Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jonas_latt
Gäller en v70 t5 - 02.
Bilen är i kanon skick utvändigt och invändigt. Dock snart rullat 25000 mil.

Byter alltid oljIa två gånger om året. Plus bränsle och luftfilter (öppetfilter).

Kör oftast på 95 oktan jet. Men tankar alltid 98 när jag passerar en jet station som har 98 och tanken börjar bli tom.

Inga missljud eller liknande. Går rent och fint och suger rätt bra vid gas.

I somras chipad jag till steg 1 bsr.

Bilen laddar som bsr säger att den ska ladda.
Runt 1.2bar

Men enligt hur bilen ska gå så går den för segt.
Sett lite olika värden på v70 steg 1 på nätet 100-200kmh verkar göra runt 13 sek.
Min gör på ca 18 - 20sek. Efter 180kmh så går den steg. Tror knappt sen går fortare än 230kmh.

Byte stift för något år sedan.

Det enda jag inte har kollat är bränsle pumpen. Men antar att allt är bra när den startar som den ska och går som den ska..

Vad kan mer påverka detta. Jag är inte ute efter att gnälla om någon sek hit eller dit.
Och jag racar /kör inte på bana eller liknande. Men alltid kul om man får ut effekten jag borde ha.

Vad mer kan påverka detta?
Ska försöka kolla komptest i veckan.
Användarvisningsbild
av joel80
Att bilen rullat 25k mil och är 12år är nog ingen liten detalj att hoppa över när du jämför.. där har du nog åtskilliga sekunder.
sen är ju chip alltid ett lite vanskligt sätt att trimma på.. skulle ju kunna vara nått som blivit galet p.g.a det..

Sen, vad har du för däck? Större däck med större diameter får bilen att bli slöare och accelerera saktare..
Användarvisningsbild
av joel80
Har du saker på bilen som påverkar luftmotståndet? Typ extraljus eller annat externt monterat..

Tror i och för sig fortfarande mer på att det har med åldern och milen på bilen att göra.. eller som jag skrev att chippet gjort något dumt med din bil.
Jag tror inte man ska stirra sig blid på vad Bsr säger att bilen ska göra. Enligt dem så har en D5 motor 193 hk, sedan ska den få 220 hk. + 27 hk. Medan Polstar ger 15 hk extra. Men det skulle så klart gå fortare än 18 sek.
av hammerin
Låter som att det är nått knas nånstans. Kanske kamremmen står nått kugg fel? Motorn borde ju inte vara slut efter 25 000 mil. Blåryker den och drar olja? Hur är kompen?

Min 2.4 T från 2003 med BSR Steg 1 gör 100-200 på ca 14.5 sek. Då är det 252 hk. Med dina 48 hk fler så borde den gå på ca 13 sek om allt står rätt till.
Ska försöka sammanfatta allt nu.

Kammen borde inte så fel. Borde märkts på något sätt sedan den bytes 2010 - 16000mil.
Har inga extra ljus eller liknade. Original utseende fast nerlackad och ögonlock,vinge.
Lmm har jag haft nere i sommras och tvättade.
Luftfiltret är ett öppet som är någorlunda nytt.

Men idag skulle jag ur ett stift. Fick dessa gratis föra året från en kille på Volvo.
Men står ingen betäckning på stiften förutom Volvo 608x9146775 Tre st elektroder.
Bild på stiften. bilden är tagen när stiften är varma http://www.ladda-upp.se/bilder/dlslovnpqnmksc/

Kan det va så enkelt att det är felstift? Hittade inget om dessa stift.
ja där har du felet, du ska ha 1 stift(1 krok i stället för 3) till turbobil(samt av rätt längd, finns 2 olika längder). De stiften du visar på bilden är till B5224 / B5244S2, dvs till en sugmotor.
den där killen som jobbar på volvo borde byta jobb ASAP om han inte ser skillnad på volvos egna stift till till sug- respektive turbomotor.
Laddinställningar i sensus

Har inte sett några laddningsinställnin[…]

Ok anledninngen till min fråga var att en av[…]

Youtube-tråden

Kundservice när den är som allra bä[…]

@EbbevonVolvo , Ditt bilpervo ;-) Man får[…]