Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Qurredutt
#818718
Gott nytt år allihopa. :D Nu hoppas jag att ngn kan hjälpa mig med ett problem. Jag har en 240GL-86 med B230A. Jag kom körandes när bilen plötsligt förlorade all el och stannade. Försökte slå på varningsblinkersen men inte ens den fungerade,det kom bara ett svagt knäppande ljud från strömbrytaren på den. En kompis kom och försökte med startkablar men det hände absolut ingenting då heller.
Det jag har gjort hitintills efter detta är att rengöra alla jordpunkter från batteriet,och kollat säkringarna men det verkar inte vara felet. På instrumentpanelen ser det ut som att batteriet laddar så jag tror inte det är problemet. Är det någon av er som kan ge mig ett tips på vad jag kan göra/prova för att lösa detta. Vill tillägga att jag bor i Thailand så det är svårt att få tag på delar till bilen här. Jag kan dock få skickat från Sverige bara jag vet vad jag ska ha för delar.
Användarvisningsbild
av lennarte
#818720
Thailand, vad härligt. Där får man kanske se solen. Kanske flera timmar om dagen. :lol:

Eftersom bilen stannade när du körde, så har den med all säkerhet slutat ladda. Börja med att plocka bort och kolla på kolhållaren/laddningsregulatorn. Den sitter med 2 skruvar på baksidan av generatorn. Det brukar vara ett av kolen som är för kort. På ett sådant ställe som Thailand brukar man laga saker i stället för att byta så du kan säkert få hjälp att byta kolen i så fall. Det kan vara batteriet också. Kolla att kabelskorna sitter fast ordentligt. Om batteriet är helslut, kortis i det, kan det vara svårt att starta med kablar. Kolla (om det går) om det finns vätska i det. Prova att koppla på startkablar och starta den andra bilen, låt den gå på lite högre tomgång i minst 10 minuter innan du försöker starta.
Lycka till

Mvh
Lennart
av Qurredutt
#818816
lennarte skrev:Thailand, vad härligt. Där får man kanske se solen. Kanske flera timmar om dagen. :lol:

Eftersom bilen stannade när du körde, så har den med all säkerhet slutat ladda. Börja med att plocka bort och kolla på kolhållaren/laddningsregulatorn. Den sitter med 2 skruvar på baksidan av generatorn. Det brukar vara ett av kolen som är för kort. På ett sådant ställe som Thailand brukar man laga saker i stället för att byta så du kan säkert få hjälp att byta kolen i så fall. Det kan vara batteriet också. Kolla att kabelskorna sitter fast ordentligt. Om batteriet är helslut, kortis i det, kan det vara svårt att starta med kablar. Kolla (om det går) om det finns vätska i det. Prova att koppla på startkablar och starta den andra bilen, låt den gå på lite högre tomgång i minst 10 minuter innan du försöker starta.
Lycka till

Mvh
Lennart
OK. Då kollar jag kolen i morgon. Hoppas det bara är det som felas. Min dotter kommer hit 7,januari och då kan hon ta med det hit. Jag ber att få återkomma med resultat i morgon. Och ja, nu är det varmt som en riktigt het svensk sommar. I dag +30 och sol. Så fast jag saknar Sverige i bland så saknar jag inte vintern där. 8)
av Ebbe
#818824
Hej! Låter egentligen som ett jordfel. Koppla en startkabel på motorn (Det brukar finnas lyftöglor på insugssidan som funkar bra som jordpunkter) och den andra på batteriets minuspol. Lossa även båda batterikabelskorna och rengör ordentligt och se till att dom har bra kontakt med polerna. Har du möjlighet att mäta spänningen på batteriet så ska det ligga på 13-14V obelastat. Har du möjlighet att belasta batteriet med tex en H4-lampa under mätningen är det ännu bättre.
MVH
Ebbe
av Qurredutt
#818999
Ebbe skrev:Hej! Låter egentligen som ett jordfel. Koppla en startkabel på motorn (Det brukar finnas lyftöglor på insugssidan som funkar bra som jordpunkter) och den andra på batteriets minuspol. Lossa även båda batterikabelskorna och rengör ordentligt och se till att dom har bra kontakt med polerna. Har du möjlighet att mäta spänningen på batteriet så ska det ligga på 13-14V obelastat. Har du möjlighet att belasta batteriet med tex en H4-lampa under mätningen är det ännu bättre.
MVH
Ebbe
Men blir det inte jordat på båda ställena då,,eller kan den startas på det sätter. Jag förstår inte ??:-/
av rid54
#819009
En startkabel mellan bilens "stomme" (dvs kaross + motor) och batteriets minuspol kortsluter eventuella dåliga jordflätor mellan batteri och kaross och kaross - motor. Hitta en lämplig metalldel på motorn och haka på ena klämman, sedan sätts andra klämman på batteriets minuspol. Ordinarie polskor på plats. Prova starta.
av Qurredutt
#819660
rid54 skrev:En startkabel mellan bilens "stomme" (dvs kaross + motor) och batteriets minuspol kortsluter eventuella dåliga jordflätor mellan batteri och kaross och kaross - motor. Hitta en lämplig metalldel på motorn och haka på ena klämman, sedan sätts andra klämman på batteriets minuspol. Ordinarie polskor på plats. Prova starta.
Nu startar den igen :D Jag rengjorde alla jordpunkter jag hittade och drog åt muttrar och skruvar samt laddade batteriet,och vips så startade den. Tack för hjälpen..
DennisCA's Volvo 850 -97

Det ser ut så, jag hittade på Skandix […]

Udda specade bilar

En S60 T5 AWD MY21 med R-Design-exteriör och[…]

Är det versionen som ofta benämns som &r[…]

Har antagligen inte hänt något katastro[…]