Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

simonhalmstad skrev:Intressant, men tyvärr kommer väl nästa XC90 bli så dyr så folk inte kan köpa den så den lär ju inte komma in på Top10 lista över Sveriges mest sålda bilar.
XC90 blir den första Volvon som är prissatt som tyskarna. Så den blir dyr.
Blir tillvalen också dyra som tyskarna tro eller blir det lite mer lite prisvärda paket som Volvo har idag? :)
simonhalmstad skrev:Blir tillvalen också dyra som tyskarna tro eller blir det lite mer lite prisvärda paket som Volvo har idag? :)

Frågan är ju vad grundpriset kommer ligga på :)
En X5a börjar ju på 570k.
Användarvisningsbild
av bem
Hur är det tänkt att XC90 skall bli profilerad tro, skall man se den som en "lyxbil", i lyxbilsegmentet (hur man nu definierar det)?
En bil som klättrar upp mot miljonen är i mina ögon en lyxbil.
Kommer man att se på nästa generation V70 => V90 som en "lyxbil" tro?
Kör V70 2014 idag men känner att jag inte hör hemma i ett lyxbilssegment om Volvo siktar in sig mot att hamna där med sina större Volvo.

/Bo
Q7, 503tkr
ML, 551tkr
X5. 569tkr
= 1623 / 3 = 541.000kr tror jag nya XC90 kommer kosta i grundpris. Jag tror Volvo tänker att köparna får går ner till Volvo V60 istället som är billigare, nästa generation V60 är kanske en praktisk bil ungefär lika stor som V70N.

Sen börjar jag spekulera i att det kanske inte kommer heta S90/V90 utan att det kommer heta S80/V80 och XC80 (xc version av V80) större än XC60 men mindre än XC90. Innan trodder ju media att et skulle heta Volvo V30 men det blev V40.

40/60/80 & XC90 som stor lyxsuv. :)
Åter till ämnet.
Av videon i början av tråden får man intrycket av att det automatiska helljuset använder sig av både kamera/laser i vindrutan och av radarn i grillen för att detektera bilarna som skall maskas bort. Är det verkligen så? Helljusfinessen ingår ju även i driver ALERT-paketet, och där finns ju varken adaptiv farthållare eller radar i grillen.

Någon som vet vilka sensorer bilen använder för att maska bort delar ur helljuset?
På Volvos egen sida om paket till XC60 beskrivs funktionerna i den senaste versionen av Driver Support:
  • - Adaptive Cruise Control (ACC) med köassistent
    - Active High Beam (AHB*)
    - Driver Alert Control (DAC)
    - Lane Departure Warning (LDW)
    - Trafikskyltsinformation (RSI)
    - Radarinformationssystem för döda vinkeln (BLIS) och Cross Traffic Alert (CTA)
Det var nog välbekant för många andra här att AHB *("aktivt helljus generation 2") finns även till BMW. Men jag visste det inte, när jag skrev bloggartikeln "Aktivt helljus bländar inte" med videon i trådens inledning.

BMW förklarar mer ingående hur AHB funkar på YouTube:
[youtube]-dvPZ3H1Vm4[/youtube]
I mina ögon bekräftar BMW-videon det alerta påpekandet av PaNi att AHB ingår i Driver Alert, som inte kräver någon frontradar:
Av videon i början av tråden får man intrycket av att det automatiska helljuset använder sig av både kamera/laser i vindrutan och av radarn i grillen för att detektera bilarna som skall maskas bort. Är det verkligen så? Helljusfinessen ingår ju även i driver ALERT-paketet, och där finns ju varken adaptiv farthållare eller radar i grillen.

AHB kan alltså finnas även på bilar som saknar (den typiska plattan i grillens högra del för) radarn till ACC-funktionerna. Grattis till PaNi, som beställt hela paketet!

Det känns utmärkt att vara med här i Sveriges Volvoforum. Om det gick utan att besvära moderator skulle jag ändra mitt användarnamn - från det svåruttalade bloggnamnet "BildrullenSe" (bildrullen var upptaget) - till mitt riktiga namn:
/LennartStrandberg
AHB verkar ju nästan för bra för att vara sant. Ska bli oerhört intressant att få nya bilen, "tyvärr" hinner väl kvällarna bli väldigt långa och ljusa innan jag får mitt exemplar.

Ska också bli intressant att se hur man upplever en AHB-bil som medtrafikant. Kan tänka mig att det skulle skapa en hel del irritation bland medtrafikanter om inte systemet fungerar perfekt. Ett exempel: Kör man ensam på natten kan man ibland bli bländad av helljusreflexionerna från stora vägskyltar. Man tvingas alltså blända av för att det egna helljuset kommer tillbaks med full kraft, oftast från stora gröna skyltar längs motorvägar. Om man nu har en AHL-bil bakom sig så är det väl inte otroligt att man blir bländad på samma sätt om bilen bakom krämar på helljus med full effekt till höger om vägen. Någon som hunnit uppleva detta ännu?
Många själar samma tanke @PaNi? Andra trafikanter har blivit förvånade och reagerat positivt på att få sin högersida belyst av AHB vid möten. Det svarade en Volvosäljare som kört 1300 mil med AHB sedan i somras.
Jag funderar på hur de säkerhetsrelevanta effekterna av Driver Support kan beforskas experimentellt ...
... och mottar tacksamt flera hypoteser - både om AHB och om andra DS-funktioner.

Förresten, PaNi har visst beställt en XC60 med färgen Rich Java. Finns något som kan få mig - och framför allt min hustru - att gilla den färgen? Hennes negativa reaktion på den s---bruna färgen hos en saluförd XC60 MY14 gjorde att vi fortfarande åker omkring i var sin gammal V70.
HVO 100

HVO 100 kan ha ett cetantal på 70 Eller i n&[…]

Kung. Tackar!

En massa felmeddelanden!

Hade exakt dessa meddelande på våran V[…]

Nu an vi snacka om totalsågning..... och det[…]