Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av henriknyberg93
Hejsan!
Jag är en aningen ung och oerfaren nybilsägare av en V40 från -99.
Nu är det som så att jag har fått felkod: P0141 (P0141 - O2 Sensor Heater Circuit Malfunction Bank 1 Sensor 2).
Jag räknar med att det betyder att man ska byta lambdasond. Jag är väldigt ivrig och vill prova göra detta själv men vill ju verkligen inte förstöra något permanent. Är det någon som har erfarenhet av detta? Är det någorlunda enkelt eller krävs det specialredskap?
Sist men inte minst, är det någon som vet om det finns någon guide på hur man gör detta byte? Jag har kollat igenom "Haynes - Gör det själv handbok" men hittar inget där.
Otroligt tacksam för tips och hjälp
av Rådlös
Du frågar lite om hur det går till praktiskt. Det finns speciella hylsor för lambdasonderna. Om man vill spara kabeln, det vill säga, om man inte vet att sonden är trasig utan vill testa och mäta på den först, så klipper man ju inte av kabeln. Då har man en sådan här hylsa i stället där kabeln går fri och oskadd i den långa öppningen. http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... ond-10244/
OBS! Detta är enbart ett bildexempel. Dom kan säkert se lite annorlunda ut, men grundtanken är densamma. Sedan finns det rykten som säger att Biltemas hylsor är av mjukt stål som sviktar när man tar i. Jag har dock ingen erfarenhet av detta. Men det finns ju många andra som säljer.
Om man vill testa en lambdasond och mäta på den (på kablarna i kontakten som ansluter till styrdatorn) så kan man låta cigarettändargas strömma ut på den. Tänd inte gasen utan låt det bara strömma ut gas på sonden. Då skall den ge mätbara utslag i form av en spänning. Spänningens storlek har jag dessvärre glömt av, men ser man på en voltmeter att den reagerar så är den förmodligen OK.
När du sedan skruvar i sonden igen, den gamla eller en ny, så får du inte ha någon olja eller fett på gängorna i syfte att den skall vara lättare att dra åt.
Det är också lite "Hokus-Pokus" med kabeln till sonden. Någonstans tar sonden en referens-syrehalt ur luften och det lär vara så att den gör det i kabeln. Därför kan man "enligt utsago" inte skarva kabeln var som helst hur som helst. Jag antar att det följer med anvisningar om detta när man köper en ny sond.
av hkkla
Men felkoden han får, har inte den med förvärmingen att göra. Alltså inte själva mätvärdet sonden ska ge ifrån sej.
Felkoden hette ju "Heater Circuit Malfunction".
av rudarmy
börja med att kolla vid kontaktstycket se bild!
detta sitter på torpedväggen precis under vindrutetorkarna inne i motorrummet
Bild
av julisgranis
Det är förvärmingen som den ger felkod på. Koppla ur lambdan, lättast är att krypa under bilen och sedan ser du var kabeln går upp i karossen. Kontakten är precis bakom gummipluggen, så det är bara lossa gummipluggen så kommer du åt den. Sedan ohmmäter du mellan grå och röd kabel.

Har du ingen röd kabel så har du ingen titaniumsond utan får googla vilka färger kablarna har för förvärmingen, står massor info om sådant på nätet så det hittar du direkt.

Inga problem så länge skarvningarna &au[…]

Prestige Performance

Hej. Undrar bara kort om någon här vet […]

Även bilar som inte har elmotor är tunga[…]

Amerikanare är de största exponenterna[…]