Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej! nu e de så at jag går i tankarna om att konvertera min gamla 240 till insprut pga turbo bygge senare. då undrar jag om de är någon har som har gjort det tidigare och har några tips till vad och hur man ska ta sig till. målet i slutändan är att ha en liten turbo bus 240 men mellan 250-300 hk på bakdäcken. min tanke är att man bara ska ta och byta toppen och använda en b23 topp med kabelstamm för bränsle delen och ecun från den. är de värt att byta till en eftermarknads eller använda en chippad org box? hoppas de e någon som kan hjälpa med detta :)
Eftersom det handlar om en motor som har tillverkats i ett par millioner (med olika detaljvarianter) exemplar, så torde du ha rätt stor chans att hitta en färdig insprutningsmotor i stället. Det är nog lite mer än topplocket som behöver bytas.
Men sedan kommer det svåra: Bilprovningen kommer inte utan vidare att godkänna din bil.
Den frågan bör du nog ställa till Bilprovningen direkt. Det är dom som har givit reglerna och även har uppgiften att se till att dom följs. Därför är dom den rätta instansen att ge ett korrekt svar.
Dom är kommunikativa med både mail, telefon, brev samt Frågor och Svar på sin hemsida.
DennisCA's Volvo 850 -97

Det ser ut så, jag hittade på Skandix […]

Udda specade bilar

En S60 T5 AWD MY21 med R-Design-exteriör och[…]

Är det versionen som ofta benämns som &r[…]

Har antagligen inte hänt något katastro[…]