Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

ni får tro vad ni vill jobbat med bilel o bilstereobyggen i över 20 år så gör hur ni vill jag vet med erfarenhet att för grova ledningar ger lika problem som för tunna så ja kommer även i fortsättningen köra med rätt uträknat kablage
Torgny77 skrev:Nu har jag kommit till insikt här! Men att dra kablar till ytterligare ett batteri i skuffen känns som onödigt jobb till dessa inte alltför starka bas och slutsteg.

Därför undrar jag nu vad ni mest tror på en kondesator till slutsteget eller byta batteriet under huven till ett agm batteri ifrån biltema??

Kondensator: http://www.brl.se/sv/artiklar/dls-konde ... gital.html

Batteri: antingen detta: http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreserv ... -AH-80800/
eller det här: http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreserv ... -AH-80900/

Snabb svar uppskattas! :)

Mvh Torgny

Personligen skulle jag hellre köra med dubbla batterier än en kondensator.
Men jag hänger inte riktigt med vad som är problemet egentligen (mycke annat nonsens i tråden...)? Om det är det klassiska 'blinkande lysen' så kolla över jordpunkterna till slutsteget och batteriet. Jag var tvungen att byta jordpunkt till mina steg i 945an, efter det slutade det blinka, och då hade jag ändå ~80A slutsteg :P
Lucif3r skrev:
Torgny77 skrev:Nu har jag kommit till insikt här! Men att dra kablar till ytterligare ett batteri i skuffen känns som onödigt jobb till dessa inte alltför starka bas och slutsteg.

Därför undrar jag nu vad ni mest tror på en kondesator till slutsteget eller byta batteriet under huven till ett agm batteri ifrån biltema??

Kondensator: http://www.brl.se/sv/artiklar/dls-konde ... gital.html

Batteri: antingen detta: http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreserv ... -AH-80800/
eller det här: http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreserv ... -AH-80900/

Snabb svar uppskattas! :)

Mvh Torgny

Personligen skulle jag hellre köra med dubbla batterier än en kondensator.
Men jag hänger inte riktigt med vad som är problemet egentligen (mycke annat nonsens i tråden...)? Om det är det klassiska 'blinkande lysen' så kolla över jordpunkterna till slutsteget och batteriet. Jag var tvungen att byta jordpunkt till mina steg i 945an, efter det slutade det blinka, och då hade jag ändå ~80A slutsteg :P
Min tanke var att slippa köra dubbla batterier utan att enbart byta det under huven till ett agm batteri! Har hört att dessa ska vara bättre?? Ja det stämmer det är problem med blinkande lysen! Ska ta och kolla över jordpunkten till steget imorgon och se om det ger någon skillnad. Batteriets jordpunkter har jag redan kollat över tidigare i veckan! så dessa bör inte vara några problem med! Men ska prova byta till steget och se!

Annars blir det att köpa ett agm-batteri på biltema imorgon. Frågan är om detta verkligen får bort problemet?

Hade tänkt köpa detta http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreserv ... -AH-80800/.

Har ett relativt fräscht 80 ah syrabatteri sitter i i dagsläget ca 2 år gammalt (tror det är ett syrabatteri). Tror ni att detta eventuella bytet kan får bort problemet?

Vad körde du då med för batteri Lucif3r? :)

Mvh Torgny

M
Torgny77 skrev:Vad körde du då med för batteri Lucif3r? :)

Oj, och det begär du att jag ska komma ihåg :mrgreen:
Nej men, jag har för mig att det var ett biltema-batteri i mindre bra skick, 60A eller 80A kommer jag inte ihåg.
Det laddade ur sig rätt fort i början, men fick ordning på det efter nått år med regelbunden laddning(en gång i veckan typ) och det höll sig fint dom resterande åren jag hade kvar bilen (totalt 7år tror jag det blev).

Givetvis hade jag disco med motorn avstängd, det är svårt att komma undan, men med motorn igång så stängde discot :P

Själv skulle jag nog kolla på ett Optima eller Exide om jag skulle köpa ett nytt i bilstereo-syfte.

Sen visst hjälper en kondensator, men oftasts så kan man förbättra sin koppling så pass att en kondensator blir överflödig. Jag tycker dessutom att priset för en kondensator av bra kvalitee inte är värt det, då lägger jag hellre till några hundringar och skaffar ett extra batteri och sen slipper tänka på strömförsörningen på ett bra tag :P
Det tar ju ändå en liten stund innan kondensatorn laddar upp sig, och vid extrema strömspikar så hinner den inte ladda upp sig och så står man där med disco iaf.

Jag körde som sagt 2st steg på totalt 80A direktmatat ifrån startbatteriet utan disco. Ingen kondensator och inget extra batteri.
Uppmätt spänning(med multimeter) bak till stegen låg på ungefär 13.9V vid "normal"(för mig :mrgreen:) volym, och bra precis 14V med stegen avstängda. Spänningen över batteriet låg på ca 14.2.
Största steget matades med en 35mm2 kabel och det mindre med en 21mm2, vilket enligt darkiens "fina" schema är åt h-e för grovt. Och det gav mig då ett spänningsfall på ~0.2V över en sträcka på 6M, med ett mindre bra batteri och en liten generator (tror det var 80A generator i den...). Och 0.2V spänningsfall över så pass lång sträcka i en bil, där det finns mycket annat som kan störa, är INTE mycket.
NilsO skrev:En fråga man ställer sig är om det blir någon skillnad när du stoppar motorn (men låter tändning och lyse vara påslaget) jämfört med när den går på tomgång och på varv.
Har prövat detta lite under dagen och problemet verkar försvinna när man endast låter tändning och lysen vara igång. Men sedan när jag startade bilen och prövade så återkom problemet! Har du någon ide om vad som behöver åtgärdas? Har det med jordpunkter och dylikt och göra eller?
Lucif3r skrev:
Torgny77 skrev:Vad körde du då med för batteri Lucif3r? :)

