Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Oanders
Hej,
remmen till styrpumpen för ett väldigt oväsen i min 940-92. Sprutar man lite vatten på den så blir det tyst en stund.
Tittar man lite noggrannare så ser man att servopumpens remskiva inte sitter i linje med vattenpumpens remskiva.
Kan man justera servopumpen på något sätt så att den linjerar med vattenpumpen eller finns det några andra trick att ta till för att få den tyst?
Mvh
Anders
Användarvisningsbild
av LeifA
Bästa är att byta rem men man kan fuska lite,ta en morakniv och med motorn igång så att säga skrapa av ytan på remmen som ligger mot remskivan.
Det kan hända mycket om man inte är FOKUSERAD när man gör det.
av Fredrikbrodin
Oanders skrev:Hej,
remmen till styrpumpen för ett väldigt oväsen i min 940-92. Sprutar man lite vatten på den så blir det tyst en stund.
Tittar man lite noggrannare så ser man att servopumpens remskiva inte sitter i linje med vattenpumpens remskiva.
Kan man justera servopumpen på något sätt så att den linjerar med vattenpumpen eller finns det några andra trick att ta till för att få den tyst?
Mvh
Anders
Så är det på min 740 också att servopumpen sitter snett eller hur man ska säga, vet ej hur det kan bli så. Men prova att spänna remmen innan du gör något annat då
av NilsO
Det är ganska vanligt att fästet till servopumpen är snett, möjligen för att någon försökt spänna remmen med spännskruven utan att kolla att pumpen kunnat röra sig.

För att få det rätt får man plocka av pumpen och fästet och se vad som behöver bytas ut/rättas till. Jag tror nästan man lättast kommer åt underifrån. Det går fint att ta bort pumpen utan att lossa något hydraulrör/slang, så det är inte särskilt krångligt.

Sitter pumpen/fästet rätt är det inget problem att få en tyst lagom spänd rem. Sitter det fel går det inte.
av Oanders
Tack för all hjälp.
Jag har försökt följa alla:
1 Bytte rem
2.Drog åt det undre fästet till pumpen, vilket var lite löst.
3. Svarvade det sista med en Morakniv.

Resultatet blev mycket bättre än tidigare och jag kan leva med ljudet nu.
Helt perfekt blev det inte varför jag tror att nilsO har rätt i att man behöver plocka ner hela fästet och kolla att inget är snett för att få det helt tyst.
Tack för snabb hjälp!
Anders
Felkod ecm-2520

Vanligast är att bränslefiltret inte bli[…]

Hos mig bytte den körjournalen namn till reso[…]

Styrsnäcka Amazon

Samt att man har det där "döl&aum[…]

Fjäderbensbyte V70 -06?

Ska du ta ut hela benet behöver du inte kompr[…]