Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av lokove
Hej! Jaha, då har motorn blivit monterad efter att ha målat, bytt packningar, vattenpump. Nu ska den igång. Vrider runt nyckeln til tändläge. Bältesvarnare ja, oljelampan ja. Men för övrigt, tyst. Hade förväntat mig att höra bränsle pumpen. Startmotorn går inte heller. Det är dött, förutom lyse .
och vindrutetorkare.
Har jag missat någon huvudsäkring? Kontaktstycke? Någon som har stalltips. Motorn är en B230 F 1988. Batteriet är helt fulladdat. Alla jordkablar monterade.
Huru härmed?
Som vanligt, mycket tacksam för tips!
Ove
av Ebbe
Hej! Prova att tjuvkoppla startmotorn: Ta bort den tunna kabeln från startmotorns relä (solenoiden) och gör en egen kabel med kabelsko som passar, slå på tändning och lägg emot kabeln på pluspolen. Startmotorn ska gå runt och om det bara var det felet ska den starta. Om inget händer koppla en extra jordkabel tex en startkabel mellen gods på motorn och minus på batteriet. Prova igen! Att mätaren spökar på det sätt du beskriver tyder på ngt jordfel. Mät om du har spänning fram till bensinpumpen och att reläet till pumpen fungerar.
MVH
Ebbe
av lokove
Tack!
Två fel hittades:
1. Det fanns två flatstift på startmotorn, jag hade tagit fel stift.
2. Jag fick dra en ny kabel från generatorn till instrumentpanelen för att få igång instrumenteringen.

Nu funkar den....

Tack!
Udda specade bilar

En S60 T5 AWD MY21 med R-Design-exteriör och[…]

Är det versionen som ofta benämns som &r[…]

Har antagligen inte hänt något katastro[…]

3G släcks

Gäller detta även årsmodell -21? […]