- ons 17 jan 2007, 09:48
#82015
Till Hellrider:
vad jag menar är att även om han nu, mot förmodan, skulle få höra någonting under de få gånger han provstartar den på verkstaden (jag har ju bara hört det 2 ggr på 250 mils körning), så skulle han ju ändå få höra exakt samma ljud som jag har hört!
alltså: varför räcker det inte med att jag beskriver ljudet för honom samt vid vilket tillfälle det kommer?
jag har varit med om detta alltför många gånger. jag har t.ex. en opel (2005 års modell med garanti, uttagen 200603) som har ett stort problem med startspärren. ungefär 1 gång i veckan vägrar bilen starta (även med reservnyckeln). jag är tvungen att vänta ca. 5 min. innan jag kan starta den igen. jag lämnade in den på opel varpå de säger att de inte kan hitta något fel på bilen och eftersom felet inte uppkommer när DE provar den, så går det inte att göra nåt. jag har lämnat in den 4 ggr för detta. ingenting händer och bilen har fortfarande samma problem. ska man (när man köper en NY bil) behöva stå ut med detta?
man måste väl ändå som mekaniker kunna använda uteslutningsmetoden för att finna ett fel? eller är det alltid så att datorn måste visa var felet finns för att man ska kunna fixa det? borde man inte börja med att byta ut den komponent som mest troligen är problemet? så gör i alla fall jag när jag felsöker...
PS. Om du tog mitt anklagande personligt så får det stå för dig. Chansen (eller snarare risken) att det faktiskt var dig jag pratade med i telefonen är väl ändå ganska liten?? :) DS.
vad jag menar är att även om han nu, mot förmodan, skulle få höra någonting under de få gånger han provstartar den på verkstaden (jag har ju bara hört det 2 ggr på 250 mils körning), så skulle han ju ändå få höra exakt samma ljud som jag har hört!
alltså: varför räcker det inte med att jag beskriver ljudet för honom samt vid vilket tillfälle det kommer?
jag har varit med om detta alltför många gånger. jag har t.ex. en opel (2005 års modell med garanti, uttagen 200603) som har ett stort problem med startspärren. ungefär 1 gång i veckan vägrar bilen starta (även med reservnyckeln). jag är tvungen att vänta ca. 5 min. innan jag kan starta den igen. jag lämnade in den på opel varpå de säger att de inte kan hitta något fel på bilen och eftersom felet inte uppkommer när DE provar den, så går det inte att göra nåt. jag har lämnat in den 4 ggr för detta. ingenting händer och bilen har fortfarande samma problem. ska man (när man köper en NY bil) behöva stå ut med detta?
man måste väl ändå som mekaniker kunna använda uteslutningsmetoden för att finna ett fel? eller är det alltid så att datorn måste visa var felet finns för att man ska kunna fixa det? borde man inte börja med att byta ut den komponent som mest troligen är problemet? så gör i alla fall jag när jag felsöker...
PS. Om du tog mitt anklagande personligt så får det stå för dig. Chansen (eller snarare risken) att det faktiskt var dig jag pratade med i telefonen är väl ändå ganska liten?? :) DS.