Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

av Malmstroem
Det är tyvärr inte helt enkelt att säga vad förmånligaste sättet att finansiera en bil är.

Oftast blir det billigast med en begagnad bil och sedan milersättning för det du kör i firman.

Om alternativet är att köpa en ny bil för 7,5 basbelopp privat eller leasa den på firman så är det nästan alltid bäst att ta den på firman -- även om du betalar förmånsvärde.

Kan du ta ut större delen av inkomsten som inkomst av kapital och därmed lägre beskattning så kan det löna sig att köpa ny bil privat.

Din revisor borde enkelt kunna råda dig. Leasingbilar är en synnerligen vanlig företeelse hos mindre firmor, och alla revisorer som arbetar inom branschen lär kunna regelverket.
Användarvisningsbild
av SvenB
Eftersom mitt företag var ett taxiåkeri så användes reservbilen under företagets första 15 år som privatbil. Då skattade jag för de privata milen. Sedan blev det stopp på det, och de ville att vi skulle bli förmånsbeskattade om vi inte hade privat bil. Eftersom jag tyckte att det var skillnad att åka i en taxiutrustad bil mot en vanlig bil men bli tvungen att skatta lika mycket, så blev det att jag köpte en gammal bil att ställa på gården. :D
Användarvisningsbild
av joel80
Jag kör med gedigen körjournal och utan privata resor.. så gott det går. Har kört ca 80mil privat under året.. 8 resor.. (körde med husvagn upp till jämtland fram o tillbaka i sommras).
Sen har det blivit sånna saker jag tullat lite på.. som att man stannat på affären på väg hem.. samma antal km men man får inte stanna.. man ska åka förbi affären o så hem o hämta privatbilen. Eh..
Jag får köpa ett paket batterier till firman eller nått varje gång i fortsättningen.. :)

Förmånsvärdet för mig skulle bli ca 47000kr.. vilket alltså skulle ge en skattehöjning på ca 15000kr/år. Så inte så farligt egentligen. Skulle jag ha behov av en bil där jag körde mer privat skulle jag skippa att vara så petig med körjournalen.. men det känns dyrt att betala 15000kr extra för att köra 300mil privat.
av specos
SvenB skrev:
specos skrev: Däremot vid avbetalningsköpet är det i ovan kalkyl medtaget nettokostnaden för detta, alltså efter skatteavdrag.
Jag tittade en gång till på din kalkyl. Att värdet, för leasingtagaren, är noll kronor efter leasingtidens slut är givet. Men vid avbetalningsköpet finns väl ett restvärde som är större än den kontantinsats du räknat med vid avbetalningsköpet :?: Vad hade du för kontantinsats vid beräkningen?
Ingen kontantinsats. Oavsett kontantinsats eller ej så uppkommer ändå en kapitalkostnad (du skulle fått ränta/avkastning på pengarna om du inte shoppat bil för dem...)
av specos
SvenB skrev:Nu är det jag som inte hänger med i ditt resonemang. Bilen kostar en summa netto (utan moms). På det lägger leasinggivaren på finansieringskostnaden (ränta) Den summa som de kommer fram till delas, i detta fall upp i 36 stycken lika delar. På detta betalar leasingtagaren 25% moms, alltså även på finansierings/räntekostnaden. För en privatperson är det vad denne får betala utan möjlighet till skatteavdrag, Om denne i stället köper bilen på avbetalning så läggs momsen på vid köpet. Den summan delas upp i exempelvis 36 delar som räntebelastas vartefter. Men den räntan är avdragsgill i deklarationen för bilköparen. Och dessutom blir det ingen moms på räntan. Var du har fått ifrån att en kostnad för en företagare inte är helt avdragsgill vet jag inte.
Nu blir det rörigt...och privatleasing som bilhandlare marknadsför som ett enkelt "köp" =). I upplägget som Volvo har betalar du din leasingavgift oaktat ränta - den ingår i avgiften. Du behöver alltså inte bekymra dig över moms eller ränteavdrag - det är redan klart/inte möjligt, men det är likväl månadsavgiften som blir din kostnad. Tar man då inte med nettokostnaden för att låna till bilen när den köps på avbetalning får privatleasingen en snedvriden fördel.

