Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av kazper
Hej eftersom responsen på andra forum är så liten så ställer jag min fråga här istället.

Det här huvudreläat som sitter ovan fläkten vilken uppgift har den??
Senast redigerad av 1 kazper, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av kazper
Så om jag har förstått det rätt kan det alltså vara så att detta relä kan vara trasigt om bilen inte tänder trots att jag har gnista på stiften och bensin upp till fuelrailen?
av *pettson*
Är verkligen gnistan stor och fin, rejält kraftig vid start för dej? Isåfall tar det 1 minut att se om bilen startar direkt på startgas.

Men är gnistan svag och railen som sagt inte gör sitt jobb. Tja då är förmodligen startmotorn i behov av service. Den tar för mycket ström och därmed sjunker spänningen vid plusmatningen på starten. Precis där råkar en referensplus kabel till styrdonet ( bränsle eller bränsle/tändning på modeller där det är integrerat). När spänningen sjunker stänger styrdonet av och då aktiveras aldrig spridarna.
Användarvisningsbild
av kazper
I princip om det är fel på startmotorn bör man kunna bogsera igång den om startmotorn är dålig. Eller har jag fel?? ?:-/

Vet inte hur stor och fin gnistan är eftersom det inte var jag som tittade på den. Han som hjälpte mig då sa att den var kraftig. Man hör hur skiten vill tända men gör det inte riktigt. Har försökt med startgas men vet inte om jag sprutar på rätt ställe. Har sprutat vid gasspjället.
av *pettson*
Frågan är ju om det är ett klassiskt fall av nedsurning. Eller om det är som jag beskrev i förra inlägget.
För att elliminera problemet med nedsurning så kan du alltid följa dom anvisningarna jag tidigare skrivit om här i forumet. Det tar inte många minuter och det skadar inget.

Du måste göra en grov utredning för att ta reda på vad man ska gå vidare med i felsökningen.
Du har alltså möjligheten till att ha tappat kompressionen.
Du har möjligheten till att ett styrrelä är gånget så spridarna inte gör jobbet.
Du har möjligheten att startmotorn är för trög.

Nu är det upp till dej att grovkika så du vet vad du ska börja.
Man kommer inte längre än såhär utan att röra bilen för undersökning.
Användarvisningsbild
av kazper
Tänkte vara snäll och meddela att detta har löst sig. Visade sig att motorn hade tappat kompressionen. När jag blev bogserad provade jag att typ rulla igång den. och då startade den. Nu startar motor varje gång utan problem.

Tack för all hjälp och idèer. :lol:

Nice, det där har jag tänkt att gö[…]

Du köpte B6 istället för B4. Det e[…]

Visa din semesterbil(d)

Kul med Wien. Lagom varmt där nu? Blir det[…]

Spolning av automatlåda

Aja men den kan väl lika gärna rasa f&o[…]