Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av GustavE
mattish skrev: Första stycket: Men då släpper du väl ändå inte kopplingen utan växel i om det inte finns någon trafik i korsningen?

Andra: Det är vad jag upptäckt. Går torkarna fram så går torkaren bak med backen i. Detta går programmera bort. Men det är väl inte hela världen om den går? ;) :P
Lägger ur växeln ett par hundra meter innan korsningen.

Okej va bra, då har man ofta en liten stund på sig att hinna komma på sitt misstag. Ja ska be om det på service sen. Nja man vill inte gärna att torkaren vispar runt i smutsen och repar bakrutan som det var på min VW Passat.

Känner igen dig från Passatforumet. Vi har båda bytt från Passat till V70. Där står inte Volvo högt i kurs. Man kanske ska gå in där nån dag och påminna dom om de olika biltidningarnas tester där V70 spöar Passat, Audi A6, Merca E-klass och BMW 5-serien :D
Användarvisningsbild
av apersson850
Om du inte har en växel i när du rullar fram till korsningarna tar bilen drivmedel för att hålla igång tomgången. När bilens rörelseenergi driver runt motorn kan insprutningen stängas av och bilen tar inget drivmedel alls. Normalt sett behöver man inte växla sig genom varje växel för att få den effekten på väg ner i fart.
Att lägga i friläge och släppa upp kopplingen när man står still är en bra idé, oavsett om man har start/stopp eller ej. Men det är förstås en bättre idé om man har start/stopp, för annars fungerar det ju inte. Att starta motorn igen sliter inte på nåt mer än startmotorn, men de brukar inte vara likadant dimensionerade på bilar med start/stopp som de som bara startas manuellt.

Att ha funktionen start/stopp och inte använda den måste platsa åtminstone på tio-i-topp-listan över det dummaste man kan göra med en bil.

Bakrutetorkaren går om torkaren fram går, när man lägger i backen. Så kör man med regnsensor fram är det bara när rutan är blöt som man får torkning bak. Inte ens en manuell torkning fram (dutta spaken uppåt) får igång bakrutetorkaren om regnsensorn är aktiverad. Dumt nog, för annars är det ett enklare sätt att få igång torkaren bak lite snabbt, jämfört med dess egentliga knapp. Utmärkt funktion, den här automatiken. Repor i rutorna får man inte om de inte är gravt skitiga, och inte fasen kör jag omkring med en bakruta som jag inte kan se genom. Det borde ingen annan göra heller.

Jag har kört diverse VW/Audi/Skoda/Seat, så jag kan jämföra med Volvo utan problem. Jag tänker fortsätta med Volvo.
B230E får ingen bränsle

Har du kollat på gummibälgen? Om dä[…]

Klart det blir bra! :-) Värre borde vara de […]

@fjohan82 , Det finns ju andra bilar än V[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Ja, vad är det för motor. Låt som […]