Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av YoZ
Tja

Under 700 mils körning ca har motorlampan nu tänds vid tre tillfällen. Lampan lyser just nu men har tidigare slocknat av sig sj efter ca 40 mils körning!

Bilen går precis som vanligt vad jag märkt hittils. Vid första lamptändning så läste en mindre verkstad av felkoder och denna fanns och nollades:

"ECM Denso - Engine control module, Nippon Denson (GGD)
0x017200 system too rich (bank 1)"

Har ni några teorier vad som kan orsaka denna felkod innan jag lämnar in till Bilia eller Mechanum för en säkert kostsam felsökning

Bilen är en fullservad V70 T6 AWD Polestar (2009)
av oldtimersmc
Låter som att spisen har fått lite för mycket juice "system too rich (bank 1) bank 1 är cylinder rad ett och på en rak 6xa så e re bara en cylinderbank.
Krävs en "vinkel" typ ex V8 för att det skall bli "Bank 2"
av mortimer
Spridare i 1:ans cylinder som hänger sig i öppet läge emellanåt ?
av YoZ
Byter man spridare om den låser sig i öppet läget? Finns det chans att Polestarprogramvara påverkar en spridare att fela?
Jag menar högre laddtryck/bränsletryck kräver mer av spridare

Går bilen vad man bruka säga "fett" nu? Första tanken när motorlampan tändes var att något strulade med ex Lambdasonderna, avgasläckage eller luftmassemätaren. Lyfte upp och kikade under bilen och det är svårt att studera området runt turbo/grenrör/kat då massa kåpor skyddar
av oldtimersmc
Bank 1 säger ingenting om vilken cylinder som genererar felet.
av YoZ
Uppdatering

Med lysande motorlampa åkte jag förbi bilprovningen idag för att se om de kunde kolla avgasvärdena och det gjordes utan kostnad. Riktigt schysst.

Samtliga värden var helt i sin ordning så jag vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga när bilen går jämnt och fint!
av perhall
I det här läget är det klart bättre att ha Polestar än Rica eller BSR...
PH
av oldtimersmc
YoZ skrev:Uppdatering

Med lysande motorlampa åkte jag förbi bilprovningen idag för att se om de kunde kolla avgasvärdena och det gjordes utan kostnad. Riktigt schysst.

Samtliga värden var helt i sin ordning så jag vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga när bilen går jämnt och fint!

Tråkigt då det indikerar att det är ett intermittent (sporadiskt) fel, bättre då det är trasigt på riktigt.

Ps bad du dem att läsa ut felkoderna med då du ändå slank in?
av oldtimersmc
perhall skrev:I det här läget är det klart bättre att ha Polestar än Rica eller BSR...
PH

Ja å riktiga vinterdäck, Varma kläder, god ekonomi och god hälsa...

Mao Jag tror inte att det har så stor betydelse vem som har trimmat motorn (om man inte misstänker att Polestar har gjort en groda och har ett finger med i spelet) vilket jag inte ser att man har några belägg för att konstatera.
av YoZ
Skaffade mig OBDII läsare med blåtand kopplat till appen Torque idag och felkoden som var aktiv var samma som tidigare!

""ECM Denso - Engine control module, Nippon Denson (GGD)
0x017200 system too rich (bank 1)"

Vill inte hänga ut Polestar. Får förmodligen lämna in bil!

Ibland är det faktiskt lättare med ex Autotech som kan gå in och uppdatera små förändringar i programvara!
Råd vid punktering

Tack alla för snabba, relevanta och vä[…]

Någon tidigare ägare som programmerat b[…]

OBD P0121

Någon som har koll på BJP-kitet eller […]

Kolla så luftningsskruven på brän[…]