Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mwgw
Hej
Den original monterade motorvärmaren värmer motorn med en sk. blockvärmare. Jag noterade en av de få dagar det var minusgrader ( hittills i år) & värmaren varit ansluten i 4 timmar att temp. mätaren inte steg mer än vad den alltid gör då jag vrider om tändningsnyckeln dvs. indikerade att motorn var kall. Startar motorn ihop om att värmen kommer då vattnet får cirkulera, men icke luften som kom ur ventilations munstyckena var iskall. Första tanken var att nu får jag köpa ett nytt värmeblock, men då jag synade min parkeringsplats var det en rund fläck där snötäcket smält rakt under motorn; dvs. blocket värmer men inte tillräckligt.
Fråga ska det vara på detta sätt, hur funkar era blockvärmare? Det kan ju trots allt vara så att min är defekt.
Jag minns med saknad doppvärmarna de var de krut i.
du har förmodligen en anliggningsvärmare som värmer oljan i tråget.
En blockvärmare är en insticksvärmare som värmer kylvätskan likt en doppvärmare.
En slangvärmare är precis som det låter.
Nu skriver du inte vilken bil du har, men jag antar att det är som på dom flesta vitmotorer.

Volvos "egna" motorvärmare tillverkas av Calix. Om du bläddrar i Calix egna katalog så föreslår den slangvärmare istället. Den är effektivare. Varför Volvo själva envisas med strålvärmare förstår jag inte.

Du borde kunna använda originalkablaget från den gamla motorvärmaren, det räcker med att byta ut värmeelementet. Möjligtvis kan du behöva en liten skarvbit för att nå ner bakom motorn där slangvärmaren ska vara, jag vet inte var originalvärmaren sitter. Slangvärmaren ska också monteras rätt (med rätt monteringssats!) annars kan det bli dålig vattencirkulation och då brinner motståndet av. Inga garantier gäller.
Perc skrev: Varför Volvo själva envisas med strålvärmare förstår jag inte.
Jag tror även Volvo har gått ifrån dom.
Vojje skrev:du har förmodligen en anliggningsvärmare som värmer oljan i tråget.
En blockvärmare är en insticksvärmare som värmer kylvätskan likt en doppvärmare.
En slangvärmare är precis som det låter.
Nej jag har en "anliggningsvärmare" som vissa kallar blockvärmare antagligen p.g.a. utseendet.
Perc skrev:Nu skriver du inte vilken bil du har, men jag antar att det är som på dom flesta vitmotorer.

Volvos "egna" motorvärmare tillverkas av Calix. Om du bläddrar i Calix egna katalog så föreslår den slangvärmare istället. Den är effektivare. Varför Volvo själva envisas med strålvärmare förstår jag inte.

Du borde kunna använda originalkablaget från den gamla motorvärmaren, det räcker med att byta ut värmeelementet. Möjligtvis kan du behöva en liten skarvbit för att nå ner bakom motorn där slangvärmaren ska vara, jag vet inte var originalvärmaren sitter. Slangvärmaren ska också monteras rätt (med rätt monteringssats!) annars kan det bli dålig vattencirkulation och då brinner motståndet av. Inga garantier gäller.
Jag har en S 60 2,5T. 2006. Med Calix/Volvos kablar & kontakter. Original strål/blockvärmaren sitter under oljetråget, mitt på nedre baksidan av tråget.
Jag ska kolla upp slangvärmaren du skriver om, jag gillar att den sitter lågt med tanke på cirkulationen andra jag tittat på har suttit i höjd med ventilkåpan & borde behöva en pump för att funka. Fattar inte att jag själv inte sökt på Calix hemsida.
av umekille
Det finns olika modeller av slangvärmare med cirkulationspump på marknaden.
Den kopplas in på ingående slang värmepaketet och värmer upp till ca:60grader
på 20minuter vattnet i din motor...Oftast är dem på 2000w men såg en modell på Tradera
som bara var på 1000w. Bara söka på nätet.
mwgw skrev:Jag har en S 60 2,5T. 2006.
Jag hade Calix slangvärmare på min V70 2.5T 2004. Funkade fint. :)

Jag har noterat att det dykt upp nya fabrikat på marknaden, dessa på 2000w med inbyggd pump osv. Jag vet inte riktigt vad jag ska tro om dem om jag ska vara ärlig. Den som 123ignition säljer ser ut att ha samma anslutningskabel som en stationär dator. :shock:

Men principen lär ju fungera. Alla bränsledrivna tillsatsvärmare värmer ju vattnet, med cirkulationspump.

Ok anledninngen till min fråga var att en av[…]

Youtube-tråden

Kundservice när den är som allra bä[…]

@EbbevonVolvo , Ditt bilpervo ;-) Man får[…]

Jag tror inte det men jag kan ju inte bevisa de[…]