Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Donjel
Är det någon mer som råkat ut för det?
Det verkar som att det kommer från vänster sida och droppar ner i skarven som är mellan plastlisterna som är precis efter öppningen. Funderar på om det läcker från gummipackningen som sitter framför gångjärnet till luckan. Men samtidigt så känns det som att den sitter bra. Känns frustrerande, bilen är ju grym annars men man vill ju inte få fuktskador!
av Donjel
polestar skrev:Kontrollera de 2 gummipluggarna mellan tak och bakluckeöppning precis under gångjärnen till bakluckan. Där har jag sett läckage iallafall! :x
Ja det är väl lite där jag funderar på om det är. Men som jag skrev innan verkar den sitta som den ska. Kan ju dock köpa en ny och trycka dit och se om det hjälper.
Användarvisningsbild
av rowe
Hej.
Jag har en My 11 som jag har fått bytt innertaket i sedan det uppstått vattenläckage pga gångjärnen till bakluckan.
Efter byte av gångjärn så är det ok. Var tydligen något fel i gjutprocessen på dom gamla gångjärnen.

//ronnie
Användarvisningsbild
av RilleS
Jag var ute för samma sak på min MY11. Problemet uppstod just när man öppnade bakluckan. Regnvatten som samlats på bakluckans övre del rann ned mot taket och sköljde ned över gångjärnen och rann in dessa öppningar.
Jag fick gångjärnen utbytta och dessutom monterades en gummilist ovanför som styr vattnet ut mot sidorna. Har för mig att denna gummilist sitter som standard på V70N. Jag tror inte att det var något fel på gångjärnen utan det var gummilisten som löste problemet i mitt fall.
Misstänker att problemet blir större om man har takspoiler, då är det en större yta som samlar regnvatten, samt om bilen är välvaxad, då bildas större vattendroppar och dessa får en väldig fart när man vinklar upp luckan.

/Richard
Senast redigerad av 1 RilleS, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av 2013xc70
Hei, har v70-2011 og xc 70 -2013. På begge har det kommet vann inn. Volvo satte på en gummilist over hengslene, det ble bra. Dette er et kjent problem. Så bare klag og det løser seg!
av Andis
RilleS skrev:Jag var ute för samma sak på min MY11. Problemet uppstod just när man öppnade bakluckan. Regnvatten som samlats på bakluckans övre del rann ned mot taket och sköljden ned över gångjärnen och rann in dessa öppningar.
Jag fick gångjärnen utbytta och dessutom monterades en gummilist ovanför som styr vattnet ut mot sidorna. Har för mig att denna gummilist sitter som standard på V70N. Jag tror inte att det var något fel på gångjärnen utan det var gummilisten som löste problemet i mitt fall.
Misstänker att problemet blir större om man har takspoiler, då är det en större yta som samlar regnvatten, samt om bilen är välvaxad, då bildas större vattendroppar och dessa får en väldig fart när man vinklar upp luckan.

/Richard
En vän till mig har en xc70 2011.

Han fick precis samma som i den här beskrivningen gjord på sin med listen precis så som det är gjort på N serien. Han sa inget om gångjärnen tror bara dom montera gummilisten.

Verkar som det är en miss som blir åtgärdad om man påpekar den.

Med vänlig hälsning,
Andis
av Donjel
Åh vad man kan bli trött på servicetekniker! Mellan 400 - 2000 för att felsöka... Ni som prata om en gummilist, hur ser den ut? Gick runt och kollade lite på MY14 när jag ändå var där och jag tycker att det såg ut exakt som min.
Användarvisningsbild
av 2013xc70
Rett å slett en small gummilist på 79-80 ? Cm som limes over begge hengslene. Ser ut som tetningslist til vinduet -fønster på et et hus.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8

Så! Nu har jag äntligen renoverat f&aum[…]

Felkod 326

Felkoden borde väl vara ECM-C326 Se om dessa[…]

Kylarvatten läckage Volvo 940

Du måste trycksätta systemet när m[…]

Doktorns 945 ltt -97