Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av andreasw
Nu imorse startade bilen igen, mätte upp givaren och den gav 233's resistans. Kablaget såg hel ut, men honan man kopplar in den i har spruckit. Undrar om det var lite oxid där också, tror ni det kan räcka med att bara rengöra så den får bra kontakt? Finns fan inga givare till GLT !!! Alla har plockat dom på skroten :D
av *pettson*
850 GLT 92 stannar INTE om vevaxelgivaren ger upp. Men den går dock inte att starta igen om den stängs av. Bilen går lite råare men annars inget mera.
Det är ett känt fel på 92-93 att vevaxelgivaren helt enkelt åldras och ändrar värde. Problematiken uppstår eftersom den, om den är kall, kan ha rätt värde och bilen startar. Sen kör man någonstans och då går den inte att starta varm. Den ändrar resistans helt enkelt med värmen och den hamnar då in range och out of range beroende på temp.
Åtgärden är att byta den helt enkelt.
Vevaxelgivaren återfinns på volvo.
Användarvisningsbild
av andreasw
*pettson* skrev:850 GLT 92 stannar INTE om vevaxelgivaren ger upp. Men den går dock inte att starta igen om den stängs av. Bilen går lite råare men annars inget mera.
Det är ett känt fel på 92-93 att vevaxelgivaren helt enkelt åldras och ändrar värde. Problematiken uppstår eftersom den, om den är kall, kan ha rätt värde och bilen startar. Sen kör man någonstans och då går den inte att starta varm. Den ändrar resistans helt enkelt med värmen och den hamnar då in range och out of range beroende på temp.
Hmm.. Förra ägaren sa flera gånger att den dog under körning. Han sa också att ibland startade den inte kall, men efter en vecka så gick den igen. För oss har den dock bara strulat när man ska starta den. Vevaxelgivare och impulsgivaren är bara olika benämningar eller?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
andreasw skrev:Vevaxelgivare och impulsgivaren är bara olika benämningar eller?

Njae, impulsgivare står för vilket typ av givare det är, och precis som namnet säger så mäter impulsgivare impulser - oftasts genom att räkna avståndet mellan tänder/upp/nedsänkningar.
Jag tror vi har totalt 6st impulsgivare på 85x70 :) . Vevaxel, kamaxel samt absgivarna(en per hjul=4st).
Vevaxelgivare berättar vart någonstans givaren sitter - i det här fallet vevaxeln :P och detsamma gäller kamaxelgivare, absgivare osv osv.

Så det korrekta namnet för givaren är impulsgivare, men namnet på givaren är vevaxelgivare för att man ska veta vilken av alla impulsgivare man pratar om. Visst kan man krångla till det och skriva ut "impulsgivare för vevaxel" osv, men det blir rätt drygt i längden.
Användarvisningsbild
av andreasw
*pettson* skrev:850 GLT 92 stannar INTE om vevaxelgivaren ger upp. Men den går dock inte att starta igen om den stängs av. Bilen går lite råare men annars inget mera.
Okej, vevaxelgivaren på volvo fanns bara i en version. Han sa att det var samma till alla bilar. Men jag har provat med en från en 93as 20 ventilare automat och 95as 10 ventilare. Men ingen av dom fungerade. Kom även på att när jag sist startade bilen, så körde jag bara kanske 10 meter och stängde av den. Det låter också som att det inte är speciellt mycket kompa i motorn... Men jag hör iaf inte ventiler bli mosade. Jag har ju läst om ett fenomen där bilen blir extremt svårstarad om man bara kör en kort kort bit. Blir bilen kompressionslös vid ett sånt tillfälle?
Kan man kanske avhjälpa det problemet med att skruva ut tändstiften och hälla i lite olja?

Felkoden 1-3-1... Kan det vara kamaxelgivaren också? Eftersom det bara står att impulsgivarsignal saknas? Jag minns att jag mätte upp resistansen på min nuvarande vevaxelgivare, jag tycks minnas att den var på 2xx.. Känns ju osannoligt att kamremmen skulle ha kuggat iaf. Men ingenting är väl omöjligt :P
Användarvisningsbild
av taxi
Lite olja i cylindrarna fixar detta, ja. Och se till att stänga av bränsletillförseln också. Om du plockar bort bränslepumpsrelät så borde den biten lösas smidigt tycker jag. Sen kör du startmotorn tills det börjar gå tungt igen, det hörs när kompet kommer tillbaka.
Och sen önskar jag dig lycka till med övriga problem!

Det är det lilla start/stopp batteriet. Du ka[…]

OM RYSSEN KOMMER

trump.jpg Då har vi väl fått s[…]

Det är den gamla som jag försöker f[…]

..och ett antal till vändor blev det fram och[…]