Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Aazar
Hej!
Jag är helt ny på denna sida och även helt ny som volvoägare. Jag köpte mig en volvo v70 -02 häromdagen och anmärkte på att bilen vibrerar mellan 80-110 km/h. Jag antog direkt att hjulen(som var helt nya) var obalanserade, vilket dom även va. Så detta fixade jag direkt, men detta ledde till att resultatet egentligen inte blev något bättre, snarare tvärtom. Så nu vänder jag mig till er - Hjälp!

Kan det vara länkarmarna, hjullager, spindelleder som är dåliga? Bilen var nybesiktad när jag köpte den, så det borde ju ha märkts då i såfall kan man tycka.

Tacksam för alla tips och råd jag kan få! =)
Aazar skrev:Hej!
Jag är helt ny på denna sida och även helt ny som volvoägare. Jag köpte mig en volvo v70 -02 häromdagen och anmärkte på att bilen vibrerar mellan 80-110 km/h. Jag antog direkt att hjulen(som var helt nya) var obalanserade, vilket dom även va. Så detta fixade jag direkt, men detta ledde till att resultatet egentligen inte blev något bättre, snarare tvärtom. Så nu vänder jag mig till er - Hjälp!

Kan det vara länkarmarna, hjullager, spindelleder som är dåliga? Bilen var nybesiktad när jag köpte den, så det borde ju ha märkts då i såfall kan man tycka.

Tacksam för alla tips och råd jag kan få! =)

Välkommen till Forumet. Samt välkommen till Volvo!

Det kan vara flera olika saker som gör vibrationen, Länkarm, Styrleder bromsar som ligger på. Smutsiga fälgar kan även det orsaka vibrationer. Gjorde dem en fyrhjulsinställning på den? & om du köpte bilen nyss så har ju handlare garantier. Om du köpte från en.

// Peter
av Aazar
Jaha okej! Är det bara att spola med högtryckstvätten och hoppas på det bästa för att få bort all smuts?
Jag balanserade om däcken igår( alla 4 ). De va obalanserade som fan innan det åtgärdades, men resultatet blev inte bättre! :/
Kan det inte vara att det kanske är för högt tryck i däcken? Att de är för breda eller liknande?
En bra däck kille tar bort smutsen innan han balanserar däcken. Annars blir det kanske ännu värre när smutsen lossnar. Att bara spola fälgarna hjälper inte alltid. Det är just på insidan där det är svårt att komma åt som smutsen växer. Kolla lufttrycket först, men tror inte det. Jag skulle nog kolla bussningarna i länkarmarna.
Användarvisningsbild
av bem
Jag är rätt noga med att hålla fälgarna rena och även vaxade just av den anledningen att jag inte vill ha obalans av att smuts samlas på fälgarna, speciellt på insidan fälgarna. Vid varje hjulskiftning på vår och höst spolar jag ren fälgarna med högtryckstvätt (efter att ha haft kallavfettning på dem och ev fälgrengöring också) så de blir rena. Därefter vaxar jag dem på bägge sidorna så att smuts inte skall fastna så lätt på ytan nästa säsong. Funkar bra men ack så tråkigt att göra. Samtidigt ser jag över bromsskivor och oken+klossar då det är ett bra tillfälle att se skicket och ev åtgärda om nåt ser dåligt ut.

- Då har du balanserade hjul. (du har rätt rullriktnig på däcken nu om de har detta, så hjulen sitter rätt?)
- Frågan är om du har rätt hjulinställning?
- Har du ankfötter insidan vid bakjulen? Det skall sitta såna på V70 (m fl) 2000-2007. Se bild nedan hur de ser ut. De är till för att hindra att slask sprutar in i bakfälgarna och orsakar obalans och vibrationer i bilen. Kolla att bägge sitter på din bil.
- Anliggande handbroms kan ge vibrationer i bilen - prova släpp på handbromsen lite (peta lös damasken och lätta några varv på handbromsmuttrarna).
Kolla så ej bakfälgarna blir varma efter en stunds körning (tyder på att handbromsback kan ligga an).
- Stötdämpare som är slut (troligen mer fram än bak) kan ge vibrationer i viss fart (speciellt på lite grov asfalt skulle jag gissa).
- Kasst hjullager kan också ge vibrationer.

Vad har du för fälg (aluminium eller plåtfälg) och vilka däck har du på (fabrikat och modell)?

/Bo

Bild
av llesrof
Slår det i ratten eller känns det som att bilen hoppar? Om den hoppar kan det bero på att däcken inte är helt runda.
av bossehbg
Har haft samma fel sökte då på det och hittade att när höger motorfäste har gett upp så får du detta fenomen att du har vibrationer som du inte känner i ratten mer än om du svänger i låg fart med lite gaspådrag och i 70-100 km intervallet .Har byt den och det försvann.
av Aazar
Jag har nu läst igenom alla era tips!

Så nu idag har jag tvättat rent alla däck skitnoga samt bytt bakdäcken med framdäcken. Resultatet blev som så att bilen började att hoppa, typ skuttade fram och började vibrera mer och mer ju fortare jag körde! Så nu misstänker jag att de däck som satt bak(som nu sitter fram) är urkassa. Kan va att däcken separerat, märkte också att däcken inte var likadana som de andra däcken. De förmodat dåliga däckena var från början dubbdäck vars dubb var bortskruvade. En bekant tittade på däcken och fastslog att de va näst intill olagliga. Så vad jag ska prova nu är att låna andra däck och sätta dit dom för att verkligen utesluta allt annat. Sen ringa upp bilfirman och kräva ersättning.

Märkte även att vänster bakfälg blev varm efter körning, så är det färdbroms eller handbroms som ligger på? Kan det orsaka vibrationer också? Känns mindre troligt att det är det som är felet.

Tackar ödmjukast för alla svar jag fått av er. De har varit till stor hjälp :)

Hej , Jag har en XC60-18 där tätningsli[…]

Enligt denna artikel: https://www.volvocars.com/[…]

Skumt fel b230ft

Stången öppnar bakåt och stä[…]

Sant.. tror tyvärr inte att PDC-kuddar skulle[…]