- lör 04 jan 2014, 10:35
Jag har skrivit förut att jag är väldigt nöjd med min V70II My14. bortsett från några skönhetsmissar som jag tänkte de får fixa vid första servicen. Men det var för några dagar sedan. Nu grusades allt. När jag skulle hem från landet (jag fixar med ett torp där det i princip saknas helt mobiltäckning) vägrar bilen att starta. "Rattlås på, försök igen" säger bilen. Det klickar frenetiskt av reläer bakom instrumentbrädan. Torkarbladen börjar svepa (men torkarna är inte på). Det verkade kört och jag hänger på den andra bilen vi turligt nog hade med oss ut. Eftersom rattlådet inte gick ur kunde vi inte ta med oss Volvon på bogserlina. Jag ringer Volvoassistans dagen därpå och efter några om och men lyckas både jag och bärgaren ta oss ut till bilen lång ute i skogen. Han konstaterar samma sak som jag men testar också att ta bort en av batteripolerna. Då fungerar bilen igen och startar snällt. Vi åker in till Rejmes i Finspång och bärgaren ligger bakom hela vägen. Rejmes hittar inget fel. De nollar felkoder och laddad om motormodelen - hette det. Känslan att felet kommer att komma igen infinner sig inom mig. Jag tar nyckeln och ska köra iväg. Nu upplyser bilen att det är dags för service. Bilen är en MY14, 6 mån gammal och rullat 700 mil. Det är omöjligt. Jag går in i verkstaden igen och killen som jobbat med bilen hade förstås redan gått för dagen. Hur kan man lämna ut en bil med serviceindikatorn aktiv? När det är så uppenbarligen fel. Så slarvigt att jag blir tokig. Känslan att jag nu sitter med en bil jag inte kan lita på förstärks. Försättning följer på tisdag....
Nån komentar angående rattlåset?
Vad händer när man "laddar om motormodulen"? Hänger inte serviceräknaren med? Eller kan det vara symptom på ett annat problem?
Nån komentar angående rattlåset?
Vad händer när man "laddar om motormodulen"? Hänger inte serviceräknaren med? Eller kan det vara symptom på ett annat problem?
Volvo V70 T4F Summum Automat MY14
- By Tomas803