Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av jpennerb
Kan tillägga att det inte bara är nya & beg bilar som volvoanställda får rabatter. Med min rabatt som "volvoanställd" fick jag ett bra pris på en mellanservice(olja+filter) där normalpriset var 2000kr och jag betalar 1600kr, 20% på service är inte fyskam! Kan även tillägga att MECA ville ha 1745kr för samma service. Men för 6000mil servicen var MECA betydligt billigare fast jag hade rabatt på volvo. Man tjänar på att jämföra priser! :D
Användarvisningsbild
av bem
Ja många bäckar små - rabatt på service hade jag aldrig hört talas om förr. jag hade min förra V70 2001:a i 12 år och det blev total 20 service/stämplar i serviceboken (40 000 mil) - alla gjorda på Volvoverkstad (Helmia). Man kunde nog sparat en del om man kollat runt lite men i och med att jag är nöjd med verkstan och är beroende av bilen varje dag och har gångavstånd dit så blir det bekvämt även om de kanske är lite dyra. Fortsätter med min nya V70 D3 2014 hos samma verkstad.
/Bo
av Ronne
Det är även 10% på volviaförsäkring för Volvoanställda , lägre ränta på volvobillån också , 20% på verkstadsjobb och 20% i snitt på reservdelar och tillbehör.
Användarvisningsbild
av Funk
Ronne skrev:Det är även 10% på volviaförsäkring för Volvoanställda , lägre ränta på volvobillån också , 20% på verkstadsjobb och 20% i snitt på reservdelar och tillbehör.
Det finns ett speciellt bensinkort för anställda som ger rabatter på bränsle och lite extra bonus om man betalar sitt Volvolån och Volvia via det, det blir inte så mycket men några ören bättre än de vanliga korten..

/Thomas
Användarvisningsbild
av bem
Pickadoll skrev:
bem skrev:Picadoll,
DE betyder Dynamic Edition som (2014 årsmodell?) innebär detta nedan enligt Volvos hemsida. Men du kanske hade årsmodell 2013?
http://www.volvocars.com/se/campaigns/m ... ition.aspx
/Bo
Jag har en -13. Hade den ABL och nivåreglering? ABL:en ser jag i menyn men jag kan inte bocka i eller ur den.
Hej,

ABL:
Ja V70 Dynamic Edition (DE) Modellår 2013 har Momentumpaketet och i den ingår ABL.
För bil som är utrustad med aktiva xenon-strålkastare (Active Bending Lights – ABL) följer ljuset från strålkastarna rattrörelsen för att ge maximal belysning i kurvor och korsningar och därmed ge ökad säkerhet. Funktionen aktiveras automatiskt vid start av bilen förutsatt att den inte har deaktiverats i menysystemet MY CAR.
ABL bockar du i och ur med tryck på rullhjulet på ratten - det funkar så på min i LjusInställningarna i alla fall (provade nyss för att vara helt säker), se bilden nedan var jag var och kikade och provade. Man kan även nå samma sak lite snabbare via "Min V70" i menyn och bock i/ur detta där.

Nivåreglering:
Du hade väl fast dragkrok och då är det nog möjligt att du kan ha nivåreglering men nivåreglering är ett extra utrustningsalternativ som inte ingår i nåt paket vad jag vet, inte i DE eller nån annat. Det är nåt man köper till separat i så fall, oftast om man köpt till fast eller delbart drag. Jag hade nivåreglering i min förra V70 och det var ju rätt bra när man drog trailern jag har. Nivåreglering fick jag köpa till separat. I min nuvarande V70 D3 2014 har jag dock inte nivåreglering. Jag är ganska säker du kan kika på stötdämparna bak (för den som vet vad man skall kika på) om du har nivåreglering eller ej - nån som kan ge info om detta här?
Om jag inte är ute och cyklar kan man bl a se det på att stötdämparna är grövre bak på en bil som har nivåreglering.
Sen kan du prova med att logga in på "MIN VOLVO" på https://minvolvo.volvocars.se/login (skapa ett Volvo ID om du inte har nåt) och där bör du kunna se om du har nivåreglering (klicka på din bil där och på fliken "Min bil" står det Extrautrustning och där listas all extra utrustning som din bil har).

/Bo

Bild
Användarvisningsbild
av Guligan
andreas_lofgren skrev:Nån som kan förklara varför det ploppar ut så många helt sjukt specade bilar därifrån? Byggs de av delar som blir över eller? :wink:
Dessa bilar kallas bastarder på Volvospråk.
av perhall
Jag är ganska säker på att alla V70 from MY12 med xenon har ABL utan undantag.
PH
Användarvisningsbild
av bem
Ja, om du har Momentumpaketet (och i Summum) ligger aktiva xenonljus med ABL i det paketet (såvida man inte separat valt till detta på basbil eller Kinetic). Jag kikade i några V70 originalbroschyrer och aktiva xenonljus med ABL fanns med i Momentumpaketet MY2011 och nyare.
På MY2010 fanns xenonljus på hel+halvljus (s k Dual xenon) i Momentumpaketet men Aktiva xenon ljus med ABL funktionen låg i Teknikpaketet då alternativt som ensamt tillval. För MY2008 står det i broshyren att ABL – Aktivt Bi-Xenon-ljus låg i Teknikpaketet alternativt separat tillval.

/Bo
Användarvisningsbild
av crumpets
http://www.blocket.se/uppsala/Volvo_S60 ... ?ca=11&w=3

En till med en märklig spec. Momentum och 4C med en D3? När skulle man någonsin behöva 4C på en sån? Jag kan förstå om man kör en D5/T6 och vill slänga i sport mode på växellåda och chassi samtidigt men när allt i övrigt på bilen är så sniket specat kan jag inte för mitt liv förstå det...
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 100
Motorhaveri s60 2.4T

Enda sättet att få svar är nog att[…]

Vi har Opus här i byn som gärna vill ha […]

Tjenare! Fråga inte hur, men har råkat[…]

Den stora annons-tråden