Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av panorama
Ville bara skriva av mig :)

Här i Malmö har jag sett att Polisen har börjat köra nya Passat, Mercedes E klass, Volkswagen Touareg, Toyota Land cruiser. Detta gör mig lite sur! Jag vill att mina skattepengar ska gynna Sverige. Vad är det för fel med att köra xc70 och V70??? INTE kan väl det vara dyrare eller sämre? Ska vi inte gynna våra egna biltillverkare så att fler kan få jobb och betala skatt? Till råga på allt så säger en bekant som jobbar på RPS att de bara kör BMW och Audi civila bilar.

Vad tycker du?

mvh
Användarvisningsbild
av Henrikx2
EU, Lag (2007:1091) om offentlig upphandling.

Men ska man åka bekvämt och säkert med några hundra kilo last så är nog XC70 bland de bästa.
Upphandlarna är dock oftast helt värdelösa och kan endast peka ut lägsta pris på offerterna.
av panorama
jag vet jag vet offentlig upphandling ( jobbar som inköpare ).. Men Volvo har kanske blivit för lata med sina offerter. Var Italien i somras och där kör dom minsann inte Passat heheh :).. Men Fiat punto kanske är bäst för dem.
Användarvisningsbild
av bem
Man får hoppas de köper in de bilar de har behov av och som de får till rimligt pris.
Står lite här att i dagläget är ca 85% av alla polisbilar en Volvo men att polisen har 6 olika fabrikat i sin flotta:
http://www.teknikensvarld.se/2013/11/09 ... -nagonsin/

Men de vanliga blå-vita polisbilarna är väl XC70 över hela linjen, är det inte så?

Det är sällan bra när nån form av monopolliknande situation finns, så det är nog bara bra att polisen har några fler fabrikat än Volvo att välja på för olika ändamål.

I nästa nummer (21 jan) av Vi Bilägare besöker de Volvos "specialfabrik" för polisbilar. Vi får se vad de skriver där.

/Bo
Senast redigerad av 1 bem, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av crumpets
Nej det är verkligen inte bra! Sparar man 10 000 per bil eller till och med 20 000 per bil på att välja en tysk så har man ju ändå lurat landet på 300 000 som hade gått till att öka sysselsättningen i landet. 60% hade ju ändå gått rakt ner i statens ficka direkt och kunnat finansiera nästa polisbil. Detta är en ren och skär förlustaffär som Sverige blir rånat på, inget snack om saken.
av panorama
Kolla bara på "The land of the free" Kapitalismens moder där monopol= kommunism. Har under mina besök aldrig sett Poliserna där köra något annat en deras märken. Men vi gör väl bäst i att göra som vi alltid gjort nicka och le :) ja tack!

PS. De kan gärna dra 200kr mer skatt från min lön bara jag vet att pengarna går till att fler får jobb på Torslanda och kan försörja sina familjer och Sverige
Användarvisningsbild
av bem
Men tyska polisen provkör tydligen polisanpassade Volvo V60 hybrid nu. Visserligen bara 2 st än så länge men ändå. Så det är väl bra att deras polis kanske köper Volvo som en av flera fabrikat de kan ha i sin flotta?
Är det inte så vi bör tänka också här?
/Bo
Användarvisningsbild
av Guligan
Vi ska nog inte glömma att Sverige är enormt exportberoende. Om företag, myndigheter och invånare i andra länder resonerat på samma sätt som ni gör i denna tråden hade Volvo inte sålt några bilar utomlands, och som följd av det förmodligen fått lägga ned.

Jag tycker det är utmärkt att polisen köper Folkvagnar och Mercor lite då och då, inte minst för det gör att Volvo vässar sig ännu mer.
Användarvisningsbild
av Funk
Det kan väl vara OK om polisen köper lite blandat, även om jag föredrar att dom köper svenskt... Vad som däremot är en ren skandal är att regeringen och statsministern körs runt i annat än Volvo, det vore helt otänkbart för t.ex franska eller tyska dignitärer att åka i någon "utländsk" bil vid officiella händelser. Och inget fluffigt om skyddsklassning, du kan få en skyddsklassad Volvo också...

/Thomas
Användarvisningsbild
av crumpets
bem skrev:Men tyska polisen provkör tydligen polisanpassade Volvo V60 hybrid nu. Visserligen bara 2 st än så länge men ändå. Så det är väl bra att deras polis kanske köper Volvo som en av flera fabrikat de kan ha i sin flotta?
Är det inte så vi bör tänka också här?
/Bo
Absolut! Men för att vi ska gå med vinst på det krävs det ju trotsallt en positiv exportbalans för vår del. Det lär vi aldrig få i frågan polisbilar åtminstone. Tyskarna erbjuder inga laddhybrider och särskilt inga med prestanda för en polisbil. Hade de gjort det hade vi knappast fått sälja ens våra två stycken dit. Den dagen tyskarna i stor skala börjar importera volvo till polisflottan tar jag självklart tillbaka att det skulle vara dåligt för oss att köpa in tyska bilar.

(Förutom VAG-kärror. En koncern som öppet går ut och dödar svensk industri ska självklart inte ha ett öre av oss i några sammanhang nånsin. Källa: http://www.svd.se/naringsliv/branscher/ ... 821240.svd )
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]

Nolla motor V70 D3

Jag brukar bara nolla efter original markeringarna[…]