Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Funk
SvenB skrev:Min undran är varför en verklig förbrukning som överstiger den som uppges i eumixen med 0,02 lit/mil orsakar så mycket missnöje. Det har ju förekommit sådana synpunkter. :roll:
Helt enkelt för att folk tror att det är vad bilen faktiskt skall dra, och inte förstår att det är jämförelsetal som vanligt folk i stort sett inte kan återskapa.

/Thomas
Användarvisningsbild
av joel80
SvenB skrev:Min undran är varför en verklig förbrukning som överstiger den som uppges i eumixen med 0,02 lit/mil orsakar så mycket missnöje. Det har ju förekommit sådana synpunkter. :roll:
Vanligast är väl att "vi" klagar på förbrukning som är betydligt mycket högre.
Min bil har EU-mix på 4,5l/100km och det absolut bästa jag kommit ner till med smalare däck (vinterdäcken) avstängd AC och rejäl snålkörning är 5,6l/100km på en tank. Det är 25% över EU-mix.

Jag har förståelse för att komfort och extra utrustning (AC, bredare däck, takbox, mm) ökar på förbrukningen skapligt mycket. Men tycker att man borde kunna snålköra ner mot EU-mixen när man försöker och faktiskt minskar användningen av det som drar.

Jag skulle vara nöjd om jag i de extremfall då jag verkligen försöker kunde komma ner till under 0,5l/mil enligt pump.. (fortfarande 10% över EU-mix för blandad körning) och sen vara obekymrad om att den drar decilitern mer när man kör med bredare däck, lite högre hastighet (typ 110-120 på motorväg) och använder AC mm...
av Andis
Håller med Joel80

Varför skriva ut en förbrukning som är omöjlig att hålla.
Anser jag fel test metod används när värdet tas fram.
Eller kan tas bort från specen då det är irrelevant om det ändå inte stämmer.

Nej då säger jag gör hellre som till min xc70 2004 då skrevs det 1,1 blandad körning i praktiken ca 1 liter milen mycket gasglad 1,1.
Stadstrafik 1,56 i praktiken 1,1-1,2 mycket gasglad och släp har jag fått upp det i 1,35 vintertid.

Då blir man glad när man upptäcker det efter köp. Men första bilen jag varit med om som drar under deklaration.

Härom dagen landsväg med lite stadstrafik 0,89 precis det som deklaration säger för landsväg trots lite stadskörning.

Med vänlig hälsning,
Andis
Användarvisningsbild
av SvenB
Självklart Joel, så har du rätt att ifrågasätta. Mycket möjligt att jag var provokativ,men faktum är att i en mycket lång tråd om D2:ans förbrukning fanns det de som klagade på siffror i närheten av det som jag skrev, 5% ökad förbrukning över uppgivet. Min D2:a går på 0,5, men jag har inte räknat med annat.
Användarvisningsbild
av SvenB
Andis skrev: Varför skriva ut en förbrukning som är omöjlig att hålla.
Har ingen annan uppfattning, men är i alla fall glad att de siffrorna finns. Annars kanske bilen inte hade varit skattebefriad i 5 år. Och även bilar som inte är skattebefriade vinner på de felaktiva siffrorna genom lägre skatt. :D
av kvillebäck
Om man kör en SAAB 9-5 kan man lätt ligga under den angivna förbrukningen. Provar man en BMW snåldiesel är det inga problem heller. Våran gamla V70 bensin 2004 inga problem att hålla samma siffror som anges. Sedan denna V50 1.6d 2010. Stört om omöjligt att hålla de förbrukningar som anges i instruktionsboken. Det är säkert mitt fel men finns det någon som efter ett halvår har snittförbrukning på färddatorn som överensstämmer med instruktionsboken? Jag kör mycket lugn och 90- 95% landsväg och kan inte komma under 0.48 vintertid mätt under ett halvår eller 0.46 mätt under sommarhalvår.

Om jag inte minns helt fel så fick SAAB ett stort vite för ett tiotal år sedan för att det visade sig att deras bilar släppte ut mer än vad de angett. Jag tror de kom undan med att lova att bygga bilar som släppte ut ännu mindre i framtiden min har svårt att hitta något om det.
Användarvisningsbild
av SvenB
Om du kommer ner i 0,46-0,48 bör du vara nöjd eftersom eumixen och av Volvo uppgivet ligger på för 1,6D, 0,45.
av Andis
SvenB skrev:
Andis skrev: Varför skriva ut en förbrukning som är omöjlig att hålla.
Har ingen annan uppfattning, men är i alla fall glad att de siffrorna finns. Annars kanske bilen inte hade varit skattebefriad i 5 år. Och även bilar som inte är skattebefriade vinner på de felaktiva siffrorna genom lägre skatt. :D
Ja tyvärr en trend idag.
Hitta på miljöregler för att det ska se bra ut på pappren. Sen om dom efterföljs eller ens är möjliga att efterfölja det är inte så noga. Bara ingen säger det utan göm undan det.

Politiskt korrekt utalat som jag brukar kalla det.
Användarvisningsbild
av Funk
Bränslecertifieringen med tillhörande testcykel och värden är ett lagkrav som man inte kan välja bort... och det är samma elände för alla numera.

/Thomas
Användarvisningsbild
av SvenB
Andis skrev: Hitta på miljöregler för att det ska se bra ut på pappren. Sen om dom efterföljs eller ens är möjliga att efterfölja det är inte så noga.
Men Eumixen är ett sätt att miljöklassa bilar. Den är lika för alla bilfabrikanter. Jag är fullt övertygad att Volvos bilar kommer till de siffror som uppges då de testas. Om du vill ändra på det, får du ändra på reglerna. Men då gäller det ju alla bilmärken, vad vinner vi på det. Men jag förstår inte vad du menar med "Sen om dom efterföljs eller ens är möjliga att efterfölja". Du kommer aldrig bli tvungen att efterfölja något i det hänseendet så länge du inte själv förändrar något på din bil som ökar utsläppen.
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]

Nolla motor V70 D3

Jag brukar bara nolla efter original markeringarna[…]