Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Droopy skrev:Tänker man som du " en dyr sak mindre som kan rasa" skulle man ju åka amazon fortfarande, det enda som rasar på dom är brytarspetsarna med jämna mellanrum
Menar att det är en komponent mindre att ha bekymmer med, utan att den uträttar så mkt på en bensinare, lite mer effekt på höga varv men det kostar iform av bränsle med.
visst kan det hålla bilens livslängd eller ha bekymmer med ofta,.
Det är ju bottenvrid man är ute efter med en turbo,
jämför en 170HK el el 2,4T på n-modellen, natt och dag skulle jag påstå. Idag fins det väl knappast någon modern bensinare som är "sugis".

Visst blir det en komponent mindre som kan strula men turboras är ju väldigt sälsynt idag. Jag kan bara påminna mig två i min bekansskapskrets som fått turbohaveri de senaste 15 åren. Den ena var en A6a biturbo som rasade vid 32k mil, bil nummer 2 var en V40 T4a vet inte miltal men det var en gammal holk som var allmänt misskött med oljebyten.
bem skrev:
Spoiler »
Och du tror inte dom eventuella "barnsjukdomarna" rättats till på dessa bilar under dessa 5 år :?: Om det vore jag, så skulle jag, köpt en av nya modellen. Den V70n som TS tittar på är säkert bra, men är för dyr. :!:
Jag tycker att du ska satsa på en V70N har själv en T5a med sista årsmodellen och jag tycker den håller hög kvalitetskänsla visst V70II är fina bilar också men jag anser att dom första årgångarna inte alls håller så bra kvalite i helhet och inredningen, först efter MY10 eller M12 blev det en bättre bil. Stolarna är även bekvämare i V70N. :)
Användarvisningsbild
av bem
SvenB,
Jag tänkte på de 2008:or som trådskaparen kikar på.
Ev barnsjukdomar på just den årsmodellen kan köparen få leva med såvida inte Volvo genom goodwill eller via fabriksgarantin sen åtgärdar sånt.
Låt säga att AC kompressorn inte är bytt i nån av de V70 2008 bilar trådskaparen listar och han får motorhaveri p g av det senare. Då kan han i värsta fall få stå för fiolerna (om inte maskinskadeförsäkring tar huvuddelen av kostnaden).
Sen kan man kanske diskutera om mitt exempel faller under en s k "barnsjukdom" men jag tror ni fattar vad jag menar.
Att Volvo själv rättar barnsjukdomar är nog ingen självklarhet men man får väl hoppas de flesta rättas till i senare årsmodeller.
Min förra V70 2001 hade ett ovanligt högt elektromagnetsikt fält vid förarplatsen och Volvo tog fram ett åtgärdspaket 2002. Men inte var det helt gratis även om Volvo subventionerade till viss del, jag fick slanta upp 2000 kr själv för att få det installerat oktober 2002. Och det var inte Volvo själva som upptäckte detta dessutom. Det var rätt mycket skriverier om detta. Det var bl a Vi bilägare som hade undersökt detta (VIB nr 2 14 feb 2002).
http://www.bilsport.se/artikel/volvo-se ... t-i-bilar/
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/farli ... _44004.svd
http://www.aftonbladet.se/bil/article10259678.ab
http://www.sydsvenskan.se/ekonomi/volvo ... agnetfalt/
Förhoppningsvis rättade Volvo till detta i senare V70N (enligt sista länken gjorde de det från april 2005). I alla fall flyttade Volvo batteriet till motorutrymmet senare (sitter ju där i alla fall på V70 II 2008->) och därmed eliminerades orsaken till det elektromagnetiska problemet.

/Bo
Senast redigerad av 4 bem, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av Perc
volvov702002 skrev:nån turbokick behövs inte i en familjebil, har man manuell så är det bara kugga ner ist.
volvov702002 skrev:Menar att det är en komponent mindre att ha bekymmer med, utan att den uträttar så mkt på en bensinare, lite mer effekt på höga varv men det kostar iform av bränsle med.
Det låter som om du aldrig kört någon 2.5T/FT för jag håller inte med dig ett dugg i det här fallet. Det är dragvilligheten på låga varv som är det fina i kråksången med en lättrycksturbo, precis tvärtom mot vad du försöker påstå. Bränsletörsten är kanske marginellt högre, men man får mycket mer för dropparna. Man får samma höga förbrukning med en betydligt klenare 2.4 också. Är det bränsleekonomi du är ute efter ska du nog välja nåt annat helt och hållet.

