Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SvenB
Okey :-)-)
av kantarell
Har en xc 70 d3 awd polestar -12 som gått ca 9 000 mil på 1,5 år (sent uttagen våren 2012). Lät min mycket förträfflige personliga mekaniker hos den lokala Volvo-nasaren byta automat-olja i förra veckan, trots att det alltså inte föreskrivs från Volvo. Han sparade lite olja så att jag kunde jämföra med hur en helt ny olja ser ut. Jag kan inte så mycket om olja men skillnaden i färg och grumlighet gjorde mig klar över att det nog är värt att byta även för "vanliga" ägare. Kostade runt 4 000 kr att få det gjort.
av JE Jr
Bytte i min 07:a vid ca 12600mil strax före jul, och den kändes helt klart bättre i beteendet! Rycker mindre vid växling vid krypkörningar och beter sig mer intiutivt med växlingarna vid lätta gaspådrag, vet inte hur jag ska förklara riktigt.

Läser man i instruktionsboken så står det åtminstone i min bok något i stil med att man rekommenderar oljebyte i automaten om man kör hårt, drar mkt släp eller liknande.
Användarvisningsbild
av SvenB
Jag tror att den skrivningen kan vi tacka våra motorjournalister för. När de testar en bil tar de ofta med förväntade kostnader under ett visst antal mil. Om då Volvo i sitt serviceprogram föreskriver ett byte av olja i automatlådan försämrar det den totala kostnaden för att äga och köra en Volvo.
Användarvisningsbild
av StringerBell
På min rekommendation bytte min far olja i automaten vid 18000 mil på sin BMW 320 -04. Intressant nog var oljan inte i så dålig form så man brydde sig inte om att spola ut hela (jag såg också bild på oljan). Detta gjordes på en växellådsfirma vi haft bra erfarenheter av tidigare så jag litar på att de gjorde rätt bedömning.
Användarvisningsbild
av bem
Brorsan lät byta olja inkl spolning av automatlådan i hans XC60 för ett tag sen, tror den gått ca 13 tusen mil nu. Han drar husvagn.
Men det är väl "better safe then sorry" så att säga att jobba lite förebyggande, om man drar släp ofta med automatlåda.
/Bo
av rid54
Mycket tyckande i detta ärende kommer säkert utifrån på vilket sätt man själv köper en bil. Är man förste (ende) ägaren och vet hur bilen körts, hur den servats och hur den "ska funka", så kan man kanske luta sig tillbaks och lita på vad leverantören säger. Och hoppas att avkännaren för växellådsoljan inte stillsamt gått på lunch för nåt år sedan... Köper man däremot en bil som har några år och något tiotusental mil på nacken, så kan man aldrig vara säker på hur den har skötts eller körts. En stämplad servicebok är väl en ledtråd, men om man inte är gift med förre ägaren så tror jag inte man säkert kan veta hur bilen missköts och misshandlats (höga farter, tunga släp, träningsbil för körkortstagare etc...) och då skulle åtminstone inte jag tveka och se till att byta växellådsoljan (OM den inte verkar helt perfekt i färg och lukt). Om man å andra sidan köper en begbil och räknar med att tvätta den och sälja den om ett år igen, så kanske man gör en annan bedömning.
Användarvisningsbild
av StringerBell
mortimer skrev: Frågan är genast då hurpass bra den funktionen/övervakningen fungerar.
Jag skulle tro att den indikerar när det redan är för sent, dvs. oljan är så dålig att det påverkar funktionen.
av mortimer
Lite det som jag också misstänker. Om vi vänder lite på frågeställningen; kan man inte kontrollera oljan i växellådan utifrån utan att byta den precis som man kontrollerar motoroljan ? Ser den dålig o grumlig ut då så byter man den eller kör man på tills nästa service(eller en tid till)
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
Vad heter det som är trasigt?

Kolla förresten hur det ser ut på andra[…]

Tex får man alltså på B96 dra v[…]

Ett tips är att testa de olika stolarna - det[…]

Det är vänster fram som låter. . I[…]