Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rockyv70
Hej

Jag har en fråga när det gäller däck till xc 90, då mina däck börjat att separera...
Dimensionen är 235 / 65 / 17. Räcker det med de uppgifterna när man kollar efter däck?
Jag har originalfälgar. Inga andra mått?
En annan fråga, är det samma mått på centrumnavet på alla årsmodeller av xc 90?
Användarvisningsbild
av Gotlandsbästa
Navet är samma. Dimensionen är original 235/65-17. Men du kan med fördel köpa 18-19 eller 20" fälgar, då blir även däck dimensionen en annan.
av Rockyv70
Gotlandsbästa skrev:Navet är samma. Dimensionen är original 235/65-17. Men du kan med fördel köpa 18-19 eller 20" fälgar, då blir även däck dimensionen en annan.
Tack för det :-)
Funkar det med däck som har dimensionen 235/65-17 som suttit på en xc 60?
Användarvisningsbild
av milktrucker
t ex min XC70 har 215/60/R17 94V som standard.
215 är däckets bredd
60 är % av däckets bredd som utger höjden från marken till fälgen. Detta mått är relaterat till däckbredden. Bredare däck kräver lägre siffror i procent för att få samma höjd.
R17 är radial 17, dvs storleken på fälgen, en 17-tums fälg i detta fallet.
94V är belastningsindex. Vilken vikt däcket kan bära upp. Viktigt att kolla upp eftersom XC90 är så tung. Skulle tro att du behöver komma upp i min 100.

antar att det är vinterdäck du tänkt köpa?
välj smala däck på vintern, det ger bättre grepp och mindre förbrukning.
T ex 215/70/R17 passar din XC90, då är däcket 2 cm smalare än standard.

större profilhöjd/smalare däck än så kan göra däcken ålande och slingriga, framför allt vid hög fart och med tung bil.
men du kanske inte kör så fort på vintern heller.
på sommaren hade jag valt en större fälg(18 tum, med 19 drar däckpriserna iväg ordentligt) som ger däcken lägre höjd och därmed även stabilare och härligare egenskaper på landsväg.
Användarvisningsbild
av milktrucker
Rockyv70 skrev:
Gotlandsbästa skrev:Navet är samma. Dimensionen är original 235/65-17. Men du kan med fördel köpa 18-19 eller 20" fälgar, då blir även däck dimensionen en annan.
Tack för det :-)
Funkar det med däck som har dimensionen 235/65-17 som suttit på en xc 60?
ja de passar fysiskt. De måste dock ha samma eller högre belastningsindex än dina ordinarie däck för att klara av vikten av din bil.
Om du ska köpa med fälg så måste du kolla att dimensionerna för centrumhålen är identiska, det skiljer mellan olika volvomodeller.

offset, eller det som heter ET-mått, är placeringen av fälgens kontaktyta mot bilen, denna skiljer mellan olika modeller.
Med placering menas hur långt in anläggningsytan sitter i fälgen. Detta gör att hjulet t o m kan sticka utanför hjulhuset på bilen eller gå så långt in att däcket tar i vid fulla rattutslag.
av Rockyv70
Har nu monterat ett continentaldäck med samma belastningsindex som de gamla vinterdäcken, alltså 108.
De flesta xc 60 som köpt däck hos en volvo handlare borde fått ett däck som klarar xc 90 's krav.
De funkade bra i det här fallet i alla fall.
Tack för alla bra svar!
Youtube-tråden

Kundservice när den är som allra bä[…]

@EbbevonVolvo , Ditt bilpervo ;-) Man får[…]

Det är min amatörterm för att h&ari[…]

Jag tror inte det men jag kan ju inte bevisa de[…]