Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Hubbe
Jag ska åka och kolla på en V70 d5 AWD Momentum -09 idag.

Den har gått 15000mil.
Manuell låda.

Har ni några tips på vad jag bör kolla extra på?
Bör jag kolla felkoder innan jag köper den? Jag har inte lyckats få tag i någon felkodsläsare med kort varsel, men funderar på om jag ska tvinga säljaren att rulla igenom den på en volvoverkstad på tisdag och visa upp papper på felkoder mm. Eller är detta överkurs?

Jag har haft en S60 AWD -09 till nu och har fått byta en hel del i framvagnen trots bara 12000mil mest landsväg.
Är det samma framvagn/samma material på v70 II?

Finns det några kända punkter som brukar rosta?
Är det något som brukar behöva bytas runt nämnda miltal?
Finns det några knep för att avgöra skicket på D5an?

Tacksam för alla tips.
av mortimer
De enda tipsen jag kan ge:

Kolla upp bilen(transportstyrelsen, Carfax)
Varför säljer ägaren den
Vad lämnas för garanti ?
Service, vem har utfört
Ockulär besiktning
Besiktnignsprotokoll
När ska bilen på besiktning härnäst
Kolla alla eldetaljer som t.ex stolsvärme
Varmkör den en bra runda
Kolla AC
Kontrollera AWDn om det är möjligt med vägunderlaget, annars lyft upp den
Snedslitna däck(tecken på galen hjulinställning)
Se till att få så mycket som möjliggt på papper.

Bilen i sig har ju rullat 3000mil/år så det är ju en de, även för en diesel i mina ögon.
16.000mil service...innefattar det inte byte kamrem också ?
Användarvisningsbild
av Funk
Jag har haft en S60 AWD -09 till nu och har fått byta en hel del i framvagnen trots bara 12000mil mest landsväg.
Är det samma framvagn/samma material på v70 II?
Nej, det är mindre problem med andra generationens V70, men 15000 mil är trots allt 15000 mil..
Finns det några kända punkter som brukar rosta?
Nej, det är fortfarande ganska nya bilar så rost är inget problem.
Finns det några knep för att avgöra skicket på D5an?
Det är problemfria motorer, det rullar på....Men ! Det är viktigt att bilen verkligen är fullt servad, eftersom varit kampanjer på en del yttre grejor. Dessutom är det viktigt att alla intervaller på byten av remmar och spännrullar är följda.

/Thomas
Användarvisningsbild
av xerent
Kamremmen lär bytas snart, ja.
Se även om multiaggregatremmen är bytt annars byt den pronto. De brukar orsaka motorhaverier när de sliter sig och trasslar in sig med kamremmen på dessa modeller.
Servicehistorik, kolla med Volvo ÅF eller Carfax.
Skick på fälgar och däck.
Framförallt provkör och testa alla funktioner. Lyssna efter skrammel, känn efter ojämn gång eller felaktig hjulinställning.
av Hubbe
Tack för tips.
Jo det blir kamremsbyte på nästa service. Senaste service var vid 14". Intevall för remmen ligger på 18".

Nu bär det iväg, men eftersom försäkringsbolag och bank är stängt så kommer jag inte att köpa den förrän tidigast i morgon.
Så jag kanske kommer med fler frågor :)
Användarvisningsbild
av bem
Kolla om AC pumpen bytt - svag punkt på de första årgångarna. Var nån goodwill med byte av den tror jag. Havererar AC-pumpen kan multiremmen gå av och leta sig in till kamremmen hur konstigt det än kan låta med i värsta fall kamremshaveri med därpå följande (i värsta fall) motorhaveri.
Sök lite här på jagrullar så hittar du mycket skrivet om detta. En bil som ej har bytt AC pumpen på (dokumenterat) bör nog ligga lägre i pris då du har en bil med risk för haveri då (bör nog åtgärdas men vet ej vad det kostar).
Föreslå att du bekostar en avläsning av VIDA hos Volvoverkstad (men du behåller protokollet) och att ni sen får diskutera ev felkoders avhjälpande innan ni spikar priset på bilen (ev avdrag).
Eller kanske dra den igenom besiktningens "test" (finns olika nivåer de testar en bil) - du betalat testen men säljaren får åtgärda eller avdrag beroende på om fel hittas.
http://www.bilprovningen.se/Privat/Vad-vi-erbjuder.html

/Bo
Användarvisningsbild
av Funk
Kolla om AC pumpen bytt - svag punkt på de första årgångarna. Var nån goodwill med byte av den tror jag. Havererar AC-pumpen kan multiremmen gå av och leta sig in till kamremmen hur konstigt det än kan låta med i värsta fall kamremshaveri med därpå följande (i värsta fall) motorhaveri.
Kan vara svårt att få reda på, därför menar jag att det är viktigt med fullservice på märkesverkstad då det kan vara gjort på kampanj.

/Thomas
av curry
Ett visst hum om hur sliten D5:an är får man genom att lossa oljelocket och lyssna när oljan är genomvarm, på de ca-15000-milare jag lyssnat på har det varit i stort sett tyst, förutom en som lät som sjutton. På min 26000-milare har jag ett visst lite oregelbundet klickklackljud. Det ska heller inte ryka som från stadens värmeverk. Men man måste nog ha lossat några oljelock för att få ett hum om vad som är normalt, och oljan måste verkligen vara varm. Men såklart låter det illa efter att bara ha kört nån mil från kall motor så är det kanske inte så bra. Det förekommer ju oljespädning av diesel på dessa under vissa körförhållanden, köp hellre en ung dieselbil med många mil än en gammal med få mil. Det är iallafal min erferenhet. Sen glöm inte lyssna på stereon ordentligt och se om det duger. Och som påpekats ovan håller framvagnen bättre, dimensionerna på leder etc är grövre än på gamla modellen. Försök lyssna på ac-kompressorn också, den ska vara helt tyst, men det är kanske lite svårt om det är för kallt så den slår av pga kylan. OBS att det också kan vara remspännaren som låter om det låter därifrån, lätt att förväxla kanske. Finns dokumentation på att kompressorn är bytt på goodwill så grattis. Försök kolla kopplingen också, ska greppa direkt om du kör fullgas på hög växel ca 2000varv och kickar till på den så den släpper. Inga oljud eller vibrationer heller, dubbelmasse-svänghjulet är dyrt. Nu kommer jag inte på mer ni andra får fylla på mera.
Användarvisningsbild
av bem
Hej,
Ett tips till:
Be säljaren logga in på "MIN VOLVO" (skapa ett Volvo ID om han inte har det) https://minvolvo.volvocars.se/login
Där finns på ett ställe du kan se historik:
Klicka på Regnr, sen på rubriken Service & Garantier varvid ett fliksystem dyker upp, välj Historik.
Där visas "Mina verkstadsbesök", Datum, Benämning, Mätare

Jag har en splitterny V70 så jag har ingen servicehistorik än men jag hjälpte syrrans gubbe häromdagen att logga in sig så han kunde kika lite på hans V70 2007 och han hade under historik fanns mycket matnyttigt. Kolla detta, har du tur kan det stå där att AC pump bytts.

/Bo
B230E får ingen bränsle

Har du kollat på gummibälgen? Om dä[…]

Klart det blir bra! :-) Värre borde vara de […]

@fjohan82 , Det finns ju andra bilar än V[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Ja, vad är det för motor. Låt som […]