...

Moderator: Moderatorer

av jpennerb
Hej,

Idag var jag nära att krocka i en rondell så frågan är vem får stå som ansvarig om det hade smällt? Jag ska försöka förklara händelsen. Kom körandes på väg in i en liten rondell och samtidigt ser jag att en annan bil kommer in från vänstra infarten. Han börjar blinka höger som han ska svänga höger direkt i rondellen. Tänkte att nu är det lugnt att köra in men den andra bilen fortsätter och kör rakt fram. Som tur var han jag uppfatta detta och bromsade, kanske hade 2dm så hade den andra kört in i vänster skärm.

Vems fel hade det varit om han hade kört in i mig? Jag ska ju lämna företräde men i sin tur blinkade bilen höger. Den andra kan ju också neka att någon blinkning gjordes vilken då ställer mig som syndabock.
Användarvisningsbild
av joel80
Du åker nog på skulden i det läget. Även om du kan bevisa att han blinkade måste du lämna företräde. Sen är det ju så att när man kör in i en rondell får man blinka höger utan stt köra ut direkt till höger. Man gör ju en högersväng in i rondellen. Det är idiotiskt att göra det och man hjälper ju inte övrig trafik att förstå vad man tänker.. men det är lagligt. (Däremot ska man stänka av blinkersen så fort man gjort "högersvängen" in i rondellen om man ska vidare rakt fram.)

Tror att du hade åkt på hela skulden ändå.
av Uninium
I dvärg rondellerna så brukar jag blinka vänster som jag inte gör i stora rondeller. Vi har bl.a. En sån rondell vid McDonalds här i Gävle. 2gånger har jag vart nära att trycka i vänstersidan på bilar där.
av HiTek
Varför gör man det inte bara simpelt och inte blinka om man ändå rent logiskt sett ska rakt igenom och om man nu ska svänga höger eller vänster så blinkar med ena eller andra hållet... och gör man en vänster sväng så blir det en dubbel blinkning då man förmodligen slår över spaken till att blinka höger ut ur rondellen.
Användarvisningsbild
av SvenB
Jag har fått lära mig att man blinkar UT ur cirkulationsplatsen. Varför blinka in i densamma, vad har man för alternativ till att svänga höger :?: Det är lika begåvat som att blinka bara för att en väg svänger. :roll: Men till TS, jag tror du hade åkt på smällen trots han beteende. Möjligtvis hade du fått lite reduktion om du hade kunnat bevisa hans felaktiga blinkning genom att ha en "joel80 kamera". :D
Användarvisningsbild
av joel80
Håller med dig sven om att man normalt bara blinkar ut höger. Men det är ju inte olagligt att blinka höger när man kör in i rondellen, även om det är rätt dumt! Jämförelsen skulle snarare vara att man blinkar när man kör in på en enkelriktad väg från en tillfart där enda alternativet är högersväng. Det är onödigt men inte lagvidrigt.

Med en kamera hade du kanske som Sven säger kunnat påvisa att du inte var ensam skyldig till en ev olycka.
av llesrof
Numera skiter jag i att blinka i rondellerna annat än när jag skall ut ur den. Då blinkar jag höger. Folk blinkar på alla möjliga, och framför allt omöjliga, vis när de kör i rondeller, och det skapar mest förvirring tycker jag. Skall jag ut i första utfarten blinkar jag höger hela vägen.
Användarvisningsbild
av SvenB
Jamen det låter ju bra, det är nämligen så man skall göra. :roll:
av jpennerb
Ja nog hade jag varit vållande om vi hade krockat, hade det även gällt vid en korsning? Säg att en bil kommer från vänster och blinkar höger inför en 4 vägkorsning, jag kommer från vägen som bilen visar att den ska in på och jag har även väjningsplikt. Men istället för att göra högersvängen så fortsätter bilen rakt fram, jag hinner ut en bit i vägen och han kör in i min vänstra skärm. Blir jag vållande där också? Allt som oftast kör jag ut när jag ser bilar blinka i sådana situationer OM den även börjar sakta ner. Men man kanske bör ta det lugnt så bilen verkligen hinner svänga. Men då försvinner argumentet att blicka i god tid... :???:

När det gäller rondellkörning känns det som bilar gör lika många fel som den finns stjärnor på himlen! Men jag försöker alltid att blinka höger när jag kör ut. Likaså om jag ska höger direkt i en rondell så blinkar jag i god tid för att hjälpa andra bilister. Fast nu känns det som man kan göra lite som man vill... Blinka vänster sväng höger, blinka höger åk rakt fram eller sväng vänster. Blinka inte alls och åk höger, vänster eller rakt fram! :x :lol:
av llesrof
SvenB skrev:Jamen det låter ju bra, det är nämligen så man skall göra. :roll:
Ska och ska... vad som lärs ut beror på när man tog körkort och förmodligen även vilken körskola man gick på. Jag lärde mig annorlunda.
XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra elle[…]

En ständig jakt på kapital verkar vara […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Hur nollar jag felkoder utan obd2? Bara att lo[…]

Det gör att motorn blir varmare snabbt nä[…]