Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av niklasj
Eftersom min svärmor också lånat min v70ll vid liknande tillfällen var jag tvungen att gå ut och testa sätta i nyckeln bakochfram; plastklackarna gör att det först känns omöjligt men om man bänder i nyckel t.ex nerifrån så att undre klacken redan är innanför yttre plastkanten så känns det fullt möjligt att utan större våld fast med svår oförsiktighet bända in nyckeln bakochfram. Mycket oroväckande!

Jag hade ringt bärgare och skickat bilen till en volvo-verkstad och låtit dom lösa det, känns som enda lösningen och troligen inte så dyrt att plocka isär tändningslådan. skulle man råka bända sönder skiten är man väl ruinerad.
Användarvisningsbild
av SvenB
Har du inte Volvo Assistans? Beställ bärgning och ta bilen till verkstad, är mitt råd. Övriga råder jag att sätta en nyckelring i nyckelkortet så ingen sätter det bakfram :!: :D
av krikul
Tack för tips och förslag. Enligt svärmor var det inga problem att få in nyckeln på det viset.
Nu visade det ju sig att jag hade en assistansförsäkring, så bärgarn har precis varit här och petat loss nyckeln med en liten skruvmejsel.
Bilen är av årsmodell 2010 med den lilla motorn som drar in nyckeln.
Det den kom ut en bit och satt ganska löst, men sen var det tvärstopp så jag tror inte att motorn hjälpte till att hålla fast den. Det var bara knepig passform.
Lite underligt, tycker jag, att det ens är möjligt att stoppa in nyckel på det hållet om det nu är så besvärligt att få ut den. Det borde inte vara svårt att förhindra det med enkla medel.

Än en gång, tack för tips och engagemang.
Användarvisningsbild
av RilleS
Hmm...

Är detta en generations-/åldersfråga?
Jag skulle aldrig komma på tanken att stoppa i nyckeln med metallbiten först, känns jätteavigt. Svärfar däremot, som provkörde min bil häromdagen, blev jätteförvånad över att nyckeln skulle sättas i på det håll som jag visade. Det var nog tur att jag visade...
av Slezii
Har också råkat ut för detta och efter många försök så insåg jag att det är bara att bryta ut det. Bara drog ut det och den lila luckan som täcker för hålet när nycklen inte är i har hängt sig i öppet läge men jag drog ner den och den hoppade tillbaka i läge och det fungerar hur bra som helst sedan dess! Själv tycker jag att det är ett jättemiss av Volvo att göra så nyckeln kan fastna, inte ens på 70 talets bilar behöver man fundera på vilket håll man stoppar in nycklen och manualen läser man inte varje gång man skall starta bilen!
Användarvisningsbild
av SvenB
Konstig liknelse, du kan ju ha vilken sida på nyckelkortet upp, men inte fel ände in. För inte kunde du stoppa in gummidelen på "70 talets bilar" i nyckelhålet :D Påminner lite om gamla damen för länge sedan som stod och fotade med en Instamatic-kamera bakfram. :D
Användarvisningsbild
av börne
RilleS skrev:känns jätteavigt.
Jag håller med, speciellt när det finns bra upphöjningar att greppa om & att man när man håller den rätt har symbolerna för låsning osv på rätt håll så att säga. Tycker man borde "fatta" det själv även om man är lite äldre :wink:

Bild
Användarvisningsbild
av SvenB
Jag tror inte detta är en generationsfråga :lol:
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 9

Så! Nu har jag äntligen renoverat f&aum[…]

Felkod 326