Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av frippe87
57 000 tycker jag då verkligen inte att den är värd. Problemet med nya gasbilarna är tyvärr den idiotiska lösningen att höja upp golvet. Tyvärr så går den bort pga det samt att det bara ska vara en andra bil, kostar ju trotsallt en hel del. Vill bara ha en billig bil att köra, alternativt en 4 hjulsdriven volvo. Dock känner jag inte för att lägga ner så mkt mer än 40.000, så tyvärr måste det nog bli en som gått en bit.

//Fredrik
av frippe87
Någon som vet vad det kostar att konvertera en vanlig bensinare till gas? på tex konvegas eller dylikt?
Användarvisningsbild
av milktrucker
kring 30 tror jag
Användarvisningsbild
av bem
frippe87 skrev:57 000 tycker jag då verkligen inte att den är värd. Problemet med nya gasbilarna är tyvärr den idiotiska lösningen att höja upp golvet. Tyvärr så går den bort pga det samt att det bara ska vara en andra bil, kostar ju trotsallt en hel del. Vill bara ha en billig bil att köra, alternativt en 4 hjulsdriven volvo. Dock känner jag inte för att lägga ner så mkt mer än 40.000, så tyvärr måste det nog bli en som gått en bit.
//Fredrik
Nu vet jag inte hur viktigt det är för Dig att det måste vara en gasbil - måste det absolut vara det?
Måste det vara en kombi?

För 40 000 kr får du en rätt fin V70 bensinare (t ex 2.4 140 hk eller 170 hk) men ganska få mil på mätaren. Behöver du ej kombi så kika även på S60 då det är samma motor i dessa (2000-2007). Visst är skatten lägre på gasbil och bättre för miljön, men det blir ju rätt begränsat utbud för dig med 40 tkr att spendera på en Volvo gasbil. Skall du ha en V70 AWD för max 40000 kr blir det nog mest långmilare du kan välja bland.

Exempel S60 2006 bi-fuel, dragkrok, med ca 15000 mil på mätaren, kanske går att pruta ner lite:
http://www.blocket.se/goteborg/Volvo_s6 ... m?ca=7&w=3

Exempel bensinare:

V70 2.4 140 hk 13500 mil (står ej nåt om AC men man får anta det är det, kolla):
http://www.blocket.se/trelleborg/Volvo_ ... m?ca=7&w=3

S60 2.4 140 hk 10500 mil, dragkrok:
http://www.blocket.se/stockholm/Volvo_S ... m?ca=7&w=3
S60 2.4 140 hk 12800 mil, dragkrok (står ej nåt om AC men man får anta det är det, kolla):
http://www.blocket.se/kalmar/Volvo_S60_ ... m?ca=7&w=3

/Bo
Senast redigerad av 2 bem, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av SvenB
bem, jag skrev ju att du skulle offererat ut din förra bil här :D Men du kanske tycker att du skulle blivit tvungen att ha livstids garanti då. Ursäkta att kom OT :oops:
Men för att "vrida tillbaka" tråden. Vill du ha en billig bil har troligen "crumpets" sin Volvo kvar. Den finns under Säljes här på jagrullar.
av frippe87
Gas är jag sugen på mest för att det blir rätt billigt, samt att bilen endast kommer rulla till jobbet 1 mil om dagen, alla andra resor tar vi ju den andra bilen. Dock vill jag nog ha kombi då vi väntar tillökning. 140 och 170 hk tycker jag personligen bara känns som ett mellan ting, har 170 hk v70 nu my98, ganska trist och slö motor, samtidigt som den drar ca 1 liter, vilket min förra trimmade v50 T5 awd gjorde. Antingen vill jag ha en billig bil alternativt turbo motor, med awd helst.

Det tråkiga blir dock att det säkerligen blir den gamla 4wd, men den måste väl ändå vara bättre än 2wd bil?
Användarvisningsbild
av CarMan
Medel mot ventilslitage. Hur funkar det?

Har lite svårt att tro på en sån lösning inan man går den förklarad gör sig.
Användarvisningsbild
av bem
Du skriver att du skall ha den här andrabilen för att köra till jobbet 1 mil om dagen.
Är det besvärlig väg som gör att du funderar på en AWD eller var kommer behovet av det in?

Sen om det bara är fråga om ren transport till/från jobbet dag ut och dag in så kort sträcka som 2 mil per dag lär man väl klara sig utan en massa hästkrafter även om det är kul med en turbo osv med mer drag i.

I och med att du skall ha den till arbetspendling och då till viss del beroende av att den fungerar jämt (du har visserligen den andra bilen men ändå) och då är det väl vettigare att satsa på en bil med så få mil på mätaren om möjligt så kanske den håller lite längre utan alltför mycket reparationer osv?

Svårt prisintervall runt 40000 kr men med lite letande och tålamod kan det nog dyka upp nåt som passar.

/Bo
av frippe87
Jag ser ju gärna att bilen kostar mindre. gällande 4wd så drar jag en del släp samt har 2 båtar som körs. Men visst det är inte ett måste, men det känns både kul o säkert med 4wd.

Skiljer det mkt i förbrukning på 2.4 (140 samt 170hk) och 2.4t?
Användarvisningsbild
av bem
Hej,
Hade en V70N 2001 2,4 170 hk manuell förut som jag hade från ny till för ca 1 mån sen och körde 40700 mil med den (kör V70 D3 2014 nu).
Jag låg på en förbrukning på ca 8,0 lit/100 km men då var det ingen direkt ecokörning.
Kör du mjukt så kan jag inte se att det är nån skillnad i förbrukning på en 2.4 140 hk resp 170 hk med samma låda.

Men du kan få en indikation om du jämför fabriksuppgifterna på förbrukningen mellan en 2.4 140hk, 2.4 170 hk och en 2,4T av samma modell och årgång på Transportstyrelsens hemsida https://fordonsfraga.transportstyrelsen ... ordon.aspx

Leta upp likvärdiga bilar på blocket och ta sen deras regnr och kika på sidan ovan och jämför.

I verkligheten ligger förstås förbrukningen högre än fabriksuppgifterna men man får ändå en indikation om läget.

/Bo
Youtube-tråden

Kundservice när den är som allra bä[…]

@EbbevonVolvo , Ditt bilpervo ;-) Man får[…]

Det är min amatörterm för att h&ari[…]

Jag tror inte det men jag kan ju inte bevisa de[…]