Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av buuyuu
Det verkar vara en trend att berätta om sina servicar, så jag får väl haka på. Grupptryck är svårt att stå emot. :lol: Ska in med bilen på service den 16/1 på Helmia. La till en mjukvaru-uppgradering total CAN tror jag CarMan kallade det i en annan tråd.

Så nu är det bara att hålla tummarna... :| :-K :D Närå, går säkert bra. Jag är positivist och då ôrner de sej.
av buuyuu
Så, då har jag lämnat in bilen. Jag hade tänkt mig att göra en total CAN uppdatering, men serviceteknikern har för tillfället övertygat mig att inte göra det. Jag upplever iofs. inte några större störningar och jag brukar hålla mig till regeln: If it's not broken, don't try and fix it. Jag får hålla mig ett tag till. Ska bli kul och se om de andra sakerna jag påpekade blir bättre efter servicen. Lite klonk, lite handbromsbackar och lite annat småplock.
Användarvisningsbild
av greeeken
buuyuu skrev:Så, då har jag lämnat in bilen. Jag hade tänkt mig att göra en total CAN uppdatering, men serviceteknikern har för tillfället övertygat mig att inte göra det. Jag upplever iofs. inte några större störningar och jag brukar hålla mig till regeln: If it's not broken, don't try and fix it. Jag får hålla mig ett tag till. Ska bli kul och se om de andra sakerna jag påpekade blir bättre efter servicen. Lite klonk, lite handbromsbackar och lite annat småplock.

Never touch a running system är oxå bra:p

Vad fick du betala?
av buuyuu
Vet inte exakt än, ska hämta bilen lite senare. Återkommer med priser och åtgärder.
av Marbas
greeeken skrev:Never touch a running system är oxå bra:p
Håller med, men jag kan inte hålla mig! Finns det en chans till förbättringar så vill jag gärna ta den. Har bränt mig ett antal gånger, men ger inte upp för det...

Finns det någon lista på förändringar som gjorts i mjukvarorna i bilen, så man skulle kunna se vad man går miste om ifall man inte uppgraderar? En typ av versionshistorik måste väl finnas, åtminstone internt på Volvo...
Användarvisningsbild
av greeeken
Marbas skrev:
greeeken skrev:Never touch a running system är oxå bra:p
Håller med, men jag kan inte hålla mig! Finns det en chans till förbättringar så vill jag gärna ta den. Har bränt mig ett antal gånger, men ger inte upp för det...

Finns det någon lista på förändringar som gjorts i mjukvarorna i bilen, så man skulle kunna se vad man går miste om ifall man inte uppgraderar? En typ av versionshistorik måste väl finnas, åtminstone internt på Volvo...
Självklart, vem vill inte ha det senaste o bästa, men det är en risk man får ta när de gäller uppgraderingar

På din fråga så kan nog Carman svara bäst på den skulle ja tro
Användarvisningsbild
av CarMan
det finns ingen lista på vad som ändras på dom olika uppdateringarna. inte uta hos ÅF ialla fall
av buuyuu
Ok, så nu har bilen varit inne på service och jag är mycket nöjd med personalen. Det var mycket tillmötesgående, inte bara ute efter att sälja in reparationer utan förklarade mycket ingående. Det blev en basservicepaket år/2000mil interv 2A.

Det var som bilbesiktningen hade nämnt för mig att krängningshämmarstagen började bli dåliga (Har frågat om detta på forumet). Serviceteknikern sa som det var, jag behövde inte byta dem just nu. Så dåliga var de inte och om jag ville hålla nere kostnaden så trodde han att de skulle hålla flera tusen mil till. Det var mer ett komfortfel. Han fick slänga in gummidistanserna i fjäderkopparna också, det kan inte skada. Nåja, jag är ute efter komfort so what the hell... :P Och komfort blev det. Den blev som om den vore ny. Kompisen har en nästan ny S40N ('06) och nu t.o.m. låter hjulupphängning som en ny bil. Har varit ute och kört lite, letat lite dålig väg så man kan känna efter lite. Fantastiskt, jag är förvånad. Trodde inte bilen var så fin i fjädringen, jag var beredd på att den skulle bli som den var när jag köpte den för 1 år sedan. Då tyckte jag den var perfekt, jag hade fel.

