Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Ja det känns som en ursäkt för att få köpa sina egna avfettningar..
Men jag förstår inte hur dom ska kunna kolla mig. Det är aldrig någon personal vid självtvätten vid Plantagen i Gävle (när dom öppnade hade dom ett par där som visade hur det funkade, efter det har jag inte sett någon). Sen tror jag inte dom har några sånna restriktioner där heller. Inte sett några skyltar om det..

Grejen med sånna tvättar är ju att dom måste ha oljeavskiljare. En sån borde funka oavsett avfettning...
joel80 skrev:Ja det känns som en ursäkt för att få köpa sina egna avfettningar..
Men jag förstår inte hur dom ska kunna kolla mig. Det är aldrig någon personal vid självtvätten vid Plantagen i Gävle (när dom öppnade hade dom ett par där som visade hur det funkade, efter det har jag inte sett någon). Sen tror jag inte dom har några sånna restriktioner där heller. Inte sett några skyltar om det..

Grejen med sånna tvättar är ju att dom måste ha oljeavskiljare. En sån borde funka oavsett avfettning...

Har inte sett nå skyltar om förbud till att använda eget avfettningsmedel på platsen,med tanke på att man kan betala med sedlar på plats så lär dom väll komma nångång i veckan för tömning/påfyllning av poletter,pengar,avfettning etc.

Är mer förvånad över att inte nån har farit fram med "kofot" på sakerna ännu.
Ja.. fast en av väggarna på den första tvättplatsen var söndersparkad/sönderslagen när jag var där i torsdags. :(
Om jag drev en tvättanläggning skulle jag också vilja sälja produkterna. :D Men det är väl att strunta i. Man vill ju ha den produkt som fungerar bäst. :oops:
Äh.. Drev jag anläggningen skulle jag vilja att den blev använd.. Om några ville ta med egen avfettning får dom väl det.
Bättre än att dom skulle åka till gör det själv-hall eller borst-tvätt.. :)
Men frågan är hur mycket vinst man vill göra :!: Det kanska är så att utan att få sälja prudukter så blir det sämre lönsamhet. Men visst skulle man förlora kunder på att vara hård. :D
Användarvisningsbild
av Funk
Anledningen till att man (på vissa ställen ? ) inte får använda egen avfettning är att vissa avfettningar stör reningsutrustningen. Vissa kör med flockning och då kan inte flockmedlet binda föroreningar och dom följer vidare i processen. Andra har biologisk nedbrytning av tvättrester, där dödar fel avfettningen processen. Numera är det ganska komplexa system där alla delar skall fungera ihop, det är inte bara att skilja bort oupplösta oljerester..

Fritt ur minnet efter att ha pratat med en servicekille som sköter några tvättar i Göteborg..

/Thomas
Men det vore dåligt att ha rening som inte tål all sorts produkter på en tvättanläggning där ingen har uppsikt över de som utnyttjar anläggningen.
Användarvisningsbild
av joel80
Sven, alltså den tvättanläggningen jag pratar om är en sån där där man köper poletter o sen väljer vad man ska spruta på bilen.. så själva "produkten" köper jag ju ändå även om jag hoppar över maskinens val av avfettning. :)
Lär mig. :!: Jag har aldrig tvättat i en sådan anläggning. Jag förmodar att det är en sådan utetvätt som man ser lite var stans. Har du en polett för avfettning och en för övrigt :?:
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 14
D4 vs T4

Jag har en v70 d4 2013 som jag är nöjd m[…]

Har haft volvon sen 2014 , hade gått 10000mi[…]

Volvo 760 elhissar

Hej, har en Volvo 760 1988 som elhissarna bak inte[…]