Turbon behöver man inte vara orolig för, skulle jag vilja påstå.
bem skrev:SvenB,
Jag tänkte på de 2008:or som trådskaparen kikar på.
Ev barnsjukdomar på just den årsmodellen kan köparen få leva med såvida inte Volvo genom goodwill eller via fabriksgarantin sen åtgärdar sånt.
Låt säga att AC kompressorn inte är bytt i nån av de V70 2008 bilar trådskaparen listar och han får motorhaveri p g av det senare. Då kan han i värsta fall få stå för fiolerna (om inte maskinskadeförsäkring tar huvuddelen av kostnaden)
Det jag menade var att de redan är "fixade" om något skulle varit dåligt. Men jag tror att vi kan sitta och kommentera fram och tillbaka. Du tycker han skall köpa en äldre, som du tycker beprövad modell som du har god erfarenhet av. Jag tror att han blir mer nöjd med att få en modern bil, äldre modell har han redan. Enligt ditt resonemang, skall han behålla den bil han har. Jag är förvånad att just du uppmanar trådskaparen att välja en äldre modell, du som själv gjort "resan" att känna glädjen av att uppgradera till V70II. Eller var det ingen glädje :?: :D
Instämmer i vad "Perc" skriver, turbo ger ett otroligt skönt bottendrag. Sen är det ont om trevliga bensinare i V70 II. 2.0 F är ju pinsamt slö och dessutom så lågt växlad så att den varvar som en gammal Amazon :-) ute på motorvägen. En trevlig och driftsäker motor är 2.5T som finns både i P2:or och V70 II, fast den är kanske lite törstig. Trådskaparen kör mest korta sträckor så dieslar kan man glömma direkt(sotfiltret kommer krångla=dyrt). Egentligen är inte -08 Classicen inte så tokig, en Skövde-femma är aldrig fel!
Användarvisningsbild
av bem
Jodå SvenB jag har inget emot V70 II men det är lite mer att se upp med på en sådan 2008, vad det verkar bl a med det jag nämde.
Är man bara medveten om detta så skall man naturligtvis dra fördel av utvecklingen.
Själv hade jag ju kört slut på min gamla V70 2001:a eller åtminstone tyckte det var dags byta efter över 40 tusen mil.
Att börja om på ny kula med en V70N i mitt läge var inte vettigt. Men i princip hade jag kunnat köpa en splitter ny
V70 Classic 2008 om det funnits och köra slut på den även om det inte varit lika kul som en V70 2014 som det blev för min del.
Hade även kunnat vänta och beställt en V70 med en VEA motor men valde istället att köpa en med den beprövade D3 motorn.
Så jättestor skillnad är det inte mellan en V70N och en V70 II tycker jag. Bägge går otroligt fint på vägen och utrymmena är i stort sett likvärdiga. Snålare motor vill alla ha och där finns det lite modernare motorer till V70 II speciellt på senare årgångar och nu när VEA kommit så smått börjar det riktigt intressant på motorsidan tycker jag. Dock är jag lite försiktig med att köpa första generationen av något vare sig det är bil eller nåt annat då det finns risker med att vara pionjärbrukare, men det är förstås bra att andra vill gå före för utan dem står utvecklingen still.

/Bo
Hej Hopp ny medlem här också!
Jag kommer närmast från en V70 2.4T-02...Några saker som slagit mig nu när jag kan jämföra den gamla och den nya: De är lite olika disponerade vad utrymmet beträffar, den nya är lite rymligare (ngn cm el. två) åt alla håll både i fram och bak. Lite lättare att stuva in ungar i baksätet, och fram sitter jag bättre och dessutom stramar inte bältet mot halsen på samma sätt som i den gamla. Men bagaget är mindre, 3-4 cm lägre i öppningen och iom att bilen är mer strutformad så smalnar den av lite väl mycket längst bak tycker jag. Jag läste att begagemåttet enl dagens std-mätmetod är större i den nya så därför blev jag lite paff när jag mätt själv och det var tvärtom. Den nya har bättre vändradie och går tystare och känns modernare och så, men jag skulle inte förkastat den gamla 00-08 mod. om jag vore i trådstartarens sits. Men inte haft så bråttom utan kollat på fler bilar än tre under lite längre tid.

Ok anledninngen till min fråga var att en av[…]

Youtube-tråden

Kundservice när den är som allra bä[…]

@EbbevonVolvo , Ditt bilpervo ;-) Man får[…]

Jag tror inte det men jag kan ju inte bevisa de[…]