Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Gonza1
Hej
Jag undrar lite över Biltemas motor oljor :!: , jag var på besök i ett av Biltemas varuhus och blev lite förvånad över det bra priset för motor olja :shock: , jag kollade med personalen på varuhuset vad jag skulle ha för olja i vår bil v70N-00-turbo jag skulle ha SYNTHETIC 5w-40 artikel nummer för 4 liter 36-915 specifikation API SN /CF.ACEA A3/B3/B4 har någon provat ? kanske bedrar snålheten visheten ;-// ;-// :roll:
tacksam för synpunkter om jag kan använda produkten , ( mina bytesintervaller brukar vara vid 1000 mil) vår bil har gått 30 000
Mvh Gonza
Användarvisningsbild
av Kaxe
Har kört denna olja i min T5:a sedan 2006 och bytt oljan med 800-900 mils intervall sedan dess,inga som helst problem med det , har kört c:a 14000 mil nu på denna olja och har ingen direkt förbrukning mellan oljebytena ,ingen blårök bara går och går.
av Per L
Mina erfarenheter är kanske inte direkt applicerbara på din "nya" VOLVO men jag körde min hamla BMW på BILTEMA-olja de flesta av dom 74.000 mil jag körde med den. Och många 10-000-tals mil på BILTEMAs 5W-40 och 5W50 oljor. Efter 74.000 mil gick motorn fortfarande bra och vevaxeln var så litet sliten att jag hade kunnat flytta över den på nästa motor och kört vidare med den om jag velat.

Jag kan i alla fall inte klaga på BILTEMAs oljor!

Per L
Användarvisningsbild
av wissel
"Biltema" oljor kommer från Statoil och som sagts det är inte Biltema som gör oljan :-)
Jag har använt 5X40 Acea A3 B3 så länge jag kan minnas.( 20 000 mil) Rent o fint i motorn, aldrig haft
problem med vevhusvent eller motsvarande. Byter varje 1000 mil, dock köper jag Oljefiltret på
Volvo ÅF. Skraj för billiga Oljefilter !
Skulle dock aldrig köra 2-3000 mil mellan oljebytena men det är väl en annan femma.
;-)
Användarvisningsbild
av jojjeblom
Även jag har kört båda turbobilarna i flera år med deras 5w-40 helsyntet och är helnöjd, har dock gått över till Swedols pga har deras butik på närmare håll, dock har ju Biltema nu öppnat butik i Norrtälje så nu kanske det blir deras olja igen :D
av baztubox
wissel skrev:"Biltema" oljor kommer från Statoil och som sagts det är inte Biltema som gör oljan :-)
Jag har använt 5X40 Acea A3 B3 så länge jag kan minnas.( 20 000 mil) Rent o fint i motorn, aldrig haft
problem med vevhusvent eller motsvarande. Byter varje 1000 mil, dock köper jag Oljefiltret på
Volvo ÅF. Skraj för billiga Oljefilter !
Skulle dock aldrig köra 2-3000 mil mellan oljebytena men det är väl en annan femma.
;-)
har för mig Biltemas "olja" buteljeras upp på statoil i Nynäshamn om jag inte har helt fel.

Har kört med biltemas oljor sedan 2004 och ingen större eller mindre skillnad på dom bilarna jag har haft.

Kör min D5 med Biltemas longlife olja 5w-30 och byter varje 1500 mil
Användarvisningsbild
av Vojje
dax för korrektion i tråden. B-temas motoroljor tillverkas inte längre av Statoil utan av ett brittiskt företag som heter Carlube. En del anser att detta har inneburit en försämring. Jag kan dock inte svara på detta eftersom jag inte använt B-temas olja före bytet.
av Gonza1
Tack för alla synpunkter och svar :D , jag har köpt oljan, och inom kort byta i frugans bil, bra tips om filtret jag köper det på volvo så är jag säker
Mvh Gonza

@EbbevonVolvo , Ditt bilpervo ;-) Man får[…]

Det är min amatörterm för att h&ari[…]

Jag tror inte det men jag kan ju inte bevisa de[…]

Dåligt batteri?

Idag startade inte min frus s80 -03 . Dåligt[…]