Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
Kalkylen borde innehålla räntekostnader för typ 80% av priset för privatköp. För står valet mellan leasing och privatköp för någon är det nog oftast ganska vanligt att man inte kan slänga upp 250k för ett kontantköp.

Sen bör man bara lägga till bränslekostnad.. alltså samma kostnad på båda då. Bara så man inte glömmer den vid kalkyl för sin ekonomi.. :)
Betalar man servicen själv vid privatleasing eller brukar det kunna ingå? Den posten borde kanske också läggas till?
av specos
joel80 skrev:Kalkylen borde innehålla räntekostnader för typ 80% av priset för privatköp. För står valet mellan leasing och privatköp för någon är det nog oftast ganska vanligt att man inte kan slänga upp 250k för ett kontantköp.

Sen bör man bara lägga till bränslekostnad.. alltså samma kostnad på båda då. Bara så man inte glömmer den vid kalkyl för sin ekonomi.. :)
Betalar man servicen själv vid privatleasing eller brukar det kunna ingå? Den posten borde kanske också läggas till?
Finansieringskostnad är medtaget i privatköpet på hela summan. Sedan kan man givetvis laborera med alternativkostnader och olika nivåer på räntor men det får ju bli på individuell nivå. Jag har räknat på 4 % ränta och sedan nettot av detta. Kostnaden är viktad med högre kostnad i början och lägre i slutet eftersom skulden krymper.

Givetvis inte bara bör man lägga till bränslekostnader...det ska man göra. Men det bör gemene man inse att man inte kan köra på luft, och som du själv påpekar är det ju samma kostnad för bägge alternativen. Som jag förstod på trådstartaren är fokus på vilket köp som är mest fördelaktigt (eller minst ofördelaktigt...) Men visst, lägg på 1 300 kr per månad på båda alternativen så slipper du köra på luft... :D

Vid privatleasing ingår allt utom halvförsäkring i Volvos privatleasingsprodukter.
Användarvisningsbild
av joel80
Så service är alltså medräknat i båda exemplen? Eller missförstod jag nu? :)
av specos
joel80 skrev:Så service är alltså medräknat i båda exemplen? Eller missförstod jag nu? :)
Du fattade korrekt. I privatleasing är det inräknat i månadsavgiften. I privatköpet har jag lagt till 3 000 kr per år, vilket nog kan täcka någon mindre reparation också...
av Lövet
200kr/mån extra för att slippa risk och egen insats. Det är rätt förmånligt måste jag säga.
av specos
andreas_lofgren skrev:200kr/mån extra för att slippa risk och egen insats. Det är rätt förmånligt måste jag säga.
Japp. Å andra sidan, om du köper bilen ny och inte kör mer än 1 500 mil per år och kan tänka dig att ha den exempelvis i 5 år/ 7 500 mil tar ju privatköpet igen rätt kraftigt tack vare att du har en lägre värdeminskning år 4 och 5. Det bör inte vara några större reparationer förutom vanlig service som behöver göras under dessa miltal. Men så är det ju alltid. Ju längre du har en bil (inom rimliga gränser) desto billigare blir det.
Användarvisningsbild
av joel80
Har man rätt att köpa ut sin privatleasade bil efter 3 år?
Användarvisningsbild
av SvenB
Jo det bör du få göra. Tidigare har man fått göra det i alla fall, till restvärdet.
av lindzan
Jämförde leasing/köp på en D2; blev samma månadskostnad vid köp och leasing (efter handpenningen dock på 50000:- ) men då är leasingen på 4500 mil på 3 år, jag lär köra mer och då kostar varje mil 8 kronor extra... det blir ju en del... typ om man räknar på 2000 mil per år... (12000:- minst) och så frågan om hur petiga de är med slitage när man lämnar in den... ja... många fundringar...
Användarvisningsbild
av SvenB
Är det garanterat restvärde så är det nog väldigt petiga med mil och skick. :!:
1986 GLT kamdrivning

Det kan verka som om kugghjulet på vevaxeln […]

Kamremsdrev vevaxel

Jag tror inte det skall vara någon bricka d&[…]

Skoj att läsa, då får förhop[…]

Om du har intresse att fixa lite själv i fram[…]