Oj, och det begär du att jag ska komma ihåg :mrgreen:
Nej men, jag har för mig att det var ett biltema-batteri i mindre bra skick, 60A eller 80A kommer jag inte ihåg.
Det laddade ur sig rätt fort i början, men fick ordning på det efter nått år med regelbunden laddning(en gång i veckan typ) och det höll sig fint dom resterande åren jag hade kvar bilen (totalt 7år tror jag det blev).

Givetvis hade jag disco med motorn avstängd, det är svårt att komma undan, men med motorn igång så stängde discot :P

Själv skulle jag nog kolla på ett Optima eller Exide om jag skulle köpa ett nytt i bilstereo-syfte.

Sen visst hjälper en kondensator, men oftasts så kan man förbättra sin koppling så pass att en kondensator blir överflödig. Jag tycker dessutom att priset för en kondensator av bra kvalitee inte är värt det, då lägger jag hellre till några hundringar och skaffar ett extra batteri och sen slipper tänka på strömförsörningen på ett bra tag :P
Det tar ju ändå en liten stund innan kondensatorn laddar upp sig, och vid extrema strömspikar så hinner den inte ladda upp sig och så står man där med disco iaf.

Jag körde som sagt 2st steg på totalt 80A direktmatat ifrån startbatteriet utan disco. Ingen kondensator och inget extra batteri.
Uppmätt spänning(med multimeter) bak till stegen låg på ungefär 13.9V vid "normal"(för mig :mrgreen:) volym, och bra precis 14V med stegen avstängda. Spänningen över batteriet låg på ca 14.2.
Största steget matades med en 35mm2 kabel och det mindre med en 21mm2, vilket enligt darkiens "fina" schema är åt h-e för grovt. Och det gav mig då ett spänningsfall på ~0.2V över en sträcka på 6M, med ett mindre bra batteri och en liten generator (tror det var 80A generator i den...). Och 0.2V spänningsfall över så pass lång sträcka i en bil, där det finns mycket annat som kan störa, är INTE mycket.
Jag förstår inte hur detta går ihop sig! Att du klarade att driva 2 steg på ett batteri! Men jag klarar inte mitt lilla som endast lämmnar 170watt bryggat till basen.

Antingen är batteriet i sämre skick än jag tror eller så är det jordpunkten som spökar! Vart hade du jordat dina steg? i någon balk eller dylikt antar jag? Svetsat dit en bult kanske och jordat i den? Jag har prövat 3 olika jordpunkter i skuffen i bälteshållaren, även i någon bult som försvann ner i en balk och sedan ytterligare en bult som gick likadant fast på andra sidan bilen. Jag har slipat plåtrent och gjort allt för att de ska få så bra kontakt som möjligt.

Min lösning som nu kommer att bli är att åka till farsgubben och be honom om hjälp att svetsa fast en bult på lämpligt ställe och dra jorden till steget där ifrån. Jag är dock väldigt tveksam till att detta kommer lösa mitt problem men värt ett försök. billigare än både nytt batteri och kondensator ifall man nu ska tänka ekonomiskt för en gång skull! :P Eventuellt kanske man kan svetsa fast en kabelsko dirrekt på lämpligt jordställe för att få så bra kontakt som möjligt eller har jag fel?

Någon som har tips på vart det är vettigast att svetsa dit denna bult i så fall? och vart är lättast att komma åt? :)

Mvh Torgny
Lucif3r skrev:Kan kanske vara idé att mäta upp vad spänningen ligger på vid steget vid olika tillfällen (tändning+motor+stereo av, tändning+motor av-stereo på, tändning+stereo på-motor av osv osv) och jämnföra med spänningen över batteriet.
Jo det låter som en vettig sak att göra! Dock så har jag ingen multimeter i dagsläget men det får blir ett inköp utav en sådan! :) Duger biltemas modeller till detta ändamål eller? Hur stor osäkerhet visar de med?

Jag kom på en grej har voltmätare i stereon som det står hur mycket volt som matas in i den! När bilen är igång så visar den ca 14volt sjunker lite smått under peakarna med ca 0.1 volt men går snabbt upp igen dock så blinkar belysningen då! När bilen är avstängt visar mätaren mellan 11.5-12volt då blinkar ej belysningen under peakarna! Förstår mig inte på detta...

Mvh Torgny
Och jag rekommenderar kondensator ist för extra batteri, kör med en 1-faradare som gör stor nytta till framför allt slutsteget som driver baslådan.
Extra batterier kan ju vara bra att ha om man ska köra stereon längre tider med motorn avstängd eller om man har en herrejösses anläggning som drar en massa ström.

Men det här är vad jag tycker och har :)

Det är det lilla start/stopp batteriet. Du ka[…]

OM RYSSEN KOMMER

trump.jpg Då har vi väl fått s[…]

Det är den gamla som jag försöker f[…]

..och ett antal till vändor blev det fram och[…]