Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mikkelsson
Hej,

jag hade tidigare en v70 163diesel från 2008 (gamla modellen).
Motorlampan tändes, körde till Bilia och där lyfte de av motorkåpan och konstaterade att en liten plastpinne som skall sitta på en kula av metall hade hoppat av. Teknikern tryckte på den igen, körde ett tag och sen hoppade fanskapet av igen. Körde in till Bilia och fick pris på att byta virvelspjället som innebär att spridare mm måste rivas. 9400 kronor på en bil som var tre år gammal drygt, jag blev vansinnig.
Med två kollegors brainstorming kom vi fram till att plastbiten/pinnen där kulleden skall sitta var sliten eftersom plasten nötts och lösningen på detta blev att vi borrade ett litet hål genom plasten på pinnen "uppifrån" sett om man klämmer fast plastpinnen horisontellt på metallkulan. I detta hål satte vi en mutter rakt igenom och sedan en mutter på undersidan. Monterade pinnen och när vi spände skruven/muttern så minskades hålets diameter och klämdes fast runt kulleden dock inte mer än att den kunde löpa fritt. Loctite på muttern och saken var biff! Bilen kalibrerade sedan spjället automatiskt.
Jag behöll den gamla slitna plastarmen som var nött. Kom just på att den satt klämd på en metallkula samt en plastkula. Det var givetvis plastkulan som också var nött, därför kunde jag inte bara byta själva plastarmen.

Vad är gnugga länge? Väntar du till[…]

flexifuel som nästan dör

Jag kommer att tänka på tändspolar[…]

Undrar om det är samna med elbilarna dä[…]

Tempmätare går i topp

Låter som om ledningen från tempgivare[…]