Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

MartinS skrev:
mattish skrev:Jag saknar +-5 stegen från passaten. Dessutom saknar jag spaken som man manövrerar farthållaren med. Man slapp flytta händerna så mkt ;)
Vanesak antar jag, jag får frispel varje gång jag får en passat som hyrbil. Det är ju helt kass att ha sånt här på obelysta spakar, rattknapparna ser man ju iallafall i mörker, på en volvo iallafall.

/Martin
Det är just grejen med spaken. Man lär sig precis hur den fungerar.. Lite samma som blinkersspaken. Det störiga är ju när spaken byter sida på ratten. Men knappar måste man oftast flytta händerna, ändra greppet och ibland även kolla om man är rätt på knapparna. Dessutom så stänger den av sig varje gång tändningen stängs, men det börjar man ju vänja sig vid... :-(O)
torbjorn_75 skrev: Det vore ännu bättre med steg om 10 km/h.
Väldigt sällan man ser hastighetsskyltar som slutar på en femma... Måste vara någon på Volvo som inte tänkt hela vägen där. Men det kanske kommer till MY15.
Tror faktiskt att det är precis tvärtom - att någon verkligen har tänkt hela vägen där!

Alla vet ju att hastighetsmätare i bilar indikerar högre hastighet än den riktiga. Mäter man med en GPS visar det sig att både min V50 MY08 och V60 MY14 indikerar exakt 5 km/h lägre hastighet än den verkliga. Så för att köra i 70, 80 och 90 ska min mätare stå på 75, 85 och 95 km/h. Och därför tycker jag att steg om 5 km/h fungerar perfekt.
Användarvisningsbild
av joel80
Mätaren är "ur synk" i procent.. så att den skulle visa 5km/h fel vid både 70km/h och 90km/h är osannolikt. Min visar ca 5-6% fel. Vid 70km/h är det ca 73-74km/h man får ställa in för att köra 70. I 110km/h behöver jag ligga på 116-117. Då är det bra med enstaka km/h.
av bandis
Den "procentuella" avvikelsen är en gammal sanning, från tiden då hastighetsmätare var en mekanisk konstruktion. Med en elektronisk mätare finns det ingen anledning att krångla till det med procent när det gäller att lägga in en säkerhetsmarginal.

Så vad gör man en regnig dag som detta? Jo, man sätter upp sin telefon på ett väldigt olämpligt (dock fotovänligt) ställe på vindrutan, startar en valfri GPS-app i telefonen och tar en tur med en medpassagerare som kan hantera en enkel kamera :-)
Vid varje foto var farthållaren inställd på hastighet som syns på bilens hastighetsmätare.
gps.jpg
gps.jpg (163.85 KiB) Visad 292 gånger
Några kommentarer:
1) Denna avvikelse av 5 km/h är min observation, på mina två bilar. Jag påstår inte att detta är en absolut sanning, men försöker dra en logisk slutsats baserat på mina observationer på ovannämnda bilar.
2) På båda bilarna sitter det standarddäck - udda däckstorlekar kan ge andra värden.
3) I vissa hastigheter har GPS:en visat ett värde som har varierat mellan 4-6 km/h (vid samma inställda hastighet). 5 km/h är ett medelvärde och det var då alla bilderna togs. Beror antagligen på att jag satsat pengar på att köpa en bra bil och då inte haft råd med en lika bra telefon.
4) Tydligen ska det vara svårt att med vänster hand hålla stadigt en kamera i en bil som guppar på våra dåliga vägar i 100 knyck ;-)
Senast redigerad av 1 bandis, redigerad totalt 0 gånger.
bandis,
Att mäta är att veta som det så riktigt sägs. Bra jämförelse mellan bilens hastighetsmätare och GPS:ens hastighet.
Jag har precis samma resultat av mina jämförelser i min mobiltelefon (iPhone) med TomTom Nordic appens GPS hastighet och bilens hastighetsmätare (Digitala kombininstrumentet i min V70 2014). Det är "säkert" att köra 5 km/h för fort på bilens hastighetsmätare, den verkliga GPS hastigheten blir 5 km/h lägre (med min bil med de däck jag har på, 205/60/16). Kör förbi ett antal fartkameror varje dag till/från jobbet och de har hittlls ej "blixtrat" på mig :D

/Bo
Det var faan! Jag har upplevt det här med procentuell skillnad i alla mina tidigare bilar. Jag måste säga att jag nu inte är 100% säker på hur det är i min V70.. det kan ju varit GPSen som lurats lite i och med att det är så få km/h skillnad..

I min gamla v50 MY06 var det stor skillnad, och lätt att se att skillnaden ökade med hastighet. Där handlade det om nästan 10%. Så körde jag i 55 låg jag i 50.. men i 130km/h på mätaren var jag inte ens uppe i 120km/h på GPSen.

Ska jämföra mer noga vid tillfälle i V70. Jag har ju dock de gamla analoga kombiinstrumenten. Det kan ju vara så att den här "exakta" avvikelsen är något nytt på de helt digitala instrumenten.
bandis skrev:
torbjorn_75 skrev: Det vore ännu bättre med steg om 10 km/h.
Väldigt sällan man ser hastighetsskyltar som slutar på en femma... Måste vara någon på Volvo som inte tänkt hela vägen där. Men det kanske kommer till MY15.
Tror faktiskt att det är precis tvärtom - att någon verkligen har tänkt hela vägen där!

Alla vet ju att hastighetsmätare i bilar indikerar högre hastighet än den riktiga. Mäter man med en GPS visar det sig att både min V50 MY08 och V60 MY14 indikerar exakt 5 km/h lägre hastighet än den verkliga. Så för att köra i 70, 80 och 90 ska min mätare stå på 75, 85 och 95 km/h. Och därför tycker jag att steg om 5 km/h fungerar perfekt.
Både min tidigare XC70 och min nuvarande XC60 visar +3 km fel med vinterdäck och +4 km fel med sommardäck, oavsett hastighet. Checkat med både garmin "riktig" GPS och med Navigon appen i iPhone.

Sen när det kommer till att ändra hastighet så i XC60:n (my12) så är det 1 km/h per tryck som jag ändrar och det gillar jag, då kan man alltid enkelt ställa in exakt hastighet, 5km/h per tryck låter onödigt mycket.
Vi har en Passat här hemma också och jag riktigt hatar den j_vla spaken som man använder för att ställa in farhållaren med.
av chaffis75
Jag har en v60 my11 där är det alltid 3km/timme skillnad oavsett hastighet både på sommar och vinterdäck. Jag har har mätt med en garmin frilufts gps.

Ja och 5km/timmen steg tycker jag är perfekt men det är klart nu har jag adaptiv farthållare.

Fredrik
Användarvisningsbild
av joel80
Om jag hade adaptiv farthållare skulle jag också tycka 5km/h var okej.. men nu har jag inte det, och tack och lov har jag 1km/h-steg på min V70. :)
bandis skrev:Tror faktiskt att det är precis tvärtom - att någon verkligen har tänkt hela vägen där!

Ja nu vet jag inte hur du tänkte om du tänkte alls.
Det är fortfarande 10 km/h steg mellan hastigheterna, inte 5 km/h.

Sen är det inte heller så att två fel blir ett rätt.
Om det är fel på Volvos hastighetsmätare och den visar
fel hastighet så borde Volvo fixa sin hastighetsmätare.

Och kom inte och påstå att det inte går.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
B230F går fett

Okej, har bytt alla packning på motorn (p&ar[…]

HVO 100

HVO 100 kan ha ett cetantal på 70 Eller i n&[…]

Kung. Tackar!

En massa felmeddelanden!