Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SvenB
Funk skrev:Och inget fluffigt om skyddsklassning, du kan få en skyddsklassad Volvo också...
Jo, det lär vara skyddsklassningen som gör att Statsministerbilen är en BMW. Volvo kunde/ville inte uppnå den.
Användarvisningsbild
av SvenB
Guligan skrev: Jag tycker det är utmärkt att polisen köper Folkvagnar och Mercor lite då och då, inte minst för det gör att Volvo vässar sig ännu mer.
Ligger mycket i det. Konkurrens är nyttigt.
Användarvisningsbild
av Funk
SvenB skrev:
Funk skrev:Och inget fluffigt om skyddsklassning, du kan få en skyddsklassad Volvo också...
Jo, det lär vara skyddsklassningen som gör att Statsministerbilen är en BMW. Volvo kunde/ville inte uppnå den.
Det där lär vara osant enligt "vanligtvis välinformerad källa" .. :D
Man kan ju fundera på om frågan är huruvida Volvo inte insett värdet av att "skaka fram" en sådan bil genom sina samarbeten med firmor som ordnar sådant, ett samarbete man har, eller att Rikspolisstyrelsen/SÄPO helt enkelt inte vill köpa Volvo..

Det finns ju lite inofficiellt att läsa här: http://www.teknikensvarld.se/2007/06/25 ... executive/

/Thomas
Användarvisningsbild
av SvenB
Jo jag känner till Nilssons i Laholm. Har själv haft kontakt med dom under min tid i taxi/hyrverksbranchen. Men vad jag har hört skulle en skyddsklassning i klass med Säpos BMW inte varit möljig, alternativt blivit för dyr. Men det KAN vara en skröna.
av panorama
Jag tror ni missar hela bilden. Volvo tjänar inte några stora pengar på att sälja Polisbilar utan det är bara själva tanken på att jag tycker skattepengar ska stanna i Sverige. Inte åker Angela Merkel en Volvo S80. Sedan att bilar är skyddsklassade är bara bull. Tro mig 10 år inom BMW så vet jag hur det fungerar. Bilarna köps in och byggs om av ett Svenskt företag som bygger efter kundens önskemål. Visst vi är export beroende men vår import är mycket större i Sverige. Sätt dig bara i soffan och kolla runt hemma hur mycket "made in Sweden" har du i ditt hem?. Vi i Sverige har någon stans på vägen fokuserat på fel slags patriotism vi borde alla börja köpa med saker som är tillverkade i vårt egna land. Därför tycket jag det är en självklarhet att de i regeringen och polisen ska åka Svenskt för att visa vi tror på oss själva och vår industri.

Men jag är väl bara en drömmare
Användarvisningsbild
av SvenB
Visst byggs bilar om av tillverkningslandet. Jag vet inte hur det är med BMW, men jag vet att Mercedes bygger skyddsklassade bilar i egen regi. Jag har genom mitt dåvarande jobb varit på "mutresa" till Mercedesfabrikerna i Stuttgart (Sindelfingen). Då fick vi även göra besök i en fabrik inte så långt ifrån huvudfabriken där de byggde om bilar för specialtransporter t.ex skyddsklassning. Det är förvånande om inte BMW har liknande.
Men självklart tycker jag att vår statsapparat skall åka svenskt, tro inget annat :!:
Användarvisningsbild
av joel80
Flest svenska polisbilar är ändå Volvo.. och många andra länder har Volvo som polisbil, så det är väl ingen orsak till alarm. Läste det här nyligen:
"Totalt kör svenska polisen bilar av sex olika märken, men 85 procent av alla nya polispersonbilar är en Volvo, och eftersom Volvos polisbilar även finns i Storbritannien, Belgien, Holland och Schweiz säljs totalt 500-600 Volvopolisbilar varje år. Nu satsar Volvo på att återta sin position som polisbil i bland annat Norge, men man satsar också på helt nya marknader, till exempel Baltikum."
http://www.tjanstebilsguiden.se/volvo-s ... polisbilar
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
Mercedes E-klass kör ofta hundpatrullerna, brukar va en liten reflexhund på sidorutan längst bak, dom behöver väl de klassledande utrymmena i bagaget. Annars här tycker jag det är mycket målade Volvo polisbilarhär, en xc70 MY14 , XC70 2,5T- 07 och en hel drös till med XC70 och en väldigt sänkt passat V6
Användarvisningsbild
av Funk
SvenB skrev:Jo jag känner till Nilssons i Laholm. Har själv haft kontakt med dom under min tid i taxi/hyrverksbranchen. Men vad jag har hört skulle en skyddsklassning i klass med Säpos BMW inte varit möljig, alternativt blivit för dyr. Men det KAN vara en skröna.
Det handlar inte om Nilssons, även om dom säkert också kan se till att skaka fram skyddsklassade limos, utan andra företag. Och för dyr blir den nog knappast, med tanke på vad det är värt att vara med på den nivån så gissar jag på en mycket aggressiv prisbild.

/Thomas
Användarvisningsbild
av SvenB
Nu var ju faktisk du som hänvisade till en artikel som hänvisade till just Nilssons i Laholm. Men om en bil i Regeringskansliets bilpark råkar vara en BMW så är väl inte det hela världen. Alla övriga Statsråd och besökande får ju åka Volvo. Regeringskansliet och Riksdagen är mycket noga med, då de beställer fordon, att det skall vara Volvo. Däremot när det rör sig om minibussar och dylikt finns ju ingen Volvo att tillgå. Detta, med att det skall vara Volvo, gäller ju inte då de beställer "vanlig" taxi. Då kan det komma andra märken.
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]

Nolla motor V70 D3

Jag brukar bara nolla efter original markeringarna[…]