Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Torgny77 skrev:Jo det låter som en vettig sak att göra! Dock så har jag ingen multimeter i dagsläget men det får blir ett inköp utav en sådan! :) Duger biltemas modeller till detta ändamål eller? Hur stor osäkerhet visar de med?
Jag har en multimeter för typ 100spänn(digital), den fungerar ypperligt och visar inte mer fel än dyrare modeller. Men jag skulle väl inte vilja mäta starkström med den :roll:
Torgny77 skrev: Jag kom på en grej har voltmätare i stereon som det står hur mycket volt som matas in i den! När bilen är igång så visar den ca 14volt sjunker lite smått under peakarna med ca 0.1 volt men går snabbt upp igen dock så blinkar belysningen då! När bilen är avstängt visar mätaren mellan 11.5-12volt då blinkar ej belysningen under peakarna! Förstår mig inte på detta...

Mvh Torgny
Fräsigt med voltmätare i stereon, vad är det för stereo? :)
Stereon i sig drar inte mycket ström, dom brukar vara avsäkrade med typ 10-15A eller något sådant och ska således inte kunna ställa till med något otyg i elen.

Vad är det för steg du har? Samt vad är det avsäkrat till? Billigare modeller brukar kunna vara rätt instabila i sin elkonsumption. Det är ju dock lustigt att det bara händer med motorn igång...

Jag jordade mina steg i bagaget i 945an. Vart exakt kommer jag inte ihåg, men jag slipade plåtrent innan jag bultade fast jorden för att vara säker på att jorden fick bra kontakt med karossen. Första stället jag jordade på var just bältesbultarna, och det fungerade inte riktigt optimalt för mig. Möjligt att det hade fungerat om jag hade slipat plåtrent där också, men tyckte det kändes bättre att sätta jorden någon annanstans än att göra "påfrestningar" på bältena(paranoid :mrgreen: ).

Men ja... Det verkar ju som om något ligger på och stör när motorn är igång.. Vilken sida har du dragit strömkabeln till steget på?

Ska bli skoj och se hur mycket disco jag kommer få när jag kopplar in min baslåda i V70in :mrgreen: Misstänker en hel del, trots att jag bara har ett steg nu :P
Lucif3r skrev:
Torgny77 skrev:Jo det låter som en vettig sak att göra! Dock så har jag ingen multimeter i dagsläget men det får blir ett inköp utav en sådan! :) Duger biltemas modeller till detta ändamål eller? Hur stor osäkerhet visar de med?
Jag har en multimeter för typ 100spänn(digital), den fungerar ypperligt och visar inte mer fel än dyrare modeller. Men jag skulle väl inte vilja mäta starkström med den :roll:
Torgny77 skrev: Jag kom på en grej har voltmätare i stereon som det står hur mycket volt som matas in i den! När bilen är igång så visar den ca 14volt sjunker lite smått under peakarna med ca 0.1 volt men går snabbt upp igen dock så blinkar belysningen då! När bilen är avstängt visar mätaren mellan 11.5-12volt då blinkar ej belysningen under peakarna! Förstår mig inte på detta...

Mvh Torgny
Fräsigt med voltmätare i stereon, vad är det för stereo? :)
Stereon i sig drar inte mycket ström, dom brukar vara avsäkrade med typ 10-15A eller något sådant och ska således inte kunna ställa till med något otyg i elen.

Vad är det för steg du har? Samt vad är det avsäkrat till? Billigare modeller brukar kunna vara rätt instabila i sin elkonsumption. Det är ju dock lustigt att det bara händer med motorn igång...

Jag jordade mina steg i bagaget i 945an. Vart exakt kommer jag inte ihåg, men jag slipade plåtrent innan jag bultade fast jorden för att vara säker på att jorden fick bra kontakt med karossen. Första stället jag jordade på var just bältesbultarna, och det fungerade inte riktigt optimalt för mig. Möjligt att det hade fungerat om jag hade slipat plåtrent där också, men tyckte det kändes bättre att sätta jorden någon annanstans än att göra "påfrestningar" på bältena(paranoid :mrgreen: ).

Men ja... Det verkar ju som om något ligger på och stör när motorn är igång.. Vilken sida har du dragit strömkabeln till steget på?

