Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av bem
Konstigt men det verkar så att skatten beror lite på var man bor:

Hemkommun
När fordonsskatt påförs kontrollerar Transportstyrelsen alltid i vilken kommun fordonets ägare är folkbokförd. Boende i ett antal glesbygdskommuner i Sverige får ett avdrag på fordonsskatten för personbilar på 384 kronor per år. Information om vilka kommuner som omfattas finns på Skatteverkets webbplats.

/Bo
Användarvisningsbild
av milktrucker
miljöklassningar?
äldre bilar är lägre beskattade.
av Clonetom
milktrucker skrev:miljöklassningar?
äldre bilar är lägre beskattade.
Dels var det ju samma årsmodell på dem och dessutom är det väl så att äldre bilar är hårdare beskattade än nya väl ?? Pga högre utsläpp och att staten vill ha in mer pengar och de flesta av oss inte har råd att ligga med en kvats miljon i billån :roll:
av Lövet
Det kan bero på att vissa är reggade med viktskatt och andra CO2. Vanligt vid import. Länka till bilarna så kommer det synas direkt.
av dissonans
andreas_lofgren skrev:Det kan bero på att vissa är reggade med viktskatt och andra CO2. Vanligt vid import. Länka till bilarna så kommer det synas direkt.
Ja, det jag sagt två gånger men ingen verkar direkt lyssna.. =)
Användarvisningsbild
av milktrucker
andreas_lofgren skrev:Det kan bero på att vissa är reggade med viktskatt och andra CO2. Vanligt vid import. Länka till bilarna så kommer det synas direkt.
ja det är därför 850 T5 kostar lika mycket i skatt som V70 my 99, för att de väger lika ner ar ändå olika utsläpp.
En nyare V70 kostar 200 kr mer i skatt, trots att den är snålare.
Men man övergick väl helt till Co2-beskattning från 2000-2001?
Importbilar borde ligga inom samma typ av beskattning?

@EbbevonVolvo , Ditt bilpervo ;-) Man får[…]

Det är min amatörterm för att h&ari[…]

Jag tror inte det men jag kan ju inte bevisa de[…]

Dåligt batteri?

Idag startade inte min frus s80 -03 . Dåligt[…]