Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av adde66
Startade bilen och åkte till köpcentrum igår. På vägen dit hackade bilen jätte lite en eller två gånger. Var inne en kvart och skulle åka hem. Bilen startade och gick på tomgång men dog när jag skulle köra iväg. Startade bilen igen men så fort jag gasade dog motorn. Gjorde så flera gånger men till slut ville inte bilen starta alls.

Jag trodde först att det var bränslepump men när jag tog bort slangen från förgasaren och körde på startmotorn fick jag fram bränslet. Nu misstänker jag att det är nåt fel med förgasaren men har aldrig hållit på med förgasarna. Tog bild på en bricka samt på hela förgasaren.

Vad är det för förgasare och vad kan det vara fel?
Bilagor
Bild1.jpg
Bild1.jpg (244 KiB) Visad 168 gånger
Bild2.jpg
Bild2.jpg (731.64 KiB) Visad 160 gånger
Användarvisningsbild
av lennarte
Det är en SU förgasare, men börja i "andra änden". Brytare har du om det inte är bytt till brytarlöst. Kolla så brytarna öppnar när du "vrider runt" motorn
Användarvisningsbild
av Vojje
om du misstänker förgasaren kan du kolla om du har ngn förgasarolja i den.
av adde66
lennarte skrev:Det är en SU förgasare, men börja i "andra änden". Brytare har du om det inte är bytt till brytarlöst. Kolla så brytarna öppnar när du "vrider runt" motorn
Gnistan på tändstiftet är helt OK.
av umekille
Startgasprova både runt och i förgasarens insug.
kolla om någon slang lossnat eller spruckit i fästet.
Mät så du har ström på tändspolen även när du släppt
startläget på tändningslåset.
bränsleslangar brukar torrspricka och då sugs inte bränslet
upp till förgasaren.
av adde66
Köpte startspray efter jobbet och testade. Bilen startar i några sekunder på startgas.

Det är lite olja i förgasaren, kan det vara felet? Fyller på olja imorgon och testar.
Anliggande frambroms 740

Är det dessa glidbultar jag har? Eftersom[…]

Såhär ser dom ut. Däcken är s[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Det ser ut så, jag hittade på Skandix […]

Udda specade bilar

En S60 T5 AWD MY21 med R-Design-exteriör och[…]