Ska bli skoj och se hur mycket disco jag kommer få när jag kopplar in min baslåda i V70in :mrgreen: Misstänker en hel del, trots att jag bara har ett steg nu :P
Denna stereo använder jag mig utav! http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1070091 Nyinköpt på brl riktigt nöjd faktist! :)

Som jag har det jordat nu är det en en m10 bult (tror jag) som går ner i karossen. Strömkabeln är dragen på förarsidan och lågnivå+remote på passagerarsidan

http://www.brl.se/sv/artiklar/dls-xm20-2x80w.html detta steg har jag som är avsäkrat med 25a säkring. Dls ska förövrigt inte vara skitgrejer utan relativt kompetenta grejer för pengarna. Iallafall vad jag har hört och läst!

Haha förstår det! Återkom gärna med mer info kring dina steg och låda osv och vad för batteri du driver dem på! :)

Mvh Torgny
Jag tror inte ditt problem ligger i kablaget. Det fungerar ju med motorn avstängd. Det tyder på att dina ledningar och batteri klarar att leverera kraft även i strömtopparna. När du sen har motorn igång lyfter generatorn systemspänningen till ca 14V men pga tröghet i laddningsregulatorn så får du små dippar i spänningen i takt med basdunken som du ser genom att ljuset fladdrar. Skulle gissa att spänningen då varierar mellan generatorspänningen ca 14V och batterispänningen ca 12,7V. Fullt tillräckligt för att du ske se det på belysningen. Det enda jag kan tänka mig är att montera några feta kondingar.
js1 skrev:Jag tror inte ditt problem ligger i kablaget. Det fungerar ju med motorn avstängd. Det tyder på att dina ledningar och batteri klarar att leverera kraft även i strömtopparna. När du sen har motorn igång lyfter generatorn systemspänningen till ca 14V men pga tröghet i laddningsregulatorn så får du små dippar i spänningen i takt med basdunken som du ser genom att ljuset fladdrar. Skulle gissa att spänningen då varierar mellan generatorspänningen ca 14V och batterispänningen ca 12,7V. Fullt tillräckligt för att du ske se det på belysningen. Det enda jag kan tänka mig är att montera några feta kondingar.
Tackar för svar!

Kan det vara så att laddningsregulator börjar bli dålig? Eller är den för trött för att driva sådant här standard?

Angående kondningar tror ni att det räcker med en 1 farads tex denna: http://www.brl.se/sv/artiklar/dls-konde ... gital.html
Eller behöver jag flera?

Mvh Torgny
Ja, inte behöver du fler än 1 kondis iaf. Isf skulle det vara något riktigt allvarligt fel :shock:
Det är ju som sagt inge skit du har, men det är ju långt ifrån några monstergrejor.

Lite irriterande att vi inte kan lista ut vart problemet ligger, för det ska inte behövas någon kondensator för dom relativt små Amperen.
Men jag har rätt slut på idéer nu iaf (I)
Lucif3r skrev:Ja, inte behöver du fler än 1 kondis iaf. Isf skulle det vara något riktigt allvarligt fel :shock:
Det är ju som sagt inge skit du har, men det är ju långt ifrån några monstergrejor.

Lite irriterande att vi inte kan lista ut vart problemet ligger, för det ska inte behövas någon kondensator för dom relativt små Amperen.
Men jag har rätt slut på idéer nu iaf (I)
jojjeblom skrev:1st 1-farads konding räcker gott och väl till ditt system.
Jo som sagt inget skit men långt ifrån värsting grejer som jag har! Har iallafall beställt en kondning nu så jag återkommer inom ett par dagar när jag har monterat den och provspelat! :)

Mvh Torgny
Vad har du för batteri. 170 watt får övrig mysbelysning att dämpas. Detta tyder på att ditt batteris polspänning sjunker från kanske 12,3V ned till 11,5V när du lyssnar på musik med mycket bas. Batteriet orkar inte leverera all effekt ( men har tillräckligt med energi)

Får helljusblink övriga lampor att blinka också? ( runt 110W)
Rumpvärme?
Bakrutedefroster?

Det är för dåligt, men hoppas att […]

IMG_1765.jpeg IMG_1779.jpeg IMG_1766.jpeg I[…]

Har du bytt givare eller kalibrera gamla?

Powershiften är felkonstruerad på alla […]