Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

av Andis
specos skrev:Gjorde en liten snabbkalkyl...

http://speedy.sh/PXwAv/v60t3.pdf

(Tryck på v60t3.pdf precis ovanför de gula stjärnorna)
Fin kalkyl :-)

Ja som sagt vill man köra helt nytt kostar det.

Och jag skulle inte vilja ta risken och äga bilen för 200kr i månaden i skillnad :-)
av Andis
Vojje skrev:risk? vilken risk?
Risken att man får mindre vid försäljning än det beräknade värdet.

Tycker 200kr är rätt billigt i det sammanhanget att man kan byta till ny efter 3 år utan att fundera på hur ska denna bil nu gå att byta in.
Användarvisningsbild
av SvenB
Andis skrev:
Tycker 200kr är rätt billigt i det sammanhanget att man kan byta till ny efter 3 år utan att fundera på hur ska denna bil nu gå att byta in.
Den "risken" har du nog ändå. Om man läser även det finstilta så står det:
** Efter avtalstidens slut kan kostnad för eventuella skador samt körsträcka utöver budgeterad tillkomma
av Andis
SvenB skrev:
Andis skrev:
Den "risken" har du nog ändå. Om man läser även det finstilta så står det:
** Efter avtalstidens slut kan kostnad för eventuella skador samt körsträcka utöver budgeterad tillkomma
Ja men det förutsätter jag att man vårdar den lika ömt som den är ny

Samt kommer man upp i max mil per år då får man köra en annan bil tills man har mil igen :-)
Hyrbil från macken kanske :-)

För man ska akta sig noga för att köra mer än avtalet säger det gjorde en polare och det vart rejält dyrt.
Användarvisningsbild
av SvenB
Men försvinner inte lite av det som omtalats tidigare i tråden nu?. Om du skall vara petig och köra mindre än vad du önskar? Jag tror att Volvo inte gör detta för att idka välgörenhet. De vill sälja bilar ja, men de vill inte gå med förlust på affären.
av Andis
SvenB skrev:Men försvinner inte lite av det som omtalats tidigare i tråden nu?. Om du skall vara petig och köra mindre än vad du önskar? Jag tror att Volvo inte gör detta för att idka välgörenhet. De vill sälja bilar ja, men de vill inte gå med förlust på affären.
Trådskaparen klara sig på dom milen som ingår.

Och till honom är svaret. Att jag skulle inte ta risken att äga den utifrån dom förutsättningarna.

Hur vill su ha förutsättningarna ?
Användarvisningsbild
av SvenB
Jag har både leasat och ägt bilar då jag drev mitt företag. Jag ser ingen direkt vits med att leasa en privatbil. Du får ju exempelvis inte göra ränteavdrag på ett leasingavtal som privatperson, men det får du ju på ett avbetalningsköp.
Användarvisningsbild
av MartinS
lindzan skrev:Jämförde leasing/köp på en D2; blev samma månadskostnad vid köp och leasing (efter handpenningen dock på 50000:- ) men då är leasingen på 4500 mil på 3 år, jag lär köra mer och då kostar varje mil 8 kronor extra... det blir ju en del... typ om man räknar på 2000 mil per år... (12000:- minst) och så frågan om hur petiga de är med slitage när man lämnar in den... ja... många fundringar...
8kr milen låter ju väldigt fördelaktigt, det är mindre än vad min 10år gamla s40 kostar per mil.

/Martin
Användarvisningsbild
av SvenB
Jag glömde en sak som jag kom på när jag var ute med hunden, momsen. Eftersom räntan på leasingköpet bakas in i leasingkostnaden, får en privatperson betala moms på räntan En företagare "lyfter" ju momsen, så den drabbas ju inte. :!:

Så förutom, som jag skrev tiudigare, att en privatperson inte kan tillgodogöra sig ränteavdrag på leasingräntan får denne betala moms på den. Detta måste man ta med i jämförelsen mellan att köpa på avbetalning och att leasa. Jag vet inte om de som gjort kalkyler här har tagit med den aspekten. Jag håller inte med Vojje i allt, men det som står i hans signatur håller jag med om.
Senast redigerad av 2 SvenB, redigerad totalt 0 gång.

Fått tag på två ok från en[…]

Jag tänker också vad du vinner i pris m[…]

Swedol har jag iaf köpt billig automatl&ari[…]

Jo, du kan spruta rostlösande på genera[…]