Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SvenB
För några år sedan handlade många trådar här på forumet om Diesel v.s. Etanol. Den diskussionen har nästan helt dött ut. Det som diskuteras mycket nu är bränsleförbrukning i första hand på dieselbilar, och mest om de "små" dieselmotorerna. Har vi blivit "blåsta på konfekten". Jag känner mig inte blåst på den konfekten för att jag köpt min D2 långt efter debatten om förbrukning kommit igång. Det som förvånar mig är att det tydligen finns de som fortfarande tror att en D2 rent generellt drar 0.43 lit/mil när de planerar att köpa en, och sedan blir besvikna. 8)
Användarvisningsbild
av bem
Bränslekostnaden är en ganska stor post ju längre du behåller bilen och ju mer du kör.
Exempel: Jag hade min förra V70 (2.4 170 hk bensinare) sen den var ny 2001 till för 1 mån sen (då jag bytte till en ny V70 D3).
Jag hann köra 40700 mil under 12 år. Jag räknade på vad bara bränslet kostat och det blev:
Snittpris bensin 2001-2013 är 12 kr/lit.
Förbrukning på min bil ca 8,0 lit/100 km.
Kostnad: 0,8 x 40700 x 12 = 390 700 kr

Med den nya V70 D3 2014 lär jag kapa en hel del på bränslekostnaden om jag kör den i 12 år ungefär lika långt (vilket jag planerar att göra).
Låt säga att dagens dieselpris skulle hålla i sig i 12 år (bara för räkneexemplet):
Jag räknar med en snittförbrukning på ca 5,5 lit/100 km på min bil.
Dieselpriset idag ca 14,6 kr (obemannad).
Kostnad: 0,55 x 40700 x 14,6 =326 800 kr
Nu kommer i och för sig dieselpriset att gå upp så snittpriset blir högre än 14,6 kr/lit men snittpris lägre än 17,45 kr/lit innebär en lägre total bränslekostnad än min förra bil hade.
Skulle jag fortsatt att köra 40700 mil med min gamla V70 (bara för jämförelsens skull) skulle det kosta med dagens bensinpris (obemannad):
0,8 x 40700 x 14,4 = 468 900 kr.

Är jättesvårt att sia om framtiden, men lite sparar man förhoppningvis i bränslekostnad med en ny bil.

/Bo
Användarvisningsbild
av SvenB
Jag håller med om att bränslekostnaden inte är försummbar. Men diskussionen rör ju inte skillnaden i bränslekostnad på äldre bilar v.s. nya moderna. Det rör sig om att den nya bilen drar 0,51 lit/mil mot "utlovade" 0,49 lit/mil.Jag förstår inte riktigt den som fortfarande tror att "EUmixen" är den förbrukning som man bör räkna med.
Användarvisningsbild
av MartinS
Bo, ditt ägande är ju lite ovanligt (men helrätt!) skulle jag vilja säga, men oavsett, 64 tusen i skillnad är en ganska liten del om du räknar med att bilen tappar cirka 300k i värde under de åren. Självklart är 64lax massor med pengar men på 12 år, njae..

Man sparar aldrig pengar på att köpa en ny bil.
Användarvisningsbild
av Funk
Sist jag bytte, från "gammal" bensinare till en D2 så sparade jag runt 600kr/må... det lär jag inte göra nu när jag byter igen! Men nya har i EU-mix faktiskt nästan 20% lägre förbrukning så jag hoppas att det blir lite i alla fall..

64 tusen på den tiden är 444kr/mån. jag vet folk som byter bredband, elbolag och försäkringsbolag för att spara dom summorna...

/Thomas
Användarvisningsbild
av joel80
MartinS skrev:Bo, ditt ägande är ju lite ovanligt (men helrätt!) skulle jag vilja säga, men oavsett, 64 tusen i skillnad är en ganska liten del om du räknar med att bilen tappar cirka 300k i värde under de åren. Självklart är 64lax massor med pengar men på 12 år, njae..

Man sparar aldrig pengar på att köpa en ny bil.
64k? Det är ju s
Mer än 140k i skillnad på räkneexemplet han tog. Blir ä nu högre om vi förutsätter att bränslepriset ökar, vilket ju inte är någon högoddsare att det gör.
Bränslekostnaden är inte försummbar jämför med bilen man ofta byter ifrån. I hela milkostnaden är den inte så stor, men jag tycker man inte ska förbise den.

Jag har minskat min bränslekostnad med ca 3,5-4,5kr/mil från min tidigare Volvo v50 MY06 med nuvarande. 2,5-3dl mindre per mil gör jag av med nu jämfört med bensin och ca 5-5,5dl mindre än när jag körde på etanol. Då etanolen var billigare är skillnaden där ca 2,5-3kr/mil.

Värdeminskningen på nya bilen är ca 18kr/mil första tre åren.
Användarvisningsbild
av MartinS
Funk skrev:Sist jag bytte, från "gammal" bensinare till en D2 så sparade jag runt 600kr/må...
Och värdeminskningen på den nya kontra den gamla var/är?
Användarvisningsbild
av MartinS
joel80 skrev:
64k? Det är ju s
Mer än 140k i skillnad på räkneexemplet han tog.
Sorry, jag läste galet. Oavsett så kanske milkostnaden i snitt under de 40kmilen är runt 25kr-30kr kan man gissa? Osäkerheten kring milkostnaden är större än skillnaden mellan gammal och ny bils bränslekostnad.

/Martin
Användarvisningsbild
av SvenB
Min undran är varför en verklig förbrukning som överstiger den som uppges i eumixen med 0,02 lit/mil orsakar så mycket missnöje. Det har ju förekommit sådana synpunkter. :roll:

Tips: Lyssnar man mkt på radio är Tu[…]

240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]