Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av CHEVY63
Hej !
Jag har skaffat mej en s40 2,0T -01 och efter jag hade hämtat den så började den knacka ruggigt hårt, jag startar bilen och det låter normalt men efter ca 10-20 sec så börjar den knacka alldeles hemskt. Det är inte alltid men ofta,det brukar funka att stänga av och starta den så låter det normalt. Jag har bytt oljefilter och olja och då slog jag i en tillsats (som jag inte kommer i håg namnet på) men den knackade ändå ,efter det så har jag bytt olja en gång till utan resultat, bilen har gått lite över 22 000 mil .
av CHEVY63
Jag har sökt på det nu och det verkar vara mitt problem, en annan fråga är ju om jag kan dra ut kontakten till "solioniden" vid kandrevssidan för att kolla om det är det som är felet?
Användarvisningsbild
av Variosboy
Japp. Det kan du göra. Dock kommer du få en felkod då. Men det är ju ingen fara i sig.
av CHEVY63
ja det är ju inte så farligt , jag pratade med en volvo verkstad och han tyckte att jag skulle prova plocka isär solenoiden och rengöra den innan jag ger mej på drevet, någon mer som provat det ?
Användarvisningsbild
av Variosboy
I nio fall av tio är det drevet som är trasigt när det låter illa.
Vad jag vet så blir det inte oljud av solenoiden. (Stavning!?) Utan bara av drevet..
av rudarmy
Variosboy skrev:I nio fall av tio är det drevet som är trasigt när det låter illa.
Vad jag vet så blir det inte oljud av solenoiden. (Stavning!?) Utan bara av drevet..
1+
av jeg46
Den svaga punkten på årsmodell 00-04 .Tror att täta filter o oljebyten kan förlänga livstiden på drevet 22000 mil då kan drevet vara bytt tidigare
av CHEVY63
Ok , då lutar det mest åt Drev hållet då ? Fan med jag trodde jag kunde komma undan lite billigare . Hur kommer det sej att drevet måste bytas? Hur slits det ?
av jeg46
Ser ut som i en hydraulpump invändigt men kan inte vrida sig mer än ca 1 cm har själv plockat isär drevet man ser inte med blotta ögat något fel men ändå läcker det förbi olja på fel sätt. Ett nytt drev med kamaxeltätning o lock du måste byta på andra sidan kamaxeln kostar 2000 kr o event kamremmen när byttes den senast? Men den som sålde bilen måste väl stå för materialkostnaden tycker jag :)

Hittar inget nytt. Någon som har o vill s&au[…]

köpa en Volvo S / V60

Ok, tack.

Någon som kört med 235/45-18 med et45[…]

Volvo 240 usa front

Är det en original USA front är det v&au[…]