Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

som ja skrev att montera för grova kablar ger även detta strömförlust på samma sätt som att för klena ger strömförlust för en optimal kabelarea räknar man ut kabelns längd hur mycke förbrukning som ska passera kabeln o hur lång kabeln ska vara.... ditt problem sitter inte i vad leveransen mellan batteri o genarator ger utan vad du tar ut i kablaget från batteriet till all utrustning i bilen

att de blinkat tyder på att du tar ut för mycke kraft till stereoutrustning i peakarna än va ditt batteri klarar av att leverera i nuvarande ledningar sen så kan ja bara gissa att du använder dej av original kablaget i bilen trots uppgraderingen av högtalarelementen

visst klarar ditt batteri av att leverera till tre steg som brl säger dock i i normal ljudnivå men drar man upp så finns de inget original elsystem som klarar peakarna utan modifikation ett slutsteg o bas tar en hel del just i peakarna därav bygger man i princip alltid med kondensatorer om man bygger seriöst där kondensatorn ger extra boost just i peakarna

summa sumarium så för att få bukt på ditt bekymmer så bör du till en början se över ditt stereokablage o framförallt vart du jordar och tar ut ström till stereo o slutsteg samt att du har samma kabelarea på ström o jord till steget
darkien skrev:som ja skrev att montera för grova kablar ger även detta strömförlust på samma sätt som att för klena ger strömförlust för en optimal kabelarea räknar man ut kabelns längd hur mycke förbrukning som ska passera kabeln o hur lång kabeln ska vara.... ditt problem sitter inte i vad leveransen mellan batteri o genarator ger utan vad du tar ut i kablaget från batteriet till all utrustning i bilen

att de blinkat tyder på att du tar ut för mycke kraft till stereoutrustning i peakarna än va ditt batteri klarar av att leverera i nuvarande ledningar sen så kan ja bara gissa att du använder dej av original kablaget i bilen trots uppgraderingen av högtalarelementen

visst klarar ditt batteri av att leverera till tre steg som brl säger dock i i normal ljudnivå men drar man upp så finns de inget original elsystem som klarar peakarna utan modifikation ett slutsteg o bas tar en hel del just i peakarna därav bygger man i princip alltid med kondensatorer om man bygger seriöst där kondensatorn ger extra boost just i peakarna

summa sumarium så för att få bukt på ditt bekymmer så bör du till en början se över ditt stereokablage o framförallt vart du jordar och tar ut ström till stereo o slutsteg samt att du har samma kabelarea på ström o jord till steget
Tackar för bra svar! Till stereon har jag orginal kabelstammen som går! Trodde inte att denna behövdes göras något åt. Men till steget är det draget 21 kvadrat ström dirrekt ifrån batteriet och likaså jorden är 21 kvadrat!

Jag har alltid velat undgå kondensator med tanke på okunskap men nu känns det som en vettig investering.

Någon som kan förklara detta bättre hur man monterar och lämpligast ställe att montera på?

Antar att man kopplar in den på pluskabeln och vidare till steget. Rimligtvis bör den monteras nära steget så någonstans i skuffen antar jag! Rätta mig om jag har fel? :)

Mvh Torgny
darkien skrev:som ja skrev att montera för grova kablar ger även detta strömförlust på samma sätt som att för klena ger strömförlust

Det där kräver jag en källa på där det finns klara uppmätningar i praktik som bevisar att grövre kablar ger strömförlust.
Det är det dumaste jag hört på länge och motsäger sig precis allt jag har fått lära mig i både skola och inom bilstereo.

ps. detta gäller såklart inom rimliga gränser. Sätter du dit en 1m2 kabel som ska frakta ~12-14v ~60-120A över en sträcka på 50cm så har det såklart en negativ inverkan. Men nu talar vi om om dimensioner upp till max 75mm2, oftasts inte över 50mm2.
då har du uppenbarligen sovit på el-lektionerna o under bilstereobyggen lucif3r men den diskutionen e nått helt annat o har inte me tråden att göra

men för att ta ett förenklat exempel tar ja tabellerna ur elboken

1 du vet watt/amp i exempelfallet 200w
3 du vet längden i detta fall 3 meter
då får du nr 2 e ca 3,25 area ger alltså den area som är den "rätta" i dessa förhållanden
tar ja nu en 25 area kabel st kommer ja förlora på vägen pga för grov kabelarea väldigt enkel mattematik

men för att förklara ännu enklare ta o cykla nerför en 45 gradig backe i motvind ihopkrupen över styret sen cyklar du upp igen o spänner fast en 1x1 meter plywood bakom ryggen o sitter upprätt o cyklar nerför samma backe i samma motvind vad händer?? samma effekt blir de för elen att ta sig genom en för grov kabel resp för tunn kabel därför ska man ha optimal kabelarea för ändamålet för att få minimal störning i systemet

Bild
Nu har jag ytteligare en fråga! Har läst runt lite angående kondensatorer osv. Många säger att extra batteri gör mer skillnad än en kondning. Min tanke var då att köpa ett av biltemas agm-batterier och koppla slutsteget till!

Hur kopplar man då in detta batteri utan att störa det andra batteriet!? Och klarar generatorn att ladda 2st batterier?

För jag misstänker att man måste dra en ny kabel ifrån generatorn till batteriet som jag kommer att placera i skuffen då eller??

Det är väll inte så bra att ta en kabel ifrån främre batteriet till det bakre eller? Fungerar detta eller finns det risk att förstöra det främre batteriet?
tror nog att lucif3r har rätt här , har heller aldrig hört talas om att grövre kablar skulle kunna öka motståndet / ge förluster.
Återledningen i ett elsystem för fordon sker genom karossen, hyfsat stor area i den utan att ge förluster.
Ännu större area genom motorblocket som används för att återleda strömmen till startmotorn utan förluster , och där pratar vi stora strömmar.

Här finns en bra lathund som kan användas för husbil etc där låga förluster är extra viktigt vid solcellsdrift etc.
http://lindcom.se/teknik1.html
I kolumnen motstånd/kilometer syns tydligt att ökad area ger minskat motstånd, inget annat.
Nu har jag kommit till insikt här! Men att dra kablar till ytterligare ett batteri i skuffen känns som onödigt jobb till dessa inte alltför starka bas och slutsteg.

Därför undrar jag nu vad ni mest tror på en kondesator till slutsteget eller byta batteriet under huven till ett agm batteri ifrån biltema??

Kondensator: http://www.brl.se/sv/artiklar/dls-konde ... gital.html

Batteri: antingen detta: http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreserv ... -AH-80800/
eller det här: http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreserv ... -AH-80900/

Snabb svar uppskattas! :)

Mvh Torgny
V60(19-) Cross Country US Import

Hej Jag är lite sugen på att importer[…]

Det är för dåligt, men hoppas att […]

Trasig taklucka

Blir svårt iom att hela glasluckan och delar[…]

Spolning av automatlåda

Aja men den kan väl lika gärna rasa f&ou[…]