Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av rid54
mortimer skrev:Lite det som jag också misstänker. Om vi vänder lite på frågeställningen; kan man inte kontrollera oljan i växellådan utifrån utan att byta den precis som man kontrollerar motoroljan ? Ser den dålig o grumlig ut då så byter man den eller kör man på tills nästa service(eller en tid till)
Det måste väl funka, tycker jag. Ser oljan fin ut och inte luktar "bränt" (och inget annat tyder på problem) så skulle jag nog hålla igen med ett byte. Vissa moderna lådor har tydligen ingen sticka, men det måste finnas en påfyllningsplugg och man bör ju kunna ta ut ett prov därifrån.
av mortimer
rid54 skrev:
mortimer skrev:Lite det som jag också misstänker. Om vi vänder lite på frågeställningen; kan man inte kontrollera oljan i växellådan utifrån utan att byta den precis som man kontrollerar motoroljan ? Ser den dålig o grumlig ut då så byter man den eller kör man på tills nästa service(eller en tid till)
Det måste väl funka, tycker jag. Ser oljan fin ut och inte luktar "bränt" (och inget annat tyder på problem) så skulle jag nog hålla igen med ett byte. Vissa moderna lådor har tydligen ingen sticka, men det måste finnas en påfyllningsplugg och man bör ju kunna ta ut ett prov därifrån.
Precis min tanke också. Runt 4000kr är ju ändå mycket pengar för de flesta för att slänga ut de på en olja som är fin och fullt användbar.
Användarvisningsbild
av Vojje
Vojje skrev:det är inte så komplicerat som man kan tro. ATF byts när den är sliten d.v.s. när den inte längre är röd utan snarare brun.
tillbaka till ruta ett :-)-)
Användarvisningsbild
av MartinS
Hur kollar man oljan utan att byta på volvos nyare sliromater då? Någon som vet?
av mortimer
Vore intressant att få veta ja. Räcker om man kan komma åt översta pluggen/påfyllning/nivåpluggen. O sedan bara sticka in fingret eller något som suger upp oljan. Dock kan det ju säkerligen vara aluminium där också så man inte skadar gängorna.
Användarvisningsbild
av Doffen
På TF80SC Gen 2 -11 og nyere, så er det nivåplugg. Denne tar man ut og da kommer det litt gir olje ut. Da får man sjekket kvaliteten, men selv om det kommer olje ut er det ikke sikkert nivåeet er rett. Dette må leses ut med PC

Er ikke nøyaktig samme metode på Gen 1 TF80SC kassene som kom i 2006
av mortimer
I mitt fall har jag en 2011 bil så då går det att se genom nivåpluggen. Känns mer rätt att kontrollera därigenom än att byta oljan på vinst o förlust. Går ju att vara med på verkstaden när mekanikern gör kontrollen så får man ta beslut då om den ska bytas.
Användarvisningsbild
av Ravi
mortimer skrev:I mitt fall har jag en 2011 bil så då går det att se genom nivåpluggen. Känns mer rätt att kontrollera därigenom än att byta oljan på vinst o förlust. Går ju att vara med på verkstaden när mekanikern gör kontrollen så får man ta beslut då om den ska bytas.

Jo men ett byte skadar inte
av mortimer
Ravi skrev:
mortimer skrev:I mitt fall har jag en 2011 bil så då går det att se genom nivåpluggen. Känns mer rätt att kontrollera därigenom än att byta oljan på vinst o förlust. Går ju att vara med på verkstaden när mekanikern gör kontrollen så får man ta beslut då om den ska bytas.

Jo men ett byte skadar inte
Enda som blir skadad är plånboken :)
Användarvisningsbild
av SvenB
Om du missköter bilen blir plånboken mycket mer skadad ;-//
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Jag hade testat med en annan WG-klocka. Kan hä[…]