Nexus skrev:Japp stämmer enligt mig. Hade en dunk hemma och oljan är nästan genomskinlig och tunn som vatten. Jämförde med en dunk agrol jag oxå hade hemma och den var mera guldig i färgen och lite tjockare trotts det står samma spec på burkarna. Tidigare har biltemas olja varit vettig ,kört på den i flera år men nu är den som vatten. Läste att de bytt leverantör i samband med att dunkarna ändrade utseende.
För min del blir det ingen mera olja från biltema.... :evil:
Detta är min upplevelse .....
Oj, även här frodas de vanliga missuppfattningarna kring motorolja
Låt oss bena ut ett och annat...
Angående viskositeten på oljan, är ni inte mer intresserade av dess viskositet vid arbetstemperatur (dvs runt 100 grader) än hur den är i vanlig rumstemperatur :D Hur oljans viskositet är vid rumstemperatur har inget att göra hur dess viskositet är vid arbetstemperatur.
Det är tvärtom en fördel ju mer lättflytande en olja är vid låga temperaturer. Att pumpa runt en olja i - 20 grader är segt. Mycket segt. Majoriteten (mer än 50 procent och troligtvis upp till 80 procent) av förslitningen av motorn uppstår vid kallstarterna. Därför vill man ha en olja som är så lättflytande som möjligt när den är kall samtidigt som man vill att oljan är inom ett intervall av viskositet när den är varm.
Detta görs med hjälp av VI-improvers additiv (Viscosity Index). Förenklat kan man säga att VI-improvers additiv är massa polymerer (långa molekylkedjor) som när det är kallt rullar ihop sig och gör en vätska mer lättflytande, och när det är varmt rullar de ut sig och därmed gär en vätska mer trögflytande. Dessa additiv behövs för att kunna ha ett brett viskositetsområde, tex 0W-60 är ett mycket brett viskositetsområde medans 10W-40 är ett snävare. Ju bättre basolja (dvs grundmaterialet i en motorolja) man har, desto mindre VI-additiv behöver man hälla i. Dessa VI-additiv håller inte för evigt och är en av flera anledningar varför man behöver byta olja efter ett tag. Mineralolja behöver generellt sett mycket mer VI-additiver än syntetiskt framställd basolja - därför är det vanligare att helsyntetiska oljor har ett bredare viskositetsområde än mineraloljor för det är helt enkelt svårare att göra en mineralolja med så brett viskositetsområde och samtidigt få livslängd på oljan.
Viskositeten på oljan specifieras med två tal, ett för kallt (föregås med ett "W" som står för Winter) och ett för varmt.
Ta till exempel en olja med viskositetsklassificeringen 5W-40.
Det betyder att dess kallviskositet är uppmätt till att hamna i klassen "5W".
Det betyder också att dess varmviskositet (mäts alltid vid 100 grader C) är uppmätt till att hamna i klassen 40.
En 0W-40 olja är alltså mer lättflytande vid kalla temperaturer, men har precis samma viskositet vid arbetstemperatur (dvs när den arbetar i motorn) som en 5W-40 eller en 10W-40 olja.
När det gäller färg så bör ni ha i åtanke att syntetisk basolja är i början av produktionen en helt färglös och genomskinlig vätska. Det är alla additiv man sedan tillsätter som avgör färgen. När man tillverkar syntetisk olja börjar man genom att utgå från en basolja som är syntetiskt framställd. Den bildar själva grunden av oljan. Därefter tillsätter man additivpaket för att uppnå den eller de specifikationer som oljan är tänkt att ha. Det finns väldigt få tillverkare i världen av additivpaket, de flesta oljetillverkare köper från dessa.
Köp av olja är det bara fyra parametrar som är intressant och avgörande
* viskositetsklassning (tex 0W-40)
* API-klassning (tex API SM)
* ACEA-klassning (tex ACEA A3)
* Tillverkarspecifik klassning (tex BMW LongLife, VW, Porsche etc)
Resten är ointressant. Du har ALLA uppgifter du behöver för ett oljeköp i de fyra ovanstående parameterar. Sen är det såklart personlig smak om man föredrar en olja framför en annan. Tex dess bouquet eller hur mysig oljan känns på fingrarna - eller vad som är mest praktiskt att köpa och vad man har för utbud.