Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av bem
Prova att justera handbromsen, släpp lite på den. Aningens anliggande bromsbackar bak kan ge vibrationer i bilen som du beskriver.
Ev tar du lös bägge bromsskivorna back och inspekterar hur backarna ser ut och att de sitter som de ska med fjädrar och hela konkarongen (kan ju ha släppt nåt och nån back läggar an p g av det). Ser det kasst ut så får du väl byta bromsbackarna bak. Kanske rent utav bägge skivorna bak också (ingen större kostnad om du nöjer dig med Biltema grejer). Finns en annan tråd om just detta i den här forumet, kika där får du se:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 19&t=70860
/Bo
Användarvisningsbild
av SvenB
Jag tror att TS fått hjälp tidigare. Tråden är gammal.
Användarvisningsbild
av Hasse53
Tråden är gammal men problemet med obalans är alltid aktuellt. Den vanligaste orsaken till vibrationer är utan tvekan hjulen. Ett hjul består av fälg och däck och här kan flera problem finnas t.ex.:
# Obalans orsakat av att fälgar är skeva/skadade samt att fälgar inte är centrerade på hjulnav/axel.
# Obalans p.g.a. att däck inte är runda och/eller att däck-stommarna inte har samma form runt om, dvs olika tjocklek = låg kvalitet
# Felaktigt montage så att däcket inte sitter rakt på fälgen. Orsak är oftast för lite montagepasta och/eller för lågt tryck när däcket monterats. Extra tryck skall användas vid montage så att däckfot kryper upp på fälghorn ordentligt.
Användarvisningsbild
av SvenB
Du glömmer an vanlig orsak på V70n, skit i fälgen. Om de små plasflärparna framför bakhjulen saknas blir de lätt skitiga på insidan.
Användarvisningsbild
av bem
SvenB skrev:Du glömmer an vanlig orsak på V70n, skit i fälgen. Om de små plasflärparna framför bakhjulen saknas blir de lätt skitiga på insidan.
Exakt, Volvo tog ju fram de små "stänkskydden" i svart plast som satt innanför bakhjulen som styrde undan främst slask på vintern från att spruta in i bakfälgarnas insida. Har för mig V70N det första året 2000 saknade dessa men att Volvo sen tog fram "stänkskydden" och alla V70N fick dem som standard sen. Hade dessa på min V70N 2001 och de satt på redan när jag hämta bilen ny i januari 2001. Antar övriga fick det eftermonterat vid nästa service el liknande. Funkade bra och mina stänkskydd höll konstigt nog under de 12 år jag ägde bilen fastän de ju stack ner under bilen en del.

/Bo

Bild
av llesrof
I de fall då obalansen kommer och gå då? Jag har det på min bil. Det skakar i ratten redan i 90 Km/tim ibland och ibland inte. Jag funderar på om det är stötdämparna som är kassa och att vägens beskaffenhet påverkar? Det är mina vinterdäck, Nokian Hakka R, och de har bra mönster kvar men har rullat några säsonger.

Jag funderar på om obalans på flera hjul kan göra att de i vissa lägen tar ut obalansen och i andra lägen förstärker den?
Användarvisningsbild
av bem
En däckverkstad förklara för mig en gång att om inte balansering av hjulen hjälper och skivorna inte är skeva - alltså om det som hör till hjulen är OK så kan en floffande ljud och vibrationmer i bilen vid viss hastighet ofta runt 90 km/h eller däromkring orsakas av dåliga stötdämpare eller ev dåligt hjullager. Men sällan vibrationer i ratten då som jag förstod däckkillen. Så svårt säga vad ditt fall kan bero på. Är ju en del jobb byta stötdämpare fram och dyrt också så man vill ju inte chansa. Men är stötdämparna gamla så det är dags ändå så... men när jag byter stötdämpare tar jag alla fyra på en gång, eller rättare sagt jag låter verkstad byta.
Skakar det i ratten när du bromsar? Har man skeva bromsskivor brukar det ju skaka i ratten då i alla fall.

/Bo
av llesrof
Skivorna fram är inte skeva. Det känns inget i ratten n.r jag bromsar. Jag vet att skivorna bak är ytterst lite skeva men inget som varken SBP eller verkstaden anmärkt på. Stötdämparna fram är väl inte så där värst många tusenlappar men bak har jag nivåreglering så dessa vill jag ju undvika att byta då de kostar en smärre förmögenhet. Jag begriper bara inte varför obalansen kommer och går?
av d98josu
Jag har ibland övergående obalans i min v70 2006. Den brukar gå över och kommer med vinterhjulen på. Jag misstänker att det blir sulor på däcken som masseras mjuka efter ett tag.
Youtube-tråden

Kundservice när den är som allra bä[…]

@EbbevonVolvo , Ditt bilpervo ;-) Man får[…]

Det är min amatörterm för att h&ari[…]

Jag tror inte det men jag kan ju inte bevisa de[…]