Angående moms vid bilköp krävs det att den används exempelvis för persontransporter för att ha full avdragsrätt. Se exvis
http://www.skatteverket.se/foretag/moms ... 00113.html
Användarvisningsbild
av SvenB
specos skrev: Ingen kontantinsats. Oavsett kontantinsats eller ej så uppkommer ändå en kapitalkostnad (du skulle fått ränta/avkastning på pengarna om du inte shoppat bil för dem...)
Men då bör du väl ta med det du får för den avbetalningsköpta bilen efter de 36 månaderna i kalkylen. Leasingbilen får du inget för.
Senast redigerad av 1 SvenB, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av SvenB
specos skrev: Angående moms vid bilköp krävs det att den används exempelvis för persontransporter för att ha full avdragsrätt.l
Jag har inte drivit något annat företag än min taxirörelse, det var därför jag utgick från det som hände i det :oops:
Användarvisningsbild
av joel80
Specos: Vid leasing (vanlig företagsleasing) får man dra halva momsen på leasingkostnaden, även om man inte utför persontransporter. Det är väl en av anledningarna att leasing är så populärt framför andra finansieringar vad gäller företags bilköp.
av Andis
Ja vi har pratat om det revisorn och jag min revisor tycker det inte är någon idé att ha bilen skriven på firman om inte man ska ha en ohyggligt dyr bil som kostar massor i allt för då blir om jag förstod det rätt största vinsten. Eller så har man en bil privat som är ungefär lika dyr som firma bilen eller i alla fall så skatteverket förstår att man inte kör firma bilen privat och firma bilen används verkligen inte till mer än jobb relaterade saker.

Jag sa ska jag ha en bil som används både privat och på firman då vill jag kunna åka hur som utan att hålla reda på massa mil och grejer. Som man gjorde på 80 talet bara och tanka och köra firman betalar allt.

Så skulle det om jag förstod det rätt gå att göra om man betala en extra hög förmån för bilen.

Men vi kom fram till att vi skiter i det kör det privat istället. Vart så ohyggligt dyrt förmånsvärde och jag byter inte bil så ofta så har man bilen länge vart det väldigt ofördelaktigt kändes det som att ha bilen på firman. (Sen att jag haft lite olika hobby bilar vid sidan om för nöjes skull det tar vi inte in i kalkylen vardags bilen)

Däremot kan det hända att det blir en bil som bara används till tjänsteärenden med eget garage. Då slipper man ju betala förmånsvärdet och allt möjligt trassel.

Nej jag står fast vid att jag tycker leasing idén låter som ett bättre sätt att köra en ny bil än att köpa den. Under förutsättningen att man inte ska ha bilen mer än Max 3 år och sen byta till ny igen. För hur man än räknar klanman aldrig springa ifrån värdeminskningen.

Ska man äga den länge ca 10 år då säger jag köp den. Speciellt dom sista åren kommer bli extremt billiga att köra när värdeminskningen är borta och man kan se bilen mer eller mindre som noll värde.

Med vänlig hälsning,
Andis
av specos
SvenB skrev:
specos skrev: Ingen kontantinsats. Oavsett kontantinsats eller ej så uppkommer ändå en kapitalkostnad (du skulle fått ränta/avkastning på pengarna om du inte shoppat bil för dem...)
Men då bör du väl ta med det du får för den avbetalningsköpta bilen efter de 36 månaderna i kalkylen. Leasingbilen får du inget för.
Jajamen, det är det jag kallar restvärde....=)
Ökad komfort med 17”

Letar efter 17” originalfälgar till v&a[…]

Handbroms

Härligt att det löser sig!

Hej Har haft hjälp att felsöka ovanst&ar[…]

Tack , det verkar vara den ! Snyggt !