gratis ?
av mortimer
Har de skrivit att beläggen bör bytas inom 1000mil o bilen rullat 500mil efter service så anser de troligen inte att de gjort fel.
Användarvisningsbild
av joel80
I det här fallet har han ju köpt bilen för bara 2 månader sen.. då är det säljaren han skulle åka tillbaka till i första hand.. eller i allafall kontakta.

Så här står det på minvolvo-sidan ang servicegarantin:
Vi garanterar alltid att din service utförs fackmässigt. Om något fel skulle uppstå på det som åtgärdats enligt serviceprotokollet inom tolv månader eller till nästa rekommenderade servicetillfälle så tar vi hand om det helt kostnadsfritt, med fri lånebil under tiden (max 5 mils körning).

Så här skriver Bilia:
http://www.bilia.se/verkstadstjanster/# ... icegaranti
Användarvisningsbild
av joel80
mortimer skrev:Har de skrivit att beläggen bör bytas inom 1000mil o bilen rullat 500mil efter service så anser de troligen inte att de gjort fel.
Saken är väl att han köpt bilen utan att de påtalat att bromsarna var slut. Han skulle kunna reklamera det enligt KKL om det inte var någon garanti som tog det. Nu har han bytt så kanske möjligheten med ersättning försvunnit.. men det kan aldrig vara fel att vara på säljaren och klaga lite på det här. Det ska inte vara slut på bromsar på en bil man köpt för två månader sen.
av mortimer
joel80 skrev:
mortimer skrev:Har de skrivit att beläggen bör bytas inom 1000mil o bilen rullat 500mil efter service så anser de troligen inte att de gjort fel.
Saken är väl att han köpt bilen utan att de påtalat att bromsarna var slut. Han skulle kunna reklamera det enligt KKL om det inte var någon garanti som tog det. Nu har han bytt så kanske möjligheten med ersättning försvunnit.. men det kan aldrig vara fel att vara på säljaren och klaga lite på det här. Det ska inte vara slut på bromsar på en bil man köpt för två månader sen.
Instämmer helt. Sedan är det säljarens ansvar att ta det med mekanikern som testat och gått igenom bilen.
Användarvisningsbild
av SvenB
Är vi säkra på att TS köpt bilen på Bilia. Vad jag kan se så har han bara talat om att bilen varit på service där för 500 mil sedan.
Användarvisningsbild
av joel80
Ah.. jag läste att han även köpt den av Bilia.. nej då är det ju kanske inte lika enkelt, alltså om han köpt den direkt av privatperson.

Jag hämtade nyligen ut min bil (-17 Volvo V60[…]

B230E får ingen bränsle

Har du kollat på gummibälgen? Om dä[…]

Klart det blir bra! :-) Värre borde vara de […]

@fjohan82 , Det finns ju andra bilar än V[…]