Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av tragyk
Hej,

Har många problem med min S40 -99 2.0, bland annat så går den ned på tre cylindrar när den är varm, vilket jag inte tror har med nedan att göra men nämner det ändå. :)

För några dagar sedan så hände något medans jag körde, växelspaken började kränga åt vänster när den låg i friläge och samtliga växlar (förutom femman?) verkar ha flyttat ett steg åt vänster.

Dvs. när jag växlar in ettans växel hittar jag istället trean, ettan har förflyttat sig till backens plats (där man lyfter på ringen mot knoppen och drar längst upp till vänster) och jag har därmed blivit utan back. :)

Någon som har någon aning om vad det kan röra sig om för fel?
Tänkte jag skulle ta en titt under växelspaksdamasken, någon som vet hur man får bort den på ett smidigt sätt?

Tacksam för svar!
du har en renault lådan på den motorn om jag inte är ute och cyklar.
hur som helst går det ett långt stag från botten på spaken och fram till lådan, låter som om det staget krökt sig.
annars brukar det vara vanligt att bussningarna i båda ändarna blir dåliga och man får krångel med växlarna. men det tror jag inte i detta fallet.

har du möjlighet så hissa upp bilen och kolla hur det ser ut, annars får du försöka åla dig in under och kolla, staget syns skitlätt och är väl runt metern långt. så du lär inte missa det.
jag vågar nästan sätta en femma på att felet ligger där.
enkelt att byta är det iaf om det är staget, passa på att byta bussningarna också, de kostar typ en 20a styck max och du slipper att de blir kass i närtid.

ang att den går på 3 cyl är jag nästan säker på vad det är också.
lyft på tändspolarna och kolla om det är orange/brun beläggning i hålen, om det är det så har du fått ner vatten i stiften. bara byta stift och försöka tvätta rent så gott det går (haft det felet på 2 volvomotorer, både S40 med just din motor och 850), det kan även vara vita prickar i hålet, då är det överslag från tändspolen, då byter du tändspolen så ska det fixa sig.

som sagt, nästan garanterat att det är nåt av de felen eftersom du säger att det är när den är varm ;)
Tack för svaret Malish! Ska försöka hissa den i dagarna och ta en titt på staget.

Det lustiga med tre cylindrar felet är att det dök upp i samband (någon vecka senare) med byte av tändstiften. Upptäckte även då att det ena tändstiften hade olja i hålet. :???: Men ska testa att byta spole, verkar ju inte vara så överdrivet dyr heller. :D
En uppdatering:
Stor eloge till dig Malish! Det var fel på staget, eller snarare den gummidel som satte fast växellådsspaken med staget som smält och staget hade krängt sig. (förmodligen pga. katalysatorns extra hetta) :)

Tre cylinder problemet berodde på en dålig tändspole.

Det problem jag har nu är att bilen är svårstartad när den är varm. När den är kall startar den oftast på första försöket, medans om man kört med den under dagen (kan även ha vila flertalet timmar) så får man prova ett 30-tal ggr innan den kommer igång. Hade samma problem i somras och bytte då jordkabeln, det löste problemet tillfälligt men det kröp sakta men säkert tillbaka. :???:

Någon som känner igen?

Edit:
Det som är bytt är alltså, ena tändspolen, tändstiften, tändkablar och jordkabel.
Flödar förgasare

Hej Vi har spårat upp min gamla a-traktor […]

Hade samma problem och fungerade prima! Tack och b[…]

Luftfjädring gör underverk med bilen, sk[…]

Problemet är att seriösa verkstäder[…]