Jag har misstänkt att handbromsbackarna varit dåliga (har frågat om detta på forumet tidigare) och mycket riktigt det var de. Så det fick han också byta.

Basservicepaket år/20 000 km interv 2A: 2 456.63 kr.
Handbromsbackspaket 2 sidor: 1 478.25 kr.
Krängningshämmarstag 3 st. (2 bak, 1 fram): 2 387.50 kr.

Det är bara att ta fram plusskan och hosta upp volvokortet. :wink: :lol:

:idea: Han gav mig lite tips för mig att hålla ögonen på i framtiden. Inget som behövde åtgärdas på många tusen mil menade han, men bra att känna till.
av buuyuu
:cry: Nu är bilen åter på service. Efter allt varit så bra iom. 14 000mila servicen så i måndags började klonket igen. Den här gången mycket kraftigare och i varje gupp. Låter som om nånting lossnat och ligger och slår emot nånting. Har inte kört med bilen mer än 1 gång sen i måndags pga. detta, ville inte riskera att bilen rasar för mig på motorväg eller så.

Jag hoppas bara att verkstan inte har klantat sig som de gjorde när de monterade vinterdäcken i höstas. På varje däck var det minst 2 bultar som gick att skruva med fingrarna och då menar jag att de satt riktigt löst. Det kunde ha slutat illa. :x

Jag är positivist, så jag förutsätter att allt löser sig till det bästa och efter förra servicen till det billigaste. Jag är inte gjord av pengar än... Men snart är det lördag och lotto :lol:
av buuyuu
buuyuu skrev::cry: Nu är bilen åter på service. Efter allt varit så bra iom. 14 000mila servicen så i måndags började klonket igen. Den här gången mycket kraftigare och i varje gupp. Låter som om nånting lossnat och ligger och slår emot nånting. Har inte kört med bilen mer än 1 gång sen i måndags pga. detta, ville inte riskera att bilen rasar för mig på motorväg eller så.

Jag hoppas bara att verkstan inte har klantat sig som de gjorde när de monterade vinterdäcken i höstas. På varje däck var det minst 2 bultar som gick att skruva med fingrarna och då menar jag att de satt riktigt löst. Det kunde ha slutat illa. :x

Jag är positivist, så jag förutsätter att allt löser sig till det bästa och efter förra servicen till det billigaste. Jag är inte gjord av pengar än... Men snart är det lördag och lotto :lol:
Skulle skrivit detta tidigare. Det visade sig vara en bult på ett av de nya krängningshämmarstagen som lossnat. De fixade det gratis såklart. Men ingen kompensation såklart. Trots att jag vid varje tillfälle som bilen varit inne varit tvungen att åka tillbaka. 100% alltså. Men det ska jag inte orda om nu. Vill inte starta ytterligare en missnöjestråd.

Här är problemet: Men nu upplever jag det, ungefär, som att något däck är obalanserat. Redan i låg fart 30-40 km/h så upplever jag långsamma skakningar/gungningar i ratten. De är liksom större när jag kör långsamt och mindre men frekventare i 100-120km/h. Detta har jag upplevt sedan servicen men det har blivit mer påtagligt nu när snön är borta. Kan det vara något de missat på servicen i samband med bytet av krängningshämmarstagen eller är det bara obalans i däcken?

Tack på förhand.

Precis! Man kan hävda att det är kö[…]

När jag släpper upp bromspedalen knarrar[…]

XC70 2016

Vi har just en XC70 från 2016 på g&ari[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

Har man bytt mycket grejer kan det ta en stund i[…]