Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej har en Volvo 242 -76 med b21, 531topp m. Vx3 kam, chippat sprut, ladd 1,1bar.

Har lite problem med att få till tändningen samt tomgång
Testade tändningen med lampa och vid 1500rpm så har jag ca 33 grader eftertändning.
Och om jag försöker minska till ca 25 grader som jag tror/vill att det ska vara så dör den på tomgång.

Som tändningen står nu ca 33 grader så smäller det när man släpper på gasen och rycker vid jämn gas.

Med vänlig hälsning,
Jag skall inte gå in på gradtal etc. etc. för jag vet inte hur du skall ha med turbo m.m. Men fördelaren som du har, hur frisk och fräsch är den? Om fördelaraxelns lager är slitet kommer du aldrig att få rätsida på gradtalen. Är det brytarlöst system?
Öppna fördelarlocket, lyft av rotorn. Känn på axeln. Går den att "rucka" i sidled, alla riktningar? Då är lagret slut. Det skall inte vara något glapp alls i axeln.
Här är en bild som egentligen visar något annat med en fördelare, men du förstår vad det handlar om när du ser bilden:

Bild
Kan du beskriva lite mer detaljerat? Någon B21 FT Har väl egentligen aldrig funnits, men du har alltså satt ihop en av olika delar. Varifrån kommer fördelaren? Om den har suttit på en riktig B230 F (LH 2.4) så går det inte att ändra tändningen genom att vrida fördelaren. Det sköter motorstyrningen i stället med elektronik. Men om du har en äldre fördelare så går det säkert. Men då har du ingen F-motor. F skulle i normalfallet betyda en motor med datorstyrd motorövervakning och "Lambdasond" med katalysatorrenare. (Plus ett antal andra enheter)
Så enligt mitt sätt att se det (jag har i och för sig inte sett allt) så har du satt ihop enheter som egentligen inte kan sitta på samma motor. Rent mekaniskt passar det säkert, men knappast med elektronik och avgasrening.
Motorn är från början b21 förgasar turbo som sedan är ombyggd med sprut, topp, turbo från 940 (b230) toppen är en 531 med vx3 kam. Sprutet ät
Chippat. Laddar ca 1,1bar. Fördelaren går att vrida på genom att släppa på en bult i blocket, så antar att den kommer från b21:an. Bilen är inte ihop byggd av mig.
Bilen hade tomgång när jag köpte den.
Han jag köpte den av sa att tändningen går att justera till bättre för den ryckte och misstände lite under tomgång.
Nu så har jah ingen tomgång och jag tycker att den rycker lite mer än tidigare.
Det ända jag har bytt är tändstift till Volvo orginal för b230 men hade tomgång efter bytet.
Motorfästen XC60 -17

Du har ett hydrauliskt också men det byter m[…]

945ltt 96 Hög CO på tomgång

Se bild: CO vid tomgång för högt, […]

Anliggande frambroms 740

Jag har två bromsslangar/ok så ingen a[…]

Service Peugeot 107 2007

Vart ock hämtat filter, nu väntar jag